{ 'anonymize_ip': true }

vrijdag 12 juni 2020

Crea 5052 SPETTERS

Crea 5052 SPETTERS


Spetters is het woord van de week en mijn plakboek van de tekenlessen van de pedagogische academie biedt weer uitkomst 😊
We hadden zelfs 2 x les over deze techniek!

Bij de eerste les staan veel notities. Het zou geschikt zijn voor klas 3 t/m 6. Tegenwoordig is dat groep 5 t/m 8.
Materiaal: spatraampjes en tandenborstels, een donkere kleur plakkaatverf of ecoline, steentjes, onbedrukt papier, een palet of een schoteltje, een bak water en krantenpapier. 

De steentjes waren om de sjablonen op hun plaats te houden.

Bij de eerste oefening is een hoek gespat en daarna is het papier anders neergelegd en is er weer gespat. En dat een paar keer herhalen.


Bij de tweede oefening zijn 3 vrije vormen geknipt en neergelegd. Na het spatten is er 1 figuur weggehaald en is er weer gespat en daarna nog een keer. 


In het tweede jaar kwam deze techniek nog eens voorbij. 
Bij en eerste oefening is een rechthoek gebruikt. Steeds een stukje draaien, spatten, terugdraaien en een stukje eraf knippen en weer spatten, enz. 
Ik heb dat vrij lang volgehouden, zo te zien.


En de volgende oefening was net zoiets, maar dan met vrije vormen:



Ik ben er niet kapot van, volgens mij vond ik het toen wel redelijk leuk om te doen, maar ik heb er nu niks meer mee. 
En spetters en handwerk, gaat dat samen? Ik dacht terug aan deze babyslofjes die ik lang geleden gebreid heb. 



Het garen was van Bravo Baby, garen met een soort van confetti, maar het lijken ook wel spetters, vind ik nu 😉
In 2013 al gebreid! In deze blog vind je ook de link naar het patroon.

Ik ben heel benieuwd wat anderen gedaan hebben met SPETTERS. Kijk je mee?
Hier is mijn lijstje met linkjes:
Marjan ( van Marjan Maakt) en Elizabeth (van Busy Bessy) hebben voor 2020 samen een nieuwe lijst gemaakt, voor Crea 5220.
Je kunt hier bij Marjan en hier bij Elizabeth alles lezen. Het volgende woord is ZWARTE ACHTERGROND.


Pas goed op jezelf en op je naasten! Samen maken we er het beste van ❤️
Fijne dag en een heel fijn weekend. Geniet ervan en denk aan de happy momenten🍀!


Liefs van De Breimeisjes!

Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

18 opmerkingen:

  1. Kinderen vinden het geweldig leuk om te spatten! Het heeft iets verrassends... en daarom vind ik het zelf nog steeds grappig om te doen.
    Je eerste foto vind ik prachtig!Ik houd hiervan, maar jij bent meer van het handwerken en ook daar heb je weer iets leuks gevonden bij dit onderwerp... zo gaaf hoe je dat steeds weer bedenkt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, de eerste oefening is het mooiste gelukt, dat vind ik ook. Van een aantal dingen in mijn tekenplakboek kan ik wel weer enthousiast worden, al hoort dit spatwerk daar niet echt bij.

      Verwijderen
  2. Ik vind foto 1 en 3 van je spatwerk wel kunstzinnig.
    De slofjes zijn echt schattig.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die eerste foto vind ik heel mooi! Wat heerlijk dat je het plakboek er weer bij kon pakken. Die steentjes vond ik grappig; ik dacht meteen dat ze gebruikt zouden worden om overheen te spetteren, maar het zijn ' vasthoudertjes', hoe slim!
    En wat goed dat je de opdracht ook hebt kunnen vertalen naar breiwerk! Inderdaad die spetters verf op het garen passen perfect in de opdracht van deze week. Lieve slofjes trouwens ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk om dat ouderwetse gespetter weer eens terug te zien.
    War zijn de babyslofjes schattig!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. You got a nice and delicate effect! Adorable little shoes!!!
    Hugs,Carmela

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jij brengt oude herinneringen naar boven Akkelien. Gehuld in een oud overhemd deden wij op school ook aan spatten. Ik vond het geweldig om te doen. Mijn moeder wat minder want het lukte me altijd om ondanks de bescherming van het oude overhemd, mijn kleren mee te spatten! Schattige babyslofjes heb je gemaakt. Fijn weekend! Groetjes, Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel leuk Akkelien om de werkstukken van weleer hier te kunnen bewonderen. En fantastsich leuk de slofjes, dat zijn zeker allemaal spetters, enig!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een spetterende schoentjes. Zo'n spatschermpje heb ik nog liggen. Toch jammer dat je niets meer met je andere creatieve talenten doet. Je hebt er zat!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar dat creatieve "spat" niet echt van dit spatwerk af, vind ik zelf ;-)

      Verwijderen
  9. Ik ben eigenlijk verbaasd dat je zoveel verschillende dingen en vormen kunt maken met zoveel spetters. Wat leuk, dat je al je oefeningen hebt bewaard.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik dacht lang dat ik ze nog wel eens zou kunnen gebruiken. En dat blijkt nu ook zo te zijn :-D

      Verwijderen
  10. Ik zou erg genoten hebben van zo’n spat lessen !
    De babyslofjes zijn echt schattig, wat een leuke wol om mee te werken.
    Fijne zondag.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Spatten heb ik als kind juist op de kleuterschool gedaan. Volgens mij hebben we nog steeds van die spatraampjes op mijn werk ik zal eens kijken. Volgend jaar heb ik groep 7/8 dus volgens jouw docent zou dat een prima groep zijn om het mee te doen.
    Fijn weekend.
    Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is al wel heel lang geleden, dat ik deze lessen had. Maar op zich is de techniek natuurlijk heel leuk!

      Verwijderen
  12. Owww... ook hier veel spatherinneringen! Heerlijk met de tandenborstel in de weer 😁

    BeantwoordenVerwijderen