{ 'anonymize_ip': true }

zaterdag 1 augustus 2020

Van zeven zussen en twee dekens

Van zeven zussen en twee dekens

Vorig jaar, eind september, begon ik in het boek "De zeven zussen" en wat een heerlijk boek vond ik het!

Al snel ben ik toen begonnen met een geheim project, samen met Wietske van Liefgehaakt.
Een project dat alles te maken heeft met die serie boeken. Want er zijn inmiddels zes boeken verschenen en die heb ik allemaal met veel plezier gelezen.

Foto: Age Meijer/FryskFoto

Deze boeken gaan steeds over één van de zeven zussen die samen opgroeien met hun adoptievader in Zwitserland, aan de rand van het meer van Genève. Zij gaan op zoek naar hun roots. Het blijkt dat ze overal ter wereld vandaan komen.
De boeken zijn een enorm succes en erg populair bij miljoenen lezers.

Het project

Door het bloggen ben ik een paar jaar geleden in contact gekomen met Wietske, die net als ik in Sneek woont. Zij bleek net zo enthousiast over de boeken als ik. En ineens ontstond het idee om allebei een deken te ontwerpen met de boeken als inspiratie: een tastbare herinnering aan dit mooie leesavontuur!
Nu is het tijd om over ons project te vertellen: ik heb de 7 zussen breideken gemaakt en Wietske de 7 zussen haakdeken.
Beide dekens hebben overeenkomsten en toch zijn ze ook verschillend. Wil je meer weten over Wietske en haar ontwerp, kijk dan hier.

Links zie je mij, Akkelien Smink, rechts Wietske Meindertsma
Foto: Age Meijer/FryskFoto

Zes delen, één patroon

Het patroon van beide dekens bestaat uit zes verschillende delen. 
Bij de breideken brei je alles in één keer, inclusief de rand. Bij de haakdeken wordt de rand er aan het eind omheen gehaakt.
Misschien wil je bij elk boek het bijbehorende deel maken, al kun je natuurlijk ook aan de slag gaan als je alle boeken al gelezen hebt en tijdens het breien terugdenken aan Maia, Ally, Star, CeCe, Tiggy en Electra. Terwijl je ondertussen met ons wacht op boek nummer zeven.

Over de zevende zus, Merope, is nog steeds niets bekend. Zodra het boek verschenen is, kun je van ons een extra patroon verwachten, het zevende deel dat de deken compleet maakt.
Bij de breideken hoef je dan alleen de afkant-rand uit te halen en de steken weer op te nemen om met het laatste deel te beginnen.

De eerste zes delen worden wel als één compleet patroon uitgebracht. Ik vraag een vergoeding voor het ontwerpproces en de creativiteit. Er zit maanden werk in en het patroon is ook getest én vertaald. Het patroon is straks beschikbaar in het Nederlands, Engels en Duits.


Goed doel

We hebben besloten per patroondownload ook € 1,- aan een goed doel te doneren.
Het goede doel dat we gekozen hebben, is Oxfam Novib. Zij bestrijden armoede op een bijzondere manier, o.a. door schoolspullen te verzorgen voor kinderen of computerlessen te organiseren voor meisjes.
Wij vonden dit doel mooi aansluiten bij de verhalen over de geadopteerde zussen.

Garenkeuze

De zeven zussen van de boeken zijn vernoemd naar het Zevengesternte, ook wel Plejaden genoemd (tot 2005 werd dit nog gespeld tot Pleiaden).
Wij kozen voor blauw met wit, om het heelal uit te beelden. We wilden heel graag een mooie en zachte deken en daarom hebben we de dekens gemaakt met Scheepjes Softfun. Dit prachtige garen is gemaakt van een mix van katoen en acryl. Mocht je de deken met Scheepjes Colourcrafter willen maken, dan is dat ook mogelijk. Van beide garens staan de benodigde hoeveelheden genoemd bij het kopje "Benodigdheden".


Wanneer zijn de patronen beschikbaar?

Nog even geduld! Medio september komen de patronen online. Nu geven we je de gelegenheid vast garen te bestellen en je helemaal voor te bereiden op dit leuke project. Nog heerlijk een paar weken voorpret!

De 7 zussen haakdeken vind je medio september op de Ravelrypagina van Wietske Meindertsma van Liefgehaakt.
De 7 zussen breideken vind je medio september op Ravelrypagina van Akkelien Smink van De Breimeisjes.

Update: het patroon van de complete 7 zussen deken, de breiversie, is te vinden in mijn Etsy-winkel, hier.

Benodigdheden

Scheepjes Softfun (60% katoen/40% acryl
Denim - kleurnummer 2489, 14 bollen
Lace - kleurnummer 2426, 4 bollen
Voor deel 7 zullen eventueel 3 bollen Denim extra nodig zijn.

Alternatief garen:
Scheepjes Colourcrafter (100% acryl)
Oostende - kleurnummer 2005, 6 bollen
Verviers - kleurnummer 2017, 2 bollen
Voor deel 7 zullen eventueel 1 á 2 bollen Oostende nodig zijn.

Rondbreinaald 4½
Kabelnaald, nodig voor deel 2 en 4
Schaar en naald
Steekmarkeerders zijn optioneel, wel heel handig bij dit project.


Wil je meer weten over de 7 zussen haakdeken?

Kijk hier voor informatie en de benodigdheden voor de haakdeken van Wietske van Liefgehaakt.


Zo, dat is 't dan nog een keer! Afgelopen donderdag kwam deze blog online en leek alles door elkaar en de linkjes werkten niet of niet goed. Vandaar dat ik 't nog eens plaats.
Inmiddels lijkt het daar weer in orde. En die blog is compleet met nog meer linkjes.

Juli en augustus 2020, in deze zomermaanden is er vast en zeker regelmatig wat te lezen bij De Breimeisjes, al zijn de blogs misschien wat korter dan anders.
Een hele fijn zomer gewenst en fijn dat je af en toe komt kijken hier!
Heel veel liefs 💗


Fijne dag 🍀

Liefs van De Breimeisjes!

Reacties zijn van harte welkom. Ik lees ze graag!

7 opmerkingen:

  1. Wauw wat een project en wat leuk. Ik heb de boeken (nog) niet gelezen maar ik geloof dat ik er toch aan moet geloven als ik de deken wil gaan haken :).
    Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig idee om zo'n zeven zussen deken te maken, je laat ons nog in spanning hoe het eruit gaat zien.
    Het eerste boek heb ik deze zomer pas gelezen en het smaakt naar meer, net als de deken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig deze afwisselende breideken

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk idee om twee dekens te ontwerpen bij deze boeken. De dekens zien er prachtig uit. Ik weet wat ik van het najaar ga haken.

    Fijn weekend, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk dat jullie dit samen op poten hebben gezet! Ik hoop dat er veel dames (en heren) zijn die met jullie patroon aan de slag willen gaan. Zelf neem ik een pas op de plaats..ik heb al zo veel dekens...☺️

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wat een heerlijke bezigheid om dit te haken. Inmiddels heb ik alle delen af en boekdeel 7 ook uit, hebben jullie al een idee, of dit deel binnenkort door jullie gepresenteerd word, of wachten jullie op deel 8?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goh, vandaag kwam het verdrietige nieuws over het overlijden van Lucinda Riley... Deel 8, zal dat er ooit komen?
      Het plan van Wietske en mij is altijd geweest om 7 delen te maken voor de dekens.

      Verwijderen