{ 'anonymize_ip': true }

donderdag 14 oktober 2021

MB2018 Nu nog de rand

MB2018 Nu nog de rand

Voor onze vakantie had ik flink doorgewerkt aan de Mystery Blanket van 2018 én heel wat blogs voorbereid. Twee weken geleden kon je hier zien dat ik de zes blokken eindelijk aan elkaar vast had gebreid. Na de vakantie heb ik het weer opgepakt en ben ik met de rand begonnen.

Om eerlijk te wezen zag ik daar wat tegenop. De rand is steeds los gebreid en de techniek heet de Letse draai. Uiteindelijk bleek dat niet zo moeilijk. Je breit eerst een aantal naalden recht en dan in de zevende naald laat je de steken regelmatig een slag draaien, en dat geeft een heel leuk effect.

Het lastigste is nog het tellen! Want ook dit moet aan de deken vast en je raadt het al: je moet dus weer steken opnemen! Dat doe je eerst en dan evenveel steken opzetten om de rand te breien. In mijn geval 210 steken. Ik heb ervoor gekozen om de draai om de 6 steken te doen. Het aantal steken moet daarom deelbaar zijn door 6. (In het patroon wordt 4 steken genoemd.)


Hier zie je dat gedraai:


En daarna heb ik met de drienaalds-afkantmethode de rand aan de deken gebreid:


En dat moet dan aan alle vier de kanten van de deken.
Ik heb twee kanten klaar, de "korte" kanten:


Volgende week hoop ik 'm helemaal af te hebben.

Wil je meer weten over deze Mystery Blanket? Je vindt het terug onder het label Mystery Blanket 2018.
Heb jij wel eens meegedaan aan een van de Mystery Blankets? Het is verrassend en leerzaam, dat in ieder geval. Op dit moment kun je je inschrijven voor de Mystery Blanket van 2021. Hier lees je er meer over.

Zelf vind ik het tegenwoordig vooral leuk om zelf te ontwerpen. Ondertussen wordt er druk gewerkt aan de laatste details van deel 7 van de 7 zussen breideken.

Ik probeer dit project af te ronden, wordt vervolgd!


Fijne dag 🍀


Liefs van De Breimeisjes 💗💗💗

Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

7 opmerkingen:

  1. Wat een leuk effect, dat gedraaide. Er staat je nog een klus te wachten dus, als je de lange kanten nog moet, maar het resultaat is super.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super leuk! Ja, een rand is vaak even afzien. Maar het lijkt idd meestal erger dan in de praktijk. Dat 'rekenen' vind ik zelf altijd leuk, net een puzzeltje..
    Maar het komt goed met je deken! Nu al een beauty!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die rand op deze manier is wel heel erg mooi Akkelien,
    noog een behoorlijke klus maar het geheel is SUPER!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De rand is bijna net zo'n grote klus als het breien van de hele deken ;o)
    Ik kende deze techniek nog niet en het heeft een heel mooi effect. Tellen en rekenen blijft altijd lastig, maar het is een goede training voor onze hersenen én het loont zich als de deken klaar is. Hij wordt héél mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie rand en wat ben je al ver!
    Een hele klus, maar dan heb je straks een prachtige deken én weer iets afgemaakt, dat is ook fijn :)
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen