{ 'anonymize_ip': true }

vrijdag 15 mei 2020

Crea 5220 GEDICHT

Crea 5220 GEDICHT


Het woord van de week is GEDICHT. Nu had ik vorige week al twee keer een gedicht in de blog en vind ik dat het vandaag met iets minder serieus toe kan. 

Gedichtjes helpen soms om iets goed te onthouden, ezelsbruggetjes rijmen vaak. Zo leerde ik in de brugklas een "liedje" met bijvoeglijke naamwoorden die vóór het onderwerp komen. Ik heb na mijn 15de geen Frans meer gehad op school, dus dat is 40 jaar terug! Maar ik ken het nog 😃


Beau, bon, joli,
haut, long, petit,
jeune, gros, grand,
vieux, mauvais, merchant, méchant,
premier,
dernier.

Ik ben alleen niet zeker van het woord 'merchant'.
Update: Van Petronille weet ik nu dat het méchant moet zijn, zie ook de reacties.

Aangezien ik altijd probeer om Crea 5220 aan handwerken te verbinden, kies ik voor een ander klein gedichtje/ezelsbruggetje:




Dan kan ik mooi weer wat breiwerk laten zien!

Een stukje boordsteek:



Een stukje streeppatroon:


De achterkant van het streeppatroon:


En de achterkant van een andere steek:


Dit gehele werkstuk komt binnenkort ook langs, ik heb het deze week verstuurd en wil graag dat de ontvangster het eerst ziet, voor ik het online laat zien.

Ik ben heel benieuwd naar waar anderen aan dachten bij het woord van de week. Kijk je mee?
Hier is mijn lijstje met linkjes:

 - Busy Bessy
 Marjan Maakt
 - Juffrouw Ooievaar
 - Knutselpret
 - Blauw ruitje
 - In de weer

 - Céline
 - Création
 - Petronille
 - Carmaela
 - Hobbyloes
 Corrie
 Florenel

Update 2: Toen ik de andere blogs las en mijn oog viel op het Engelse woord voor gedicht: POEM, ontstond er een nieuwe blog, een extra blog die eigenlijk ook bij Crea 5220 hoort, een dag later online, je leest 'm hier.
Marjan ( van Marjan Maakt) en Elizabeth (van Busy Bessy) hebben voor 2020 samen een nieuwe lijst gemaakt, voor Crea 5220.
Je kunt hier bij Marjan en hier bij Elizabeth alles lezen. Het volgende woord is MET VINGERS VERVEN. 


Pas goed op jezelf en op je naasten! Samen maken we er het beste van ❤️
Fijne dag en een heel fijn weekend. Geniet ervan en denk aan de happy momenten🍀!


Liefs van De Breimeisjes!

Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

14 opmerkingen:

  1. Wat heb jij leuke franse les gehad! Grappig hé dat dat soort ezelsbruggetjes zo lang blijven hangen.
    En wat ontzettend leuk weer dat je de opdracht van vandaag wéér hebt kunnen vertalen naar handwerken! Tegenwoordig hoor ik overal de laatste regel als 'af laten glijden', maar ik heb hem net zoals jij geleerd en door het rijmelement blijft dat ook beter hangen vind ik.
    Leuk weer een raadsel vandaag ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha, ik heb de zelfde rijtjes geleerd. Merchant moet méchant (gemeen) zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha, je omweggetje naar handwerk is weer rond, jij bent hier absoluut niet mee afgegaan ;-) Je hebt vast weer wat moois gebreid.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja ezelsbruggetjes zijn toch ook kleine gedichtjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ezelsbruggetjes, ze zijn vaak leuk en héél handig.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk gevonden de combi van gedichtje en breien :)
    Ja, die kennen we allemaal insteken, omslaan....
    Groetjes en een fijn weekend, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Your beautiful "Knitting" poems!...But I really like the blue pillow and the little daisy!
    Hugs,Carmela

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk hè die ezelsbruggetjes, wij hadden er een van de eilanden in Indonesië, als een liedje, dat kon je goed (en nog steeds) onthouden.
    Leuke breisels.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ha dat Franse riedeltje ken ik niet (meer) maar de Duitse voorzetsel en hun naamval nog wel. Die dreun ik nog zo op. Ook zo'n 35 jaar geleden. En dat breigedichtje tja dat kan ik dromen.
    Fijn weekend.
    Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een leuke bijdrage heb je weer bedacht Akkelien.
    Ben benieuwd naar het werkstuk......

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb wel Frans gehad, maar dat ezelsbruggetje/rijtje heb ik nooit geleerd. Dat van 'insteken... etc' is nog steeds actueel; ik sprak mijn zus de afgelopen week en zij had twee meisjes breien geleerd en een filmpje gemaakt. Ze zeiden letterlijk tijdens het breien wat jij opschreef!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Grappig. Er zijn blijkbaar verschillende versies. Ik leerde van mijn oma: insteken, omslaan, doorhalen, af laten glijden. Rijmt niet, maar verdwijnt nooit meer uit mijn hoofd!!
    Mooie herinneringen, opgeplopt door je blog!
    Xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Phonetisch ben ik in mit nach nebst blijven hangen (en genesis, exodus ,leviticus) maar de franse kende ik niet en is veel mooier. Mijn breirijmpje rijmt niet, die eindigt met af laten glijden. Grappig, zou het streekgebonden zijn of ouderwets modern...

    BeantwoordenVerwijderen