{ 'anonymize_ip': true }

dinsdag 1 december 2015

Dinsdag - poppendag Maria's antroposofische poppen

Dinsdag - poppendag Maria's antroposofische poppen


Maria meldde me vorige week dat het weer begint te borrelen, dat ze over nog te breien poppen denkt! Dat vind ik leuk, ik ben benieuwd! Vandaag kan ik foto's laten zien van poppen die ze lang geleden maakte, toen ze een cursus deed, antroposofische poppen maken. 

Deze foto is de eerste die ze me stuurde:


Ze schreef me er het volgende over:
"We begonnen met een flanellen knuffellapje voor de heel jonge baby. Wel een hoofdje, maar geen gezichtje. Goed vast te pakken voor kleine in het rond graaiende handjes. Eigenlijk moest alles met de hand genaaid worden. Want met ieder steekje naai je de liefde voor het kindje erin. Onze juf vond dat wat veel gevraagd. Gewone naden deden we met de machine. Anders naaide je er misschien wel chagrijn in, i.p.v. liefde. Maar er bleef genoeg handwerk over. Zoals de randjes in steelsteekjes."

Dat vond ik heel leuk om te lezen, van dat chagrijn en de liefde :-) En ik dacht terug aan een popje dat ik kreeg toen mijn zoon geboren is, ruim 15 jaar geleden:


Van iemand waarmee ik op een cursus Frans zat in het buurthuis. Dit popje is gemaakt van badstof en er zit een belletje in de muts. Ik kreeg toen nog een popje, gemaakt van flanel. Dat heb ik niet meer, je kunt uiteindelijk toch niet alles bewaren. Dit popje is voor mij nu weer meer bijzonder geworden.

Het tweede popje van Maria van haar cursus is dit:


Een handpopje. Het heeft wel een gezichtje, een randje haartjes en iets wat op armpjes lijkt om de pop goed vast te kunnen grijpen. Bedoeld voor een baby van enkele maanden oud.
Dat tweede popje van ons leek hier ook wel iets op.

Toen kwamen bij Maria deze popjes:


Deze lappenpopjes hebben al wel handjes en haren. Kleding en pop zijn nog één geheel. En er is een suggestie van voetjes. De geelgroene maakte ze tijdens de de cursus, die met het leuke berenstofje maakte ze later thuis als extra oefening.

En dit is het laatste popje van die cursus:


De kleertjes van deze pop zijn los en kunnen dus uit- en aangetrokken worden. Het haar is van zwarte mohair; daar kreeg Maria veel jeuk van, maar het resultaat is leuk.

Na afloop van de cursus heeft Maria met nog een paar vrouwen nog een paar avonden bij elkaar gezeten en toen heeft ze nog een pop gemaakt, misschien krijg ik ook daar nog eens een foto van.

Nu ga ik even kijken of er ook poppen- of ander nieuws is bij

Juffrouw Ooievaar,
Mariam,
Poppemie en 
Rita

Als je ook mee wilt doen op poppendag, voor een keer of voor regelmatig, laat het weten! Dan wordt het lijstje weer wat langer! Het is zo leuk om ideetjes te delen en elkaar te inspireren!


Liefs van De Breimeisjes!
www.debreimeisjes.nl

Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

7 opmerkingen:

  1. Schattig al die verschillende poppen.

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk, allemaal popjes op de groei van baby tot kleuter!
    Groetjes, Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Schattig ik hou van dit soort poppen ,heb er twee van haakjuffie staan. Waar ik heel blij mee ben ,zo mooi zijn ze .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik heb ook een pop van Haakjuffie, Tibbe woont bij mij. Ik ben er ook heel blij mee, iets speciaals.

      Verwijderen
  4. Leuke poppen maakt Maria. En hopelijk gaat ze inderdaad ook weer aan het poppen breien, want die willen we natuurlijk ook graag zien.
    groetjes, jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie poppen, daar zitten al,heel wat uurtjes liefde in :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. mooi zijn dit soort poppen ook als je ze ziet krijg je er zin in !!

    BeantwoordenVerwijderen