{ 'anonymize_ip': true }

donderdag 10 december 2015

Hoe haak je M&M's?

Hoe haak je M&M's?


Hier had ik alle surprises van ons Sinterklaasfeest al laten zien en zag je ook vast die van mij, een M&M. Die maakte ik voor m'n zusje en zwager die allebei dol op M&M's zijn! Als je een cadeautje mee wilt brengen, zit je altijd goed als je zak van die snoepjes meeneemt. En nu vroegen ze ook een springvorm en ineens dacht ik: ik maak een M&M!



Ik had gegoogled en zag exemplaren die om een ballon gemaakt waren met papier maché. Niet echt mijn ding: krantenpapier en behangplaksel, later nog verven.... Vervolgens dacht ik erover om het van stof te maken, maar volgens mij heb ik geen rode stof in huis. En toen dacht ik: "Ik haak het gewoon!" En ik kocht een bol Saskia voor 1 euro en haakte spiraalsgewijs met halve stokjes. Met halve stokjes gaat het namelijk sneller dan met vasten en is het toch nog behoorlijk dicht van structuur. En spiraalsgewijs is gewoon mooier, vind ik. Dan heb je niet zo'n zichtbare lijn. 




Ik begon in de magische ring met 4 vasten en daarna 5 halve stokjes en ging toen via het schema van de tafel van 9 iedere toer 9 steken meerderen. Als je spiraalsgewijs haakt, is het wel handig om bij te houden waar het begin van je toer is. Dan kun je de meerderingen steeds mooi verdelen. 

Ik haakte tot ik ongeveer de helft van de bol op had, want ik moest nog zo'n cirkel hebben. Ik heb gemeerderd tot ik 9 x 15 steken had (13 x 1 half stokje, meerder in de veertiende steek door hierin 2 halve stokjes te haken) en daarna nog twee toeren zonder meerderen. De laatste 3 á 4 steken haak je vasten en dan nog een halve vaste om uiteindelijk toch rond af te sluiten.

(Als je nog wat meer uitleg wilt: ik schreef al eens een blog over spiraalsgewijs haken en over het rond haken met halve stokjes.)

De twee cirkels heb ik deels aan elkaar gehaakt met vasten en toen heb ik de cadeaus er in gestopt. Daarna heb ik pas het gezicht erop gemaakt.

En de M natuurlijk!



Gewoon maar wat geprobeerd en het is wel naar m'n zin :-)


De ogen en de wenkbrauwen heb ik vast gezet. Ik denk dat het eigenlijk het mooist was geweest als ik van rood nog oogleden had gehaakt, maar.... ik heb de hele bol op gehaakt, dus dat kon niet meer! Daarom heb ik die geborduurd.


Ik had een afbeelding op 't internet als voorbeeld en probeerde eerst zo'n mond waarin je een tong ziet. Geen doen! Dit is wat makkelijker: een sliert lossen en dan deels terug haken met vasten, halve stokjes, stokjes, vasten en halve vasten.



Omdat de cadeaus er wel weer uit moesten, moest ik het verder nog zo dichtmaken dat het wel weer even open kon. Ik heb er van dat rood/witte keukentouw doorgeregen, helemaal rondom:



Leuk toch!




Ook geschikt als kussen lijkt mij! En dan een heel stel in alle kleuren!

En nog maar eens mijn oproepje: Margaret en Leandra: kijken jullie even bij de blog van maandag? Ik ontvang graag een adres van jullie!




Liefs van De Breimeisjes!
www.debreimeisjes.nl

Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

8 opmerkingen:

  1. Heel leuk gehaakt hoor! En inderdaad erg leuk ook als een verzameling kussens in alle kleuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geniaal! Zo'n stapel kussens op een tienerkamer lijkt me ook geweldig.
    Groetjes, Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor je uitleg, wat een leuk idee om er kussens van te maken in allerlei kleuren :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi gedaan, precies om op te eten LOL

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind hem erg leuk en bewaar dit idee zeker voor volgend jaar want dan hebben wij geen kinderen meer in de familie die geloven in de Sint en gaan dus weer over op surprises. Groet, Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen