{ 'anonymize_ip': true }

donderdag 11 juni 2020

Schelpen haken

Schelpen haken


Ken je de schelpensteek? Een leuke steek om mee te haken. Voor Breiclub.nl maakte ik een minicursus met een patroon en twee extra suggesties met deze steek.

Je begint met een basis van lossen, deelbaar door 8 + 1. En een losse voor 't keren. In de tweede losse vanaf de haaknaald haak je 1 vaste, sla 3 lossen over en in de volgende steek haak je 7 stokjes. Weer 3 lossen overslaan en in de volgende steek 1 vaste. Dat herhaal je dan steeds.
In volgende toeren haak je op de middelste steek van de schelp van de vorige toer 1 vaste en in de vaste tussen de schelpen haak je 7 stokjes. 


Een heerlijke steek om een kussen mee te haken of een sjaal.
Heel leuk met garen met verloopkleuren.


De foto hierboven is van een sjaal die ik al eerder maakte. Ik heb 'm een soort van rond gehaakt, een beetje "free form", vooral op die punten dat je de hoek omgaat. Zie ook de volgende foto:


Zo is de sjaal aan alle kanten geschulpt, dat is extra leuk. Die ene sjaal heb ik wel eens eerder laten zien, hier.

Wat ook kan is rond haken op een andere manier en zo heb ik dit windlicht gemaakt:


De patronen zijn bij Breiclub.nl beschikbaar voor leden.

Dit is trouwens een van de laatste foto's met de oude picknicktafel als ondergrond. Die is nu weg, wegens instortingsgevaar 😉


Fijne dag!


Liefs van De Breimeisjes!

Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

5 opmerkingen:

  1. Alweer een blogje in strandsfeer 😉 al doet het weer vandaag even niet mee. Dag oude picknicktafel👋

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi die schelpsteek en niet zo moeilijk.❤

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt het thema "blauw" al heel wat keertjes toegepast.
    Mooie schelpenpatroon trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen