{ 'anonymize_ip': true }

vrijdag 30 juni 2023

Vriendelijke vrijdag/freonlike freed

Vriendelijke vrijdag/freonlike freed


Op deze vriendelijke vrijdag wat Fries op m'n blog!





Afgelopen zondag kwam Maarten van der Weijden voor de derde keer in ongeveer een week tijd aan in Leeuwarden. Hij was er al zwemmend en fietsend gearriveerd en de derde keer was lopend. Hij heeft de elfstedentocht dus drie keer afgelegd, op drie verschillende manieren. Een hele prestatie en dat allemaal om veel geld op te halen voor het goede doel. Respect! 

Al wil ik hier ook even Stefan van der Pal noemen. Hij deed ditzelfde, een jaar eerder. In minder tijd. En hij kreeg veel minder aandacht dan dat hij verdiende, dus bij deze: Stefan van der Pal: heel knap gedaan, diep respect voor je prestatie!

Dan ga ik nu door naar m'n eigen Friese project. Ik wilde iets maken voor Liesbeth. Zij is heel belangrijk voor mijn ouders en daardoor ook van grote betekenis voor ons en ik vond dat ze wel iets speciaals verdiende. Ik vroeg haar of ze sokken wilde of mittens. Ze koos voor mittens en zou het heel leuk vinden als er wat Fries in zou zitten...

Door dat Fries duurde het even, want ik moest het nog even bedenken, hoe en wat en laten sudderen. Ik moest er uiteindelijk ook garen bij halen. En dan is 't klaar, op het moment dat je het even echt niet nodig hebt 😂


Omdat de koffiepauze heel belangrijk is, heb ik de koffieboontjes als boord gebruikt.
Daarna een randje met links, blauwe letters L, en rechts rode gespiegelde letters L. Zo kan je goed zien wat de linker en de rechter is.


Verder heb ik stukjes van vorige Friese ontwerpen gebruikt. Het randje met de pompeblêden komt uit de Musthawwe mittens.
De grotere pompeblêden in schaduwbreitechniek komen uit de Musthawwe sjaal. Die beide patronen staan overigens al in mijn Ravelryshop.


Toen ik wist wat ik wilde, waren ze best vlot klaar. Ik heb ze weer grotendeels op het sokkenwonder gebreid. Alleen voor de duimen had ik normale sokkennaalden nodig.


Ik heb ze met heel veel plezier voor Liesbeth gebreid en ze was er ook blij mee.


Voorlopig heeft ze ze nog niet nodig, toch hoop ik dat ze er heel veel plezier van gaat beleven. Ik heb er een teltekening van gemaakt. Misschien werk ik het nog wel eens uit en plaats ik het in m'n Ravelrywinkel. Zou daar belangstelling voor zijn?

Ik heb op deze vriendelijke vrijdag ook nog een leuke toeristische tip. In Sneek, ook een van de elf Friese steden 🙂, is het zondag koopzondag met iets extra leuks: dan is de Zeldzaam Mooi Markt te vinden op het Grootzand. Hier vind je meer informatie.


Op deze laatste vrijdag van juni wens ik je graag een vriendelijke dag en een heerlijk weekend 🍀🍀🍀

Liefs van Akkelien van De Breimeisjes 💗💗💗


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

7 opmerkingen:

  1. Wat een pareltjes !! Wat je al niet kan bedenken op die friese vlag. Heel mooi

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha, zo leuk om te merken hoe trots je bent op Friesland! En dat mag ook hoor...
    De gebreide mittens vind ik heel erg knap bedacht en prachtig uitgevoerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie mittens, heel origineel!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die zijn mooi! Met net zoveel liefde gebreid als (denk ik) Liesbeth zorgt. Je hebt ze prachtig uitgedacht én uitgevoerd. Ik denk dat er best mensen zijn die ze ook willen breien. Is er veel animo voor de andere Friese patronen? Zo ja, dan zal dit patroon ook gewild zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Letterlijk met heel veel liefde gemaakt Akkelien, en wat zijn ze prachtig geworden!!! En van de Zeldzaam Mooi markt op het grootzand was ik niet op de hoogte, misschien ga ik kijkje nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ook alvast klaar voor de winter en een heel mooi patroon.

    BeantwoordenVerwijderen