{ 'anonymize_ip': true }

woensdag 27 januari 2021

Slinger voor t_e_g_e_l

Slinger voor t_e_g_e_l


Slinger voor wie? denk je misschien. Dat leg ik even uit. Nichtje Saskia (van Saskia borduurt) studeert in Antwerpen, architectuur. Ze woont daar ook, in een studentenhuis. Haar kamer is super leuk ingericht en ze maakte zelf een hele gave tafel:

Foto: Saskia, t_e_g_e_l

Ze liet het zien op Instagram en kreeg zulke enthousiaste reacties en zelfs bestellingen, dat ze nu in opdracht allerlei tegelprojecten maakt! Kijk vooral even op haar account!

Twee weken geleden was ze jarig, ze werd 21. In de lockdown, dus op bezoek gaan is tijdelijk niet gewenst. Ik bedacht dat ik een slinger met tegels voor haar kon maken:


Het is een simpel ideetje en ik deel het graag. 

Wat heb je nodig:
Katoen in veel kleurtjes en een bijpassende haaknaald, ik haakte met nummer 3. Voor de opzet gebruikte ik trouwens een haaknaald nr 3½.
Verder een schaar en een naald om af te hechten.
Ik heb een iets dunner katoen gebruikt om een randje rondom te haken en om alles aan elkaar te haken, ik gebruikte lichtgrijs en heb ook dat met dezelfde haaknaald gehaakt.


Zo maak je het:
Voor ieder tegeltje haak je 14 lossen met haaknaald 3½. Daarna verder met haaknaald 3: begin te haken in de tweede losse vanaf de haaknaald en haak in die steek en elke volgende 1 vaste (= 13 vasten). Ik haakte deze toer in het "bobbeltje", niet in het v'tje. Zo krijg je ook aan de onderkant zo'n rand als dat je aan de bovenkant krijgt. Het maakt uiteindelijk niet uit, omdat je er toch een randje omheen haakt.
Na die eerste toer nog 13 toeren:
1 keerlosse, 13 vasten.
Knip de draad af en haal door.


Alle tegeltjes heb ik omhaakt met een randje vasten, met 3 vasten op de hoek. Daarbij heb ik de begin- en einddraden direct weggewerkt. 


Dan hoef je uiteindelijk per tegeltje nog maar 1 draad met behulp van de naald weg te werken. Ik heb 21 tegeltjes gehaakt.


Puzzel eerst even een leuke volgorde, verdeel de kleuren goed.
Om er een slinger van te haken, haakte ik eerst ongeveer 100 lossen, dan pak je het eerste vlaggetje en haakt daarop 1 vaste, sla 1 steek over, *1 losse, 1 vaste in de volgende vaste*, herhaal van * tot * tot het einde van het "tegeltje". 7 lossen en dan verder met het volgende "tegeltje", tot alle tegels verwerkt zijn. En aan het eind natuurlijk weer ongeveer 100 lossen. Ik trok de draadjes aan het begin en eind heel strak aan en knipte ze vrij kort af.


De slinger mocht even proefhangen en ik vind 'm zelf heel geslaagd. Saskia was er ook heel blij mee 😊


Ik heb het verstuurd met de verjaardagspost. Doordat ik katoen gebruikt heb, is het toch nog vrij zwaar geworden, 77 gram weegt de slinger. Maar goed, echte post op je verjaardag, dat is zo leuk!


Fijne dag 🍀


Liefs van De Breimeisjes 💗💗💗

Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

7 opmerkingen:

  1. Oh ja ik weet nog dat Saskia dat mooie borduurwerk deelde op je blog. Dit keer mogen we weer iets moois van haar zien, leuk! Geweldig dat ze via Instagram opdrachten heeft gekregen; dat is toch wel het mooiste compliment dat ze krijgen kan!
    Leuk dat ze van haar tante een tegelslinger krijgt voor haar verjaardag, daar is ze vast heel blij mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat heb je datweer leuk bedacht! Simpel, maar origineel, je moet er maar op komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk en origineel idee om haar een tegelslinger te geven, en wat leuk dat ze zoveel succes heeft met haar tegel ontwerpen. Het is zo eenvoudig en juist daardoor waarschijnlijk erg in trek, daar zal ze zeker erg blij mee zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een knappe tafel maakte ze met tegels! Kan best geloven dat ze succes heeft met haar ontwerpen! Origineel dat jij voor haar een tegelslinger hebt gehaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wow...., wat een goed idee van je! Een tegelslinger..., hoe bedenk je het! Maar ja... hoe bedenk je zo'n tafel...?
    Beide heel origineel en ik denk dat ze blij met je cadeau was!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuk cadeau voor de jarige job. Ik heb even op haar Instagram gekeken, wat maakt ze leuke dingen!

    BeantwoordenVerwijderen