{ 'anonymize_ip': true }

vrijdag 27 augustus 2021

De Q van...

De Q van...


Wat is het leuk, om op vrijdag mee te doen aan de Crea-challenge! Dat had ik echt niet gedacht toen Marjan en Elizabeth daar in 2019 mee begonnen. Leuk om te lezen, maar om daar zelf iedere week wat voor te bedenken... En nu vind ik het geweldig, om zelf wat te verzinnen en ook om te zien en te lezen waar anderen aan dachten.
Dit jaar worden we geleid door het alfabet en wat levert dat steeds weer leuke dingen op.
Zelf heb ik er een extra challenge, ik begon in januari met een Bloemen-ABC, bij elke letter haak ik een bloem.

Steeds dacht ik al dat ik best ver zou. kunnen komen, alleen de Q en de X...
Wat verzin ik daar bij? De oplossing staat in de boekenkast, de Flora! Die had ik nodig voor m'n opleiding, voor het vak biologie op de pedagogische academie. En dat boek heb ik nog steeds 🙂 Ik heb de 22ste uitgave, van 1983.

Ik zocht in het register bij de Q en bekeek de 2 namen op 't internet, om zo een bloem te vinden die ik zou kunnen maken. Zo vond ik Quamoclit, oftewel pronkwinde. Soms moet je een beetje soepel zijn voor jezelf en daarom kies ik deze keer voor de Latijnse naam. Online vind je als naam Ipomoea quamoclit en als Nederlandse naam Kardinaalswinde. Ik vind 'm prachtig, die wil ik wel in m'n tuin! Vanwege mogelijke auteursrechten laat ik mijn bronfoto hier niet zien.

Ik heb veel foto's gemaakt tijdens het haken en zal proberen het te beschrijven.


Begin met wit en haak in een magische ring 5 vasten. Sluit de toer.
Haak met rood een staand stokje (dat heb ik geleerd bij de Histoire 😉). Dat houdt in dat je een beginlusje maakt aan je haaknaald en vanuit "de lucht" een stokje haakt.


In dezelfde steek haak je een anderhalf stokje, daarvoor sla je de draad 2x om je haaknaald, haalt een lus op door de steek, dan heb je 4 lussen op de haaknaald. Nu een omslag die je door 2 lussen haalt. Je  hebt dan nog 3 lussen op de haaknaald (foto 2). Weer een omslag en die haal je door de laatste 3 (foto 3).


In diezelfde steek komt een dubbel stokje (foto 1), dan 2 lossen (foto 2) en met 1 halve vaste haak je die vast aan het bovenste stukje van dat dubbele stokje (foto 3). Zo krijg je een puntje aan het bloemblaadje.


Dan nog een anderhalf stokje én een stokje in diezelfde steek. Het eerste "bloemblaadje is klaar. *In de volgende steek haak je 1 stokje, 1 anderhalf stokje, 1 dubbel stokje, 2 lossen, 1 halve vaste boven in dat dubbele stokje, 1 anderhalf stokje, 1 stokje*. Her haal van * tot * tot je rond bent. Sluit de toer en hecht af.


Dat was bloemetje nummer 17!
Alle bloemen die ik maak voor deze challenge vind je terug onder het label "Bloemen-ABC".



Nog even over de alfabetchallenge: al is dit een tweewekelijkse challenge, er zijn veel deelnemers die iedere week iets plaatsen. Daarom deel ik ook deze week het lijstje met links, zodat je even kunt rondkijken 🙂



Fijne dag  en een heel fijn weekend. 
Geniet ervan en denk aan de happy momentjes 🍀


Liefs van De Breimeisjes 💗💗💗

Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

5 opmerkingen:

  1. Ik heb hem even opgezocht en vind dat je hem verdraaid goed hebt nagemaakt. Het is ook net zo'n kardinaalshoed.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo, het lukte je alweer.
    Een apart bloemetje en mooi gehaakt.
    Knap, héél knap !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook ik ben deze bloem even op internet gaan opzoeken,
    echt razend knap van je dat je deze bloem zo goed
    kan uitwerken met haken. Het lijkt er precies op.
    En zo lief ook van je dat je voor degene die ook
    al die bloemen willen maken ook nog precies
    het patroon omschrijft. Ik vind het een TOPPERTJE!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. dat was wel even zoeken voor jou ik kon geen bloem naam bedenken

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb hem ook even opgezocht, het is een leuk bloemetje. Jouw gehaakte versie is goed gelukt!

    BeantwoordenVerwijderen