{ 'anonymize_ip': true }

dinsdag 18 april 2023

Dinsdag - poppendag Lytje Faam (1)

Dinsdag - poppendag Lytje Faam (1)


In maart waren we twee weken op Schiermonnikoog en daar maakte ik een popje. 
De vorige keer dat we op het eiland waren had ik sokken voor mezelf gebreid, later nog een paar voor echtgenoot. Er was nog steeds garen over en dat nam ik mee. En ook een roze kleur.


De inspiratie kwam van Marjan en het patroon is van Terry White, je vindt het hier op Ravelry.

Het patroon begint bij de rok, maar ik besloot eerst de armen te breien.
Daarna begon ik aan de rok. Die heb ik met een sokkenwonder gebreid. Ik heb eerst een paar toeren in gerstekorrel gebreid omdat ik hoopte dat het zo niet zou omkrullen. Marjan heeft boordsteek gebruikt. Ik denk dat een paar naalden ribbels ook wel leuk zou zijn.

Ik heb 61 steken opgezet en kon daardoor gewoon doorgaan met 1 recht, 1 averecht. Mijn streeppatroon van 2 steken per kleur loopt daardoor automatisch ook schuin:


Het patroon gebruikte ik als leidraad. En net als Marjan breide ik het hoofd direct aan 't lijf:


Terry White maakte heel kleurige popjes, met gestreepte mouwen en benen. Ik koos voor een effen mouw en "blote" benen.
Nadat ik hoofd en lijf had opgevuld, nam is steken op en heb een soort van slip gebreid:


Hier en daar heb ik nog wat bijgewerkt bij het afhechten. De steken op 't schouder bleken wat ver uit elkaar te liggen en zo was er nog wel wat hier en daar.
Op de tweede foto heeft deze Schierse jongedame haar armen en benen en ben ik begonnen met haar kapsel.


Net als Marjan vond ik het een priegelwerkje hier en daar. Ook ontzettend leuk om te doen. Het patroon van Terry White is meer een soort van handleiding en nodigt heel erg uit om je eigen aanpassingen te doen.

Lytje Faam is Schiers voor klein meisje. Ik vind het wel een leuke naam voor dit Schierse meisje.

Dit wordt vervolgd!

Nu ga ik kijken of er ook poppen- of ander nieuws is bij

Ria

Als je ook mee wilt doen aan poppendag, voor een keertje of voor langer, laat het dan weten! Dan wordt het lijstje weer wat langer. Het is zo leuk om ideeën te delen en elkaar te inspireren.
Je mag me hierover ook mailen: debreimeisjes@gmail.com.


Fijne dag 🍀🍀🍀

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes 💗💗💗

Reacties zijn van harte welkom. Ik lees ze graag.

7 opmerkingen:

  1. Leuk geworden zeker een priegelwerk zo klein popje.
    Mooi het streep patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig breiwerk en ik wil wel geloven dat het priegelen was af en toe...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tot nu toe gaat het je goed af, al dat priegelen ;) ik vind de kleurencombinatie ook leuk. De rok zo, met het lijfje en dan de rode ‘mouwen’ Benieuwd naar het eindresultaat. Leuk om zo ergens een plekje te geven :) Groetjes Juffrouw Ooievaar

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een enig popje is het tot dusver geworden, ben wel heel benieuwd hoe je haar kapsel gaat maken. Erg leuk vind ik altijd als iets klein is, minder makkelijk om te maken maar het heeft veel charme!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een superleuke Schierse Schone, met absoluut een mooie naam.
    Dat het gepriegel was hoef je er eigenlijk niet bij te vermelden, dat is zo wel te zien; knap werk!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Knap gedaan, een schattig popje met een even schattige naam. Lytje Faam, toch wel een aparte taal, het Schiers.

    BeantwoordenVerwijderen