{ 'anonymize_ip': true }

donderdag 15 december 2022

6 gebreide kerstballen, de vierde

6 gebreide kerstballen, de vierde


December, adventstijd, de kerstdagen komen eraan. Misschien vind je het leuk om iets nieuws te maken. Voor de lezers van de Breiclubblogs bedacht ik dit jaar 6 gebreide "kerstballen", de eerst vier zijn kerstballen, de andere 2 zijn anders, al hebben ze wel een bal als basis.
Natuurlijk deel ik de patronen ook op mijn eigen blog. 

Vandaag de vierde kerstbal, een bal met een geometrisch patroon dat mij aan een dennenbos doet denken:


Het begin van het patroon is hetzelfde als hier bij de bal met de dennenbomen, tot en met toer 10 brei je met groen.

In toer 11 t/m 22 wordt het patroon in gebreid, volgens de tekening. Deze bal wordt iets groter dan de eerste 3 van deze serie.
Hier is de teltekening:


Toer 11 + 12 (rij 3 en 4 van de teltekening): *5 groen, 1 wit*
Toer 13 + 14 (rij 5 en 6 van de teltekening): 1 wit, *3 groen, 3 wit*, eindig met 2 wit
Toer 15 + 16 (rij 7 en 8 van de teltekening): 2 wit, *1 groen, 5 wit*, eindig met 3 wit

Neem voor een mooie overgang de eerste 2 steken van toer 17 over zonder te breien en zo wordt de derde steek het nieuwe begin van de toer. Zo beschrijf ik de volgende toeren.

Toer 17 + 18 (rij 9 en 10 van de teltekening): *1 wit, 5 groen*
Toer 19 + 20 (rij 11 en 12 van de teltekening): 2 wit, *3 groen, 3 wit*, eindig met 1 wit
Toer 21 + 22 (rij 13 en 14 van de teltekening): 3 wit, *1 groen, 5 wit*, eindig met 2 wit

Toer 23: alle steken wit en brei hierna nog 10 steken door, tot je bij steek 13 van het patroon bent. Dat wordt het nieuwe begin van de toer en zo komen de minderingen op dezelfde plek als bij de andere kerstballen.

Vanaf nu ga je minderen.
Toer 24: *2 steken samenbreien door de achterlussen, 10 steken recht* (44)
Toer 25: *2 steken samenbreien door de achterlussen, 9 steken recht* (40)
Toer 26: *2 steken samenbreien door de achterlussen, 8 steken recht* (36)
Toer 27: *2 steken samenbreien door de achterlussen, 7 steken recht* (32)
Toer 28: *2 steken samenbreien door de achterlussen, 6 steken recht* (28)
Toer 29: *2 steken samenbreien door de achterlussen, 5 steken recht* (24)
Toer 30: *2 steken samenbreien door de achterlussen, 4 steken recht* (20)
Toer 31: *2 steken samenbreien door de achterlussen, 3 steken recht* (16)
Toer 32: *2 steken samenbreien door de achterlussen, 2 steken recht* (12)


Knip de draad af, zorg dat je zeker zo'n 50 cm aan de kerstbal laat. Met een naald haal je die draad door de laatste 12 steken die nog op de breinaalden staan, dan kunnen de breinaalden uit het breiwerk. Maak de onderkant van de bal dicht met het begindraadje. Vul de bal met fiberfill en trek dan de draad die je door de steken geregen hebt heel goed aan en hecht het goed af. Met het restant van de draad kun je een ophanglusje haken, zo'n 30 lossen. Zet dat goed vast en werk het laatste draadje naar binnen.


Klaar is je bal met het dennenbos!


Daar zijn ze, de vier kerstballen die ik dit jaar voor Breiclub.nl bedacht. En volgen nog twee leuke variaties.

Veel breiplezier! 
Dit patroon is ook te vinden in deze blog bij Breiclub.nl.

De complete serie:


Hier vind je het patroon van nummer 1
Hier vind je het patroon van nummer 2
Hier vind je het patroon van nummer 3
In de blog van vandaag vind je het patroon van nummer 4
Hier vind je het patroon van nummer 5
Hier vind je het patroon van nummer 6


Fijne dag 🎄🎄🎄

Liefs van De Breimeisjes ðŸ’—💗💗


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag

5 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige breiwerken heb je de afgelopen tijd laten zien. Echt mooi !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze is ook weer leuk, het is een mooi kwartet zo.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind de kerstbal in je maandfoto bovenaan stiekem wel de mooiste, zo leuk om die steeds te zien als ik je blog open. Maar als ik naaf mijn kerstboom loop zie ik hem ook, prominent aan de voorkant 🤩

      Verwijderen
    2. Ik zag het op je blog! Bij de lantaarns, erg leuk. Ik ben zelf ook heel blij met het resultaat :-)

      Verwijderen
  3. Ik waag me er niet aan maar ze zijn super gaaf

    BeantwoordenVerwijderen