{ 'anonymize_ip': true }

donderdag 7 mei 2020

Feestelijk tafelkleed

Feestelijk tafelkleed


Bij ons thuis waren er bepaalde tradities. Als er iemand jarig was kwam het feestelijke geborduurde tafelkleed op tafel. Het tafelkleed is geborduurd door mijn moeder en ze heeft het nog. Mijn zusje is ook dol op tradities. Toen zij en ik in februari bij mijn ouders kwamen op de verjaardag van mijn moeder, had ze vooraf gebeld met m'n moeder en gezegd dat ze nu ook het tafelkleed moest gebruiken. Het was immers haar verjaardag!
Ik heb toen direct foto's gemaakt. Het had al weer even in de kast gelegen, dus 't is bepaald niet zonder kreukels. Toch leuk genoeg om te laten zien!


Het is een kleed met geborduurde zomerse veldbloemen.


De kleuren zijn nog prachtig en precies zoals ik het me herinner.


Mijn moeder herinnerde zich ook nog hoe ze het geborduurd had, sommige bloemen met kleine steekjes, andere met grote steken. 


Mijn zusje heeft zelf ook een feest-tafelkleed, ook geborduurd door onze moeder. Ik niet, in mijn gezin is dit nooit een traditie geworden. Wel koester ik de herinneringen aan de verjaardagen van vroeger, ik vond het altijd heerlijk om jarig te zijn! Nog steeds trouwens 😊

Wij hadden in mijn familie alle verjaardagen zo'n beetje gehad toen deze vreemde tijden begonnen. Pas in juli is er weer een neefje jarig, de zoon van mijn zusje. Zou het dan weer een beetje normaal zijn?


Pas goed op jezelf en op je naasten! Samen maken we er het beste van 🍀


Fijne dag!


Liefs van De Breimeisjes!


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

7 opmerkingen:

  1. Wat mooi! Maar ook dat je moeder het tafelkleed nog hééft en het uit de kast kwam...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo'n tafelkleed heeft mijn moeder ook geborduurd vroeger. Het werd regelmatig gebruikt en er kwamen wat vlekken op. Later kwam het kleed nog maar af en toe op tafel (als ik er om vroeg en ik samen met mijn moeder een broodje ging eten).
    Nu ligt het kleed bij mij in de kast....ik heb het nog niet kunnen/willen gebruiken....Het is een waardevolle tastbare herinnering geworden en ik weet zeker dat het ook weer gebruikt zal worden. (maar dan wel op speciale momenten ☺️)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat heeft je moeder toch veel mooie dingen gemaakt! En zo fijn al de herinneringen die eraan kleven.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig, heel mooi borduurwerk! En mooie herinneringen hebben jullie er aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie traditie! En het tafelkleed, althans de motieven komen me heel bekend voor want ook mijn moeder had zo'n soort tafelkleed geborduurd met korenbloemen, klaprozen en margrieten en ook nog iets van een aar ertussen. Tafelkleden borduren deed je toen voor je uitzet. Dat is nu toch niet meer voor te stellen, maar het brengt mooie herinneringen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is natuurlijk wel te hopen dat jullie allemaal op verjaarsvisite kunnen. Maar wij hebben twee verjaardagen van nichtjes van een jaar of zes gevierd door allemaal een kaart en een klein cadeautje op te sturen. Zoveel kaarten en cadeautjes hadden ze nog nooit gehad! Daarbij moet ik wel zeggen dat we een grote familie hebben en normaal gesproken niet allemaal komen op een kinderverjaardag. Het was in ieder geval een groot succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wauw, dat is mooi én wat fijn dat het nog steeds in gebruik is, wat een leuke traditie, daar ben ik ook wel van :)
    Mijn verjaardag vieren mmm, daar vind ik niet zoveel aan, dat komt waarschijnlijk omdat het op 27 december is ;)
    Ik hoop inderdaad dat het in juli weer mag/kan verjaardagen vieren, dat zou fijn zijn. Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen