{ 'anonymize_ip': true }

maandag 16 augustus 2021

Nuttig handwerken

Nuttig handwerken


Aan het begin van de zomer liep ik langs de boekhandel en zag het bord UITVERKOOP. Natuurlijk ging ik even naar binnen om te kijken of er iets van mijn gading was en ik vond een heel mooi koopje:


"Nuttige handwerken" met als ondertitel Vreugde & Verdriet. Het is geschreven door Aly van der Mark.

De schrijfster vertelt over de geschiedenis van het vak nuttig handwerken op de scholen. Ze heeft hierover met vrouwen gesproken die hun herinneringen vertellen en vaak nog heel veel van de handwerkjes van die tijd blijken te hebben. 
Erg leuk om te lezen en te bekijken!

Ik dacht terug aan mijn eigen herinneringen en schreef er een blog over voor Breiclub.nl. Die kun je hier lezen.

Door die blog dacht ik aan de letterlap die mijn Beppe gemaakt heeft. 




Mooie gewoonte om het jaartal erin te borduren, nu weet ik dat ze 10 jaar was toen ze het maakte. 
Ik heb ook borduurwerk van mezelf van de lagere school en ik realiseer me nu dat dit eigenlijk ook een soort van letterlap op merklap is:


Voor deze gelegenheid heb ik 'm ingespoten met water met wat Eucalan en 'm opgespannen. Nu ziet het er weer redelijk netjes uit. 
Hier zit geen jaartal in, ik weet niet precies wanneer ik het gemaakt heb. Ook ik zal ongeveer 10 jaar geweest zijn.
Het kleurgebruik is opmerkelijk. Er was net een nieuwe kleur borduurgaren om te kiezen: roze! Maar! Als je roze koos, kon je niet meer rood kiezen, want roze en rood, dat vloekt! Althans, volgens de juf.
En ik wilde roze. Vooral wilde ik mijn naam in het roze. En je mocht ook niet twee randjes achter elkaar met roze. Dat is de verklaring dat ik voor groene kruisjes in de blauwe blokjes gekozen heb 🙂 Als ik meer keuzevrijheid had gehad toen, dan had het er vast heel anders uit gezien!

Vreugde en verdriet, ik heb nog wel wat enigszins traumatische herinneringen aan de handwerklessen, die waren niet altijd leuk! Een best wel strenge juf en ik denk eigenlijk dat ik meer geleerd heb van m'n moeder en Beppe en uit handwerkboeken. Verdriet heeft het niet opgeleverd.
Tegenwoordig heb ik er heel veel plezier van, van mijn goede basis!

En hoe zit het met jouw herinneringen aan het vak Nuttig handwerken? Is dat verbonden aan Vreugde of aan Verdriet?


Fijne dag 🍀


Liefs van De Breimeisjes 💗💗💗

Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

12 opmerkingen:

  1. Mijn herinnering aan handwerken zijn wel goed behalve een breiles.Moesten we leren breien net 4 breinaalden.
    Een washandje van witte katoen.De slechts mogelijke combinatie.Katoen als je 8 jaar bent.Ik kreeg constant klamme handen en dan geeft dat niet mee.Om toch je breiwerk of te krijgen moest je na schooltijd bij de juf thuis komen breien.Dat voelde als straf.
    Wij leerden breien in wat nu groep 3 is,dus 6 jaar.
    Ik ben nu 69 en heb heel veel voor mijn kinderen en kleinkinderen gebreid dus kwam het toch nog goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja, wij hadden in ieder geval nog wel handwerkles op de lagere school. Ook de jongens en dat was toen tamelijk nieuw. De inhoud van het vak verschoof van het verplicht leren breien op 6-7 jarige leeftijd met metalen breinaalden en katoen naar "vrije expressie" gedurende mijn schooltijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh Akkelien,de handwerk en naailessen op de huishoudschool.drama.inderdaad geen eigen kleurkeuze,mijn moeder was coupeuse en wij,mn tweelingzus en ik moesten het met lapjes van de markt doen.want volgens mn moeder kon die babydol er wel uit.natuurlijk ,maar niet volgens de juf.de dag voor de vakantie moest ik n geborduurde tas in elkaar zetten met restjes garen op spoeltjes,omdat ik me niet aan haar regels had gehouden.als die juf kon zien wat ik allemaal heb gemaakt! Ik ben nu 73 maar ik zou n hele grote kast nodig hebben.naaien met kralen breien,borduren,haken en breien allerlei technieken heb ik gedaan.nu alleen nog haken en breien.groet Henny Vos

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuk boek en ja ik denk dat iedereen wel meer verdriet dan vreugde had op school met handwerken.
    Maar wat heb ik veel gebreid en geborduurd en gehaakt!
    Jammer dat ik de merklap en de breilap met al die verschillende steken niet meer heb (in een vlaag van opruimwoede!) Vroeger was dat zo dat sommige kleuren vloekte, gelukkig is dat nu anders dan had je merklap wel andere kleuren gehad, die van je beppe is ook erg mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat vak heb ik nooit gehad en ik weet nog hoe jammer ik dat vond! Ik zat op de Mavo en was (af en toe) best jaloers op de vriendinnen die op de huishoudschool met hun handen bezig waren.
    Mijn moeders merklap hangt hier in de gang. Weet je nog dat ik een Mammerkklap (mam merklap) heb georganiseerd op mijn blog? Naast de merklap van mijn moeder hangt nu mijn versie uit 2014.
    Dat brengt me bij de kleurkeuze van jouw merklap van vroeger; lijkt het je niet leuk om het nog eens te borduren maar dan in de kleuren die je zelf wilt? Nu is er lekker geen juf in de buurt die zich ermee kan bemoeien 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik weet niet zo veel meer over de handvaardigheidslessen (dus niet alleen handwerken, maar ook hout, klei, enz.), ik kan de juf nog wel voor mij halen, juffrouw Rourda, een rustige, vriendelijke vrouw. Mijn moeder zat vaak achter de naaimachine, dat wilde ik al vroeg ook leren. Mijn moeder heeft ook wel een kleine basis breien en borduren bijgebracht, maar ze was geen juf (ik ook niet, kan ook moeilijk kennis overbrengen), ik heb zo'n beetje alles mijzelf geleerd. Haken ging zelfs helemaal vanzelf, vandaar dat ik eerst binnenstebuiten haakte. Borduren vind ik niet leuk, breien ook niet echt maar doe ik heel af en toe als het iets kleins is.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuk boek en ik viel natuurlijk meteen op die breirollen!
    Tja, ik ben met naaien en handwerken opgegroeid. Mijn moeder deed het heel veel en is vroeger handwerklerares en coupeuse geweest.
    Ik deed het ook graag! Op de lagere school kregen de meisjes vanaf klas 4 handwerken en de jongens handarbeid. Dat laatste vond ik ook leuk, maar ja.. dat was voor de knullen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh, vergeet ik nog te zeggen dat die borduurlapjes zo lief vind...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooie herinneringen lees ik hier. Toen ik nog in Paterswolde woonde kregen de meisjes vanaf de vierde klas handwerken. De jongens handenarbeid.
    De meisjes uit groep 6 maakten een prachtige pop. Dat leek me zo ontzettend leuk...
    Maar we verhuisden naar Nieuwegein. Een moderne school (de leraren noemde je bij de voornaam) en er was handvaardigheid. Ik kan me geen één werkje herinneren. De beginselen van breien heeft mijn oma me gelukkig bijgerecht en haken leerde ik van mijn moeder. Ik kreeg laatst de zorgvuldig ingepakte pannenlappen die ik had gehaakt en die ze voor me bewaard had...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Fantastisch, wat een geweldige herinneringen! Ontzettend leuk om te lezen! Bedankt dat jullie die moeite nemen!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mijn eerste jaren op de basisschool kregen de meisjes nog handwerken en de jongens handarbeid. Ik vond handwerken leuk om te doen maar dat kwam ws ook omdat ik alles wat we deden allemaal al kon en er zo doorheen vloog. Later toen het handvaardigheidsles werd en jongens en meisjes allemaal hetzelfde gingen doen, vond ik de activiteiten minder leuk, geef mij maar die draadjes en stofjes. Ik heb er overigens niet zoveel geleerd. Het meeste heb ik van mijn moeder of uit de boeken geleerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Leuk om te zien, het vak heb ik nooit gehad, wel was er een paar jaar een moeder die ons een beetje leerde breien/borduren (ik wilde graag haken leren, maar dat mocht niet, dat was knutselen). Ik ben benieuwd wat dochter straks op school gaat leren, hier in Zweden is nog wel handvaardigheid in elk geval en jongens en meisjes maken hetzelfde geloof ik.

    BeantwoordenVerwijderen