{ 'anonymize_ip': true }

vrijdag 12 januari 2018

Gebreid doekje en Marly's musthawwe

Gebreid doekje en Marly's musthawwe


Woensdag liet ik al een stukje zien:


Het begin van het wasdoekje dat ik gebreid heb voor de actie waarbij toilettasjes worden samengesteld voor weeskinderen in Kenia.
Ik had eerst gekeken bij de patronen van de linkjes in de blog die Bianca hierover schreef. In mijn voorraad had ik bolletjes katoen gevonden van Pingouin, een iets dikkere katoen dat niet echt matcht met bijvoorbeeld Catania. Heel geschikt voor zo'n projectje dus én het ruimt gelijk weer wat op 🙂
Ik wilde dus iets maken met twee kleuren en de breipatronen van die linkjes waren allemaal effen. Mijn eerste poging was in de gerstekorrelsteek. Ik heb een slechte foto van deze poging, vlak voordat ik het uithaalde;


Ik haalde het uit omdat ik bedacht dat gerstekorrel niet erg opschiet in de hoogte, je hebt wat meer naalden nodig om de juiste hoogte te bereiken. En eigenlijk had ik helemaal geen tijd voor het breien van extra zaken, dus zeker niet voor extra naalden. En toen bedacht ik zelf dit:


Ik werd er helemaal blij van! Eigenlijk zit er een Bohus-Stickning-effect in, averechts breien in de naald van de kleurwissel, waardoor je dat leuke golfje krijgt. 


Ik deed het zo:
Zet 60 steken op met kleur A.
Naald 1 t/m 4 met kleur A: 3 steken recht, 3 steken averecht.
Naald 5 t/m 8 met kleur B: 3 steken averecht, 3 steken recht.
Herhaal deze 8 naalden tot je de gewenste hoogte hebt bereikt en hecht af.


Streepjes breien vind ik ook altijd wel lekker snel gaan, ik denk dan: "Nog één streepje erbij!" en voor ik er erg in heb ben ik tóch al met het volgende streepje begonnen.


Zo'n doekje kan mooi in een enveloppe, dat past makkelijk door de brievenbus. Dan vallen de verzendkosten ook nog mee. Ik verstuurde het zelfs nog voor een decemberzegel. Dát kan nu natuurlijk niet meer. Je kunt nog wel nét meedoen aan deze actie, je kunt namelijk nog tot 15 januari doekjes naar Chefwol.nl sturen. Het adres vind je in deze blog
Het is leuk om zo eens wat steken uit te proberen. En houd je niet van breien? Je mag ze ook haken!
En zo'n doekje kun je ook zelf gebruiken als aanrechtdoekje bijvoorbeeld.

Ik vond dit dus wel een happy momentje, dat je met zo'n vrij simpele stekencombinatie en het gebruik van kleuren zo'n leuk effect ziet ontstaan. Er bruist alweer een nieuw ideetje 😉

Nóg een geluksmomentje: vorige week was ik jarig en een van de verjaardagsgasten was Marly. En ze had haar muts op toen ze kwam en ik heb snel een foto gemaakt:



Het past prima! Wil je hier meer over weten? Lees dan nog even deze blog.

En er wordt bij iemand vandaag of morgen (Friesland) post  bezorgd! Ik had het adres van de persoon in kwestie, het is dus al onderweg 🙂

Het is weer vrijdag en daarom wens ik jullie heel graag een heel fijn én inspirerend weekend mét happy momentjes! 🍀


Liefs van De Breimeisjes!

Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

7 opmerkingen:

  1. Wat een mooi doekje is het geworden!
    En Marly, die staat die muts super leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi effect en mooie kleurtjes voor dat gebreide doekje!
    En wat een schatje met die muts <3

    BeantwoordenVerwijderen
  3. grappig, we hadden dezelfde gedachten. Ik heb ook blokjes gebreid, 3/3 5/5 3/5 en 5/3. Leuk om te doen, jammer dat je dan bijna €7 portokosten moet betalen, maar brengen is ook zo wat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat is wel veel geld aan portokosten... Ik probeer het zoveel mogelijk met brievenbuspost te doen, dat scheelt dan toch al wat. Jij hebt er wel direct heel veel gestuurd, geweldig!

      Verwijderen
  4. je doekje is erg mooi geworden!!
    de muts past en staat prima!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een vrolijk doekje breide je. Dat kan ik ook nog wel een keertje gaan doen.
    Maar Marly steelt de show natuurlijk... wat een lief koppie...

    BeantwoordenVerwijderen