{ 'anonymize_ip': true }

donderdag 30 januari 2020

Nieuwe haakboeken (3): Grote knuffels haken

Nieuwe haakboeken (3): 

De afgelopen tijd kwamen er weer heel wat nieuwe handwerkboeken uit.
Heel leuk om te bekijken en om inspiratie uit te halen.

Ik heb een paar nieuwe boeken liggen en die ga ik jullie laten zien. Vandaag is de bovenste van deze stapel aan de beurt:



Grote knuffels haken van Sabine van Dam.



En grote knuffels zijn het! De "kleinste" is 57 cm en de grootste 75 cm. 

Sabine heeft deze knuffels ontworpen met het idee dat je echt kan knuffelen met een amigurumi van dit formaat. Ze worden zo groot doordat de modellen met drie draden tegelijk gehaakt worden en met haaknaald nr 8, 10 en 12.
Ze gebruikt in dit boek drie soorten garens: Stonewashed XL, Sweetheart Soft en Cahlista.

De knuffels zijn onderverdeeld in drie groepen, dieren op de boerderij, dieren in het bos en dieren in huis. In elk hoofdstuk vind je drie dieren. Dit zijn de bosdieren:



Van links naar rechts zie je Das Donald, Hert Bimba en Everzwijn Aart.
In het hoofdstuk "Dieren op de boerderij" vind je o.a. deze mooie Alpaca:



Voorin staat een uitgebreide uitleg over het gebruikte garen, de haaktechnieken die nodig zijn en ook hoe je uit één bol direct met drie draden kunt haken. Bij alle patronen staan ook veel detailfoto's. Deze foto hoort bij de flappers van de gans:



Ook zijn de knuffels van alle kanten op de foto gezet, zodat je goed kunt zien hoe en waar de onderdelen komen te zitten. Hier zie je de onderkant van het hert:



Je hebt natuurlijk wel veel materiaal nodig als je zo'n grote knuffel maakt. Elk patroon begint met een duidelijke lijst van wat je nodig hebt. 
Om je een idee te geven: voor de kleinste, dat is Gans Gijsbert, heb je 26 bollen Cahlista nodig en ongeveer 1500 gram vulling! 

Ik denk dat ik er wel iets uit ga haken, maar dan kies ik waarschijnlijk voor enkel draads katoengaren en een dunnere haaknaald. Dan zal mijn knuffel kleiner worden, maar dat vind ik juist fijn 🙂


Wat feiten op een rij:

Titel: Grote knuffels haken
Auteur: Sabine van Dam
Uitgeverij: Scheepjes
Aantal pagina's: 96
Het boek bevat 9 patronen
ISBN: 9789491840500
Prijs: € 14,95 




Ik krijg af en toe vrijblijvend een boek of magazine toegestuurd. Ik vind het leuk om jullie er wat van te laten zien en er wat over te vertellen.


Je kunt zelf kijken of het iets voor je is, want jij weet wat jouw interesses op haakgebied zijn.



Fijne dag!


Liefs van De Breimeisjes!


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

3 opmerkingen:

  1. Wel leuk natuurlijk zo'n reuze knuffel. Door de 3 draden en grote haaknaald valt het qua werk vast mee. Maar jee, 26 bollen... dat is letterlijk en figuurlijk een flink cadeau. Maar feit blijft dat zo'n reuze knuffel wel heel leuk en knuffelbaar is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk om zo af en toe een boek of magazine te krijgen. Dit is een boek anders dan anderen. Ik haak graag knuffels waarbij ik de grootte aanpas aan het kind voor wie ik haak. Ik twijfel daarom nog wat over dit boek. Maar ik ga het zeker eens bekijken.

    Groetjes en fijn weekend, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toch lijkt het me erg gaaf een keer zo’n joekel van een knuffel te haken...
    Maar ja... wat dan hè? 😁 En het is behoorlijk kostbaar.
    En als je hem moet wassen, zit de machine al bijna vol hihihi!

    BeantwoordenVerwijderen