{ 'anonymize_ip': true }

vrijdag 2 juni 2023

Vriendelijke vrijdag: Fair en vlaggetje

Vriendelijke vrijdag: Fair en vlaggetje


Op deze vriendelijke vrijdag maak ik graag even reclame voor de Overtuinenfair, die morgen in IJlst georganiseerd wordt.


Deze foto maakte ik van een foto in It Dryltser Kypmantsje, het krantje van IJlst. 
Dit is de bijgaande tekst:

"Time flies! Voordat we het weten is het al 3 juni! We zijn er klaar voor! De vergunning is rond, de meeste deelnemers zijn aangemeld, de marktkramen zijn gereserveerd, de bewoners verlenen weer hun volledige medewerking, de lakens gewassen en gestreken, de vrijwilligers weten wat ze moeten doen, kortom: het dreamteam staat klaar in de startblokken.

We hebben er enorm veel zin in. Zeker na een aantal jaren van afwezigheid staan we weer te popelen om los te gaan. De sfeer en het weer kunnen we niet regelen. Hopelijk dragen jullie een steentje bij om voor een goede sfeer te zorgen. Zaterdag 3 juni vanaf 10.00 uur zien we jullie graag op de grachten in IJlst verschijnen. Om te kijken, ruiken, proeven, kopen, kletsen en lopen. Graag tot dan!"

Hier is de Facebooklink voor de laatste informatie.

Een paar jaar geleden schreef ik deze blog over een bezoek aan deze leuke fair.

Door deze fair dacht ik terug aan een slinger die ik jaren terug haakte voor de Simmersjop. Met kant-achtige vlaggetjes, je ziet ze in deze blog. Hoe leuk zouden die zijn in wit of een "offwhite". 

In die blog beschreef ik ook het patroon. Nu vind ik mijn formulering van toen niet altijd geweldig in die beschrijving. Ik heb 'm aangepast en deel 'm hier. Met nieuwe foto's.

Gebruik garen naar keuze en een bijpassende haaknaald. Ik heb hier gehaakt met haaknaald 3½ en een Whirlette van Scheepjes.

Haak 13 lossen en sluit deze tot een cirkel met een halve vaste.


Toer 1: haak 3 lossen (of een beginstokje) en 27 stokjes. Sluit de toer met 1 halve vaste in die 3e losse (of bovenin dat beginstokje).
Toer 2: 3 lossen (of beginstokje), in de volgende steek 1 stokje, *5 lossen, in de volgende 5 steken elk 1 stokje, 5 lossen, in de volgende 2 steken elk 1 stokje*, herhaal van * tot * nog 2x, 5 lossen, in de volgende 5 steken elk 1 stokje, 5 lossen, sluit de toer met 1 halve vaste in de 3e losse (of bovenin het beginstokje).

Toer 3: Ga met halve vasten tot halverwege het eerste lossenboogje en haak daar 1 vaste om het boogje. *7 lossen, haak op de volgende 5 stokjes een cluster van 5 stokjes (dus: je haakt in elke steek steeds tot de helft van het stokje, uiteindelijk haak je met een omslag alle 5 in 1x af), 7 lossen, 1 vaste om het volgende lossenboogje, 7 lossen, 1 vaste om het volgende lossenboogje*, herhaal van * tot * tot einde van de toer, alleen haak je in plaats van de laatste vaste 1 halve vaste in de eerste steek.



Toer 4: Ga met halve vasten tot halverwege het eerste lossenboogje en haak daar 1 vaste om het boogje. *7 lossen, haak 1 vaste om het volgende lossenboogje, 7 lossen, om het volgende lossenboogje 3 stokjes, 3 lossen, 3 stokjes (dit is boven die 2 stokjes en dit wordt de hoek), 7 lossen, 1 vaste om het volgende lossenboogje*, herhaal van * tot * tot einde toer, maar eindig met 1 halve vaste in de eerste steek.

Als je de kanten vlaggetjes groter wilt kun je vanaf nu steeds verder haken als volgt:
Ga met halve vasten tot halverwege het eerste lossenboogje en haak daar 1 vaste om het boogje, *7 lossen, 1 vaste om het volgende lossenboogje*, bij elke hoek: 7 lossen, haak in het hoek-lossneboogje 3 stokjes, 3 lossen, 3 stokjes, en verder herhaal je van * tot *. Uiteindelijk sluit je de toer met 1 halve vaste in de eerste steek.
Iedere toer verder komt er een lossenboogje extra bij tussen de hoeken.


Jaren terug maakte ik een versie met verschillende pasteltinten. Ook leuk en vrolijk!



Een leuk haakwerkje voor een zomerse slinger, dat is een mooi onderwerp voor deze vriendelijke vrijdag.
En ik ga morgen, zaterdag 3 juni 2023, kijken op de Overtuinenfair in IJlst!

Deze foto maakte ik in juni 2019, dat was de tiende editie.


Op deze vrijdag wens ik je graag een vriendelijke dag en een heerlijk weekend 🍀🍀🍀

Liefs van Akkelien van De Breimeisjes 💗💗💗


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

4 opmerkingen:

  1. Ah, IJlst is wel een heel eind weg voor mij, dus ik zal er niet zijn. Maar het herinnert me aan eerdere bezoekjes aan IJlst toen ik in Friesland met een schoolklas op meerdaags schoolreisje was. Het was een mooie bestemming voor een lange fietstocht.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk patroontje! Ik denk dat je ze ook wel aan elkaar zou kunnen maken voor een kleedje of zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha de Overtuinenfair in IJlst, ben er ooit eens geweest. IJlst is sowieso erg leuk om te bezoeken maar morgen zal ik er niet zijn. Wat een mooi patroontje van een kanten vlaggetje laat je zien Akkelien, heb het opgeslagen en ga het een keer proberen. Geniet morgen van een fijne dag!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. O ja, die vlaggetjes waren heel mooi.
    Veel plezier morgen!

    BeantwoordenVerwijderen