{ 'anonymize_ip': true }

vrijdag 19 juni 2020

Crea 5052 Zwarte achtergrond

Crea 5052 Zwarte achtergrond


Een zwarte achtergrond, dat is het thema van deze week bij Crea 5052 en weer brengt mijn plakboek van de tekenlessen van het schooljaar 1982/1983 uitkomst 🙂

Het is wel een beetje buiten het seizoen, hoor!
Wel een leuke techniek: bladeren met verf afdrukken.

Met een "Lyonse kwart" breng je verf aan op de achterkant van bladeren. Weinig water gebruiken, je ziet nog net staan bij de foto van de proefdruk "erg droog werken!"
Ook het steeltje hoort erbij, daar moet ook verf op.
Je legt zo'n blad dan met de beverfde kant naar beneden op het papier. Daarop een stuk papier (volgens mijn plakboek "onbedrukt krantenpapier") en dan met de vlakke hand erover heen strijken. Eventueel kun je met een pennetje nog wat bijtekenen.


Op een zwarte achtergrond ziet het er chic uit:


Nog iets op een zwarte ondergrond, ook helemaal buiten het seizoen, is deze kerstkaart. En die is praktisch helemaal gestempeld, met papier. De kaars en de "takjes groen" zijn gestempeld met de zijkant van een kartonnetje, dat is in de verf gedoopt en dan neerzetten en ermee vegen. 
Met een opgerold papiertje zijn de besjes en de sneeuwvlokjes gestempeld. 
Met een tekenpennetje kun je nog wat lijntjes tekenen en de tekst schrijven.
Leuk om weer terug te zien!


Ik werk tegenwoordig niet graag meer met zwart, dat vind ik lastig te zien. Ik heb wel een handwerkje op een zwarte achtergrond, ook van de schooltijd, van een jaar eerder, denk ik. Ik maakte het toen ik de HAVO deed. En ik heb het al eens eerder laten zien. Ach, het mag best een keertje in de herhaling:


In deze blog kun je meer lezen over dit familieportret.

Ik ben heel benieuwd wat anderen gedaan hebben met zwarte achtergronden. Kijk je mee?
Hier is mijn lijstje met linkjes:
Marjan ( van Marjan Maakt) en Elizabeth (van Busy Bessy) hebben voor 2020 samen een nieuwe lijst gemaakt, voor Crea 5220.
Je kunt hier bij Marjan en hier bij Elizabeth alles lezen. Het volgende woord is PATRONEN HERHALEN.


Fijne dag en een heel fijn weekend. Geniet ervan en denk aan de happy momenten🍀


Liefs van De Breimeisjes 💗💗💗

Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

15 opmerkingen:

  1. Volgend jaar kan er wel een Crea5221 gemaakt worden aan de hand van jouw lesmateriaal van vroeger, hihi.
    Heerlijk dat je dat vandaag weer hebt kunnen gebruiken. Die bladerstempeltechniek is erg leuk, ik ga proberen dat te onthouden. Op de zwarte ondergrond ziet het er inderdaad heel mooi uit; de kleurkeuze van de bladeren is heel mooi herfstachtig geworden.
    Je familieportret blijft mooi om te zien, goed dat je het nog een keer plaatst!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou best een paar suggesties hebben voor onderwerpen 😊

      Verwijderen
    2. Dan doe ik mee! Ik geniet zo van deze maaksels!

      Verwijderen
    3. Het is ook net wat voor jou, deze challenge!

      Verwijderen
  2. Wat een verschil of je de bladeren op een witte of een zwarte achtergrond hebt. Je ziet dat hier goed. De zwarte is echt prachtig. Je familieportret is erg mooi gedaan. Toen ik 17-18 was, was ik nog niet zo creatief hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had textiele werkvormen als examenvak. Daar hoorde ook kunstgeschiedenis bij. Dit is uiteindelijk het vak waar ik nog steeds het meeste van weet 🤔🙂
      Goed advies van mijn moeder!

      Verwijderen
  3. On the black background the leaves are extraordinary!
    Autumn perfume! I love the family textile applications
    Hugs,Carmela

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een gezellig portret. heel creatief.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jij hebt heel wat leuke lessen gevolgd.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een zwarte achtergrond geeft eigenlijk een hele warme voorstelling, dat is duidelijk te zien in al je voorbeelden!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk Akkelien om al die technieken te bekijken, de bladeren op de zwarte achtergrond vind ik prachtig. Zo lief dat familieportret heel mooi gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat heb jij vroeger al veel leuke creaties gemaakt!
    Het gebreide familieportret is fantastisch!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Me encantan las hojas impresionadas en la tela, son preciosas. BESICOS.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat plakboek is een bron van inspiratie. Ik vind je familieportret een geslaagde. Die ga ik onthouden.

    BeantwoordenVerwijderen