{ 'anonymize_ip': true }

donderdag 28 maart 2019

De steken laten vallen

De steken laten vallen


Half maart schreef ik deze blog voor Breiclub.nl over het breien van een snelle col waarin je steken laat vallen.
Ik was toen begonnen met een derde exemplaar voor mezelf en beloofde daarover te vertellen hier in de blog.
Nu zag ik dat een paar linkjes niet geplaatst zijn in die blog. Dus dat ga ik hier ook nog even doen!


Van de twee bolletjes Linarte van Lana Grossa breide ik een lap van 135 steken breed en 40 ribbels hoog, dus 80 naalden.



Deze lap heb ik opgemeten:



Voor het vallen van de steken was de lap 20 cm hoog en 60 breed.

Ik twijfelde of ik er eerst een col van moest maken en dan de steken laten vallen of andersom. Dat is eigenlijk best logisch: je kunt het best eerst de steken laten vallen. Dan kun je daarna beslissen of het een sjaaltje blijft of dat het een col wordt.



Je kunt de steken vrij makkelijk met je vingers loshalen, zo "laddert" het helemaal naar beneden.


Tijdens dat ladderen bedacht ik dat je ook een variant zou kunnen maken met meer steken tussen de ladders. Op de volgende foto zie je 5 steken tussen die paar "ladders":


Ik heb bij het afhechten steeds in 2 steken elk 1 vaste gehaakt en de derde laten vallen, daar haak ik dan 5 lossen voor.



Mijn col meet uiteindelijk, dubbel gevouwen, zo'n 53 cm, dus het zou een sjaaltje zijn van 106 cm.

Ik heb de zijkanten aan elkaar genaaid met een slag in de sjaal:



Hier ligt het benodigde gereedschap bij de sjaal, hoewel.... ik ben de haaknaald vergeten! Die heb je nog nodig voor het afhechten!

Kijk, dit ben ik:



Altijd lastig, zelf op de foto, dus ik probeerde het ook even met Marie-Antoinette:




Dan nog even die linkjes.

Ik heb dit niet zelf bedacht, ik vond het bij Mirjam.
Mijn eerste versie was rondgebreid en van gemêleerd garen, je ziet 'm hier. Rondbreien is minder handig: je zult dan afwisselend een toer recht en een toer averecht moeten doen. Ook komt het effect van het gemêleerde garen minder goed tot z'n recht, al draag ik dit sjaaltje wel vaak.

M'n groene versie liet ik al zien in die Breiclub-blog, maar je kunt 'm ook in deze blog terugvinden. 

Nog even over Linarte van Lana Grossa:
Het materiaal bestaat uit: 40% viscose, 30% katoen, 20% linnen en 10% Polyamide.
Een bolletje weegt 50 gram en meet 125 meter. Ik heb nog een beetje over van m'n tweede bolletje. 
Het is geschikt voor naalden nummer 4 - 4½.
Overigens heb ik in dit geval breinaalden nummer 5 gebruikt.

Ik heb er weer een lievelingscol bij!

Fijne dag!




Liefs van De Breimeisjes!



Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

7 opmerkingen:

  1. Wat leuk om een foto van jou te zien en wat een bijzondere manier, steken laten vallen. Daar had ik nog nooit van gehoord. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is een leuke en snelle manier om een sjaaltje of col te maken!

      Verwijderen
  2. Geinig... en wat staat die kleur je goed Akkelien! En de foto is prima hoor, niks mis mee. Marie Antoinette is niet eens echt nodig. Maar zeg dat maar niet tegen haar...:)
    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je!Ja, ik vind de kleur ook mooi :-)
      Ach ja, het is een selfie, ik had het sjaaltje ook wel iets mooier om kunnen doen, eerst zelf even in de spiegel kijken en zo, maar ach, ik vond het zelf ook een heel redelijke foto.

      Verwijderen
  3. Je staat er mooi op, Akkelien! En je col ook. Leuk effect geeft het expres laten vallen van de steken. Mooie kleur heb je gebruikt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Super tof, dit idee! Leuk wie weet probeer ik dat ook eens uit.
    Groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen