{ 'anonymize_ip': true }

donderdag 12 september 2024

Boeken over borduren

Boeken over borduren


Ergens in juli kreeg ik een bijzonder verzoek. Of ik iets wilde borduren, een ringkussen.
Ik had geen idee hoe zoiets eruit zou moeten zien. Ook houd ik eigenlijk niet van borduren en dan moet het ook nog een kussentje worden. Dat betekent  naaiwerk, ook helemaal niet mijn ding. Dus ik reageerde met dat ik dit niet ging doen.

Toen kwam de vraag of ik iemand anders wist die dit zou kunnen en daar reageerde ik weer op en zo hadden we een paar keer contact en het hele idee triggerde me toch. Het zou iets moeten worden met wilde bloemen erop, in warme kleuren en in ieder geval de namen erop.

Lang verhaal kort: ik ging de uitdaging toch aan. Ter inspiratie haalde ik wat boeken van de bibliotheek:


Het eerste boek heet "Kleurrijk borduren in kruissteek" en is van drie ontwerpsters. Het is gevuld met werkelijk prachtige patronen voor kleine kussentjes en biscornu's (dat zijn speldenkussens in een specifieke vorm). Ik heb dit helemaal niet gebruikt omdat ik geen kruissteken wilde borduren.

Het tweede boek is "Modern borduren. Basistechnieken stap voor stap" van Jennifer Cardenas Riggs. Hierin vind je 30 projecten. O.a. dat schitterende kussen dat je hieronder op de tweede foto ziet:


Hieruit haalde ik wat inspiratie. Foto 3 is van het boek, op de laatste foto zie je mijn versie op het ringkussen, vast een kleine preview van mijn werk.

Het derde boek heet "Tiny stitches" en is van Irem Yazici. Heel leuk boek met mooie voorbeelden en erg leuke borduurwerkjes. Foto 2 is uit het boek.


Op de derde foto zie je mijn versie toen ik dat zo'n beetje nadeed. Die gele bloem van foto vier zou ik ook ongeveer zo maken, maar die werd uiteindelijk toch anders 🙂
Ik heb heerlijk op mijn gevoel geborduurd en dus werd alles toch gewoon een beetje anders.

Het vierde boek is "Steekjes met liefde" van Mandy Shaw. Hierin vind je uitleg over 11 verschillende steken en 20 leuke projecten. Ik laat je vandaag vast zien welke foto mij inspireerde tot iets op het eindresultaat.


Volgende week laat ik je meer zien van dit bijzondere project.

Wat fijn dat ze in onze bibliotheek zoveel handwerkboeken hebben! Het was erg leuk om in deze boeken te zoeken naar mogelijkheden en inspiratie te vinden.

Vind jij borduren leuk om te doen?


Fijne dag 🍀🍀🍀

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes 💗💗💗

Reacties zijn van harte welkom. Ik lees ze graag.

6 opmerkingen:

  1. Ik borduurde graag, maar nu moet het of onder een lamp og met daglicht voor het raam.
    Knap dat je de uitdaging aanging! ik ben benieuwd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wel een eer, tof! Els DDFZ

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind borduren zeker niet leuk, maar kijk wel uit naar jouw werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En zo rolde je opeens de borduurwereld open en ik heb het idee dat je het helemaal niet zo erg vond als je van tevoren dacht...:)

    BeantwoordenVerwijderen