{ 'anonymize_ip': true }

maandag 4 mei 2020

4 mei 2020

4 mei 2020


Bijna 75 jaar vrijheid in Nederland.


Ieder jaar is er een gedichtenwedstrijd voor jongeren onder de mooie naam "Dichter bij 4 mei". Je kunt hier winnende gedichten vinden vanaf 1998. Ik las de bovenste, meest recente en vond het prachtig. Je mag de gedichten voorlezen bij herdenkingen als je da naam van de auteur vermeld. Ik denk dat ik 't dan ook hier mag plaatsen. 

Vrijheid

de oude man
verstopte joden op zolder,
drukte illegale kranten
en hielp Engelse piloten.
hij loog voor het leven.
hij loog voor de vrijheid.

de vrouw
in de kelder
liet wanneer de vliegtuigen overvlogen
bange mannen, vrouwen en kinderen
schuilen voor de bommen.
zij stond voor het leven.
zij stond voor de vrijheid.

de jongen
net achttien
opgeroepen
om te vechten aan het front
nam afscheid van zijn moeder
en zou haar nooit meer zien
hij vocht voor zijn leven
hij vocht voor de vrijheid

deze helden
mensen zoals jij en ik
kozen ervoor te vechten
voor de vrijheid

als een van deze helden
hier niet voor had gekozen.
was mijn opa dan geboren?
had ik dan geleefd?


Door Eva Pronk
15 jaar, Den Haag



Vandaag mag de vlag al vanaf zonsopgang halfstok hangen. Het zal iets later worden bij ons. 


Pas goed op jezelf en op je naasten! Samen maken we er het beste van 🍀


Fijne dag!



Liefs van De Breimeisjes!


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

6 opmerkingen:

  1. Wat een prachtig gedicht. Bijzondere dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi gedicht, die ga vanavond voorlezen voor Naomi.
    Bij ons hangt de vlag halfstok.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja schitterend hé. Ik hoorde gisteren een interview met haar op de radio. Ze zei dat ze waarschijnlijk pas zenuwachtig zou worden vlak voordat ze moest voordragen vanavond, maar daar was niks van te merken, ze deed het heel goed!

    BeantwoordenVerwijderen