{ 'anonymize_ip': true }

donderdag 15 juni 2023

Deken op donderdag: mijn MB2018 (7)

Deken op donderdag: mijn MB2018 (7)


Het is weer donderdag en dat is momenteel dekendag. Vandaag vertel ik hoe ik deze deken in elkaar gezet heb.

Via Facebook zag ik bij Haakinformatie een mooie manier die mij inspireerde. Per ongeluk deed ik het anders en eigenlijk valt dat heel goed uit. Ik vind het zelfs heel goed gelukt en daarom heb ik het op foto's vastgelegd en ga ik hier beschrijven hoe ik het gedaan heb.


De methode van Haakinformatie waar ik het over had, vind je hier.

Zo deed ik het:

Als je twee delen hebt met exact evenveel steken, haak je steeds van elk deel een steek. Haak steeds in de achterste/onderste lus van de v'tjes.


Haak door de onderste lus van de eerste steek van het linkerdeel en haal de draad door.


Haak door de onderste lus van de eerste steek van het rechterdeel en haal de draad door. Je hebt nu 2 lussen op de haaknaald.


Pak nu de draad met de haaknaald en haal deze door beide lussen. De eerste steek is nu klaar. (De extra draad die je links ziet, is de begindraad. Die kun je direct wegwerken door er zo'n beetje omheen te haken).


Je hebt vanaf nu voor elke steek al 1 lus op je haaknaald. Neem de onderste lus van de volgende steek van het linkerdeel en haal de draad op. Dan heb je 2 lussen op je haaknaald.


Nadat je ook door de onderste lus van de volgende steek van het rechterdeel de draad hebt doorgehaald, heb je 3 lussen en nu neem je de draad op en haalt 'm door alle lussen op de haaknaald.


Zo haak je de delen verder aan elkaar.

Als de delen niet hetzelfde aantal steken hebben, dan moet je even rekenen.


Bijvoorbeeld: Azië heeft 89 steken en Noord Amerika 95. Het verschil is 6. 
Die moet je dan wat over 't geheel verdelen. Ik wil niet de eerste of de laatste steken samen haken. 89 gedeeld door 6 is bijna 15. Ik heb eerste 5 steken gewoon aan elkaar gehaakt, daarna van de kant van Azië 1 lus opgenomen en van de kant van Noord-Amerika 2 lussen, zie volgende foto:


Daar haal ik dan weer de draad door en dan heb ik de drie lussen op de haaknaald. Daar haal ik de draad door en zo heb ik aan 1 kant 2 steken samen gehaakt. Dan haak ik 14 steken steeds 1 lus van beide kanten en daarna weer met 2 steken samen gehaakt aan de kant met de meeste steken. Als het einde van de toer in zicht is, is het handig om even te tellen of je het goed hebt uitgerekend. Eventueel doe je de mindering wat eerder. Het is fijn als je aan 't eind nog 5 of 6 steken zonder minderingen aan elkaar kunt haken.


Ik heb eerst steeds 2 delen aan elkaar gehaakt en daarna die dubbele delen weer aan elkaar. Mijn deken zit nu helemaal in elkaar. Nu moet de rand nog... Ik denk dat dit een klusje is dat ik doe als het weer wat koeler wordt!


Wordt vervolgd 🙂

De Mystery Blanket is een jaarlijks project van Breiclub.nl. De versie van 2018 is ontworpen door Bianca Boonstra-Becker van Chefwol.
Zij ontwierp dat jaar de brei- en de haakdeken. Deze versie heet de Nordpolen.
Ik heb een paar aanpassingen gemaakt, dus een boel van Bianca en een beetje van mij.
Meer over deze dekens vind je onder het label "Mystery Blanket 2018".


Fijne dag 🍀🍀🍀

Liefs van Akkelien van De Breimeisjes 💗💗💗


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

2 opmerkingen:

  1. Volgens mij heb je het héél duidelijk uitgelegd en is het goed te zien op de foto’s (voor de kenners dan hè).
    Ik heb er helemaal geen verstand van en zie alleen dat het een supermooie deken is :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat s het toch een juweel van een deken, en de wijze van aan elkaar zetten geeft een prachtige afwerking. Het is overigens wel nog een behoorlijke klus omdat te doen zeg. En inderdaad Akkelien, nu een rand rondom haken met deze temperaturen lijkt me ook iets te plakkerig ;-)))

    BeantwoordenVerwijderen