{ 'anonymize_ip': true }

maandag 17 februari 2014

Kousen in de renovatie

Kousen in de renovatie


Dat ik sokken kan breien, dat weten jullie. Ook dat ik wel eens kousen heb gebreid voor mijn vader voor bij het Fries kostuum. Mijn ouders zitten bij een "Skotsploech", een Friese klederdracht-dansgroep en ze dragen dan het Fries kostuum. Mijn vader kreeg kort geleden commentaar op zijn sokken. Het blijkt namelijk dat de sokken op de hiel lelijk worden. 



De vraag was dus of ik daar wat aan kon doen. Het blijkt dat mijn moeder nog twee bollen garen heeft van toen we die kousen gebreid hebben. We hebben allebei namelijk een paar gebreid. Wat is nu zo mooi vind, is dat je kunt zien hoe kleurecht die wol is. Ik zie weinig kleurverschil! Het is toch zeker wel een jaar of twintig geleden dat we de kousen gebreid hebben en de kousen zijn meerdere keren gewassen.




Ik heb er eerst wat tegenaan gehikt, maar de voet is inmiddels van de kous, dus de renovatie kan beginnen!



Gelukkig heb ik ook het patroon er nog bij. Ook dat heeft mijn moeder keurig altijd bewaard!



Dit is ook weer een "wordt vervolgd-project".

Mijn ouders schaatsten ook wel eens in klederdracht. Zij doen al zo'n 25 jaar aan schoonrijden en sinds een jaar of zeven probeer ik het ook. Bij mij is het nog steeds eigenlijk niks, maar leuk is het wel! Mijn ouders hebben er ook heel veel plezier in en zitten al een tijdje bij de streekdrachtengroep. Daarvoor trainen ze eens per maand, helemaal in Zoetermeer! Vanavond gaat die groep schaatsten op de "coolste baan van Nederland". Misschien zijn ze nog in beeld bij RTL Late Night! En mijn ouders doen mee!


Op deze foto schaatsen mijn ouders helemaal rechts. Het zou kunnen dat mijn moeder vanavond een wit schort draagt. Ik ga kijken. En ondertussen breien aan de kousen :-)

Liefs van De Breimeisjes!
www.debreimeisjes.nl

8 opmerkingen:

  1. Oh, wat gaaf dat je ouders helpen de tradities in ere te houden en jij indirect ook door de kousen van het kostuum te repareren ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat super leuk zeg, (en wie wat bewaart die heeft wat, dat blijkt nu maar weer na 20 jaar nog de juiste wol en patroon binnen handbereik)
    groetjes joke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat goed van jou, om dat weer te herstellen.
    Ik ga vanavond rtl late night kijken.
    Het zijn mijn oom en tante en daar mag ik dan wel trots op zijn!
    groetjes Akke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jeetje wat een werk! Is nieuwe breien niet makkelijker ? ( besef dat dit misschien wel een heel erg blonde opmerking is...)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een heel gedoe, zomaar een kous verknippen om ze dan weer te restaureren, veel succes! Heb ik zelf nog nooit gedaan, gelukkig zie je geen kleurverschil met de wol!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo zie je maar waar het goed voor is om iets bij te houden. Goede kwaliteit wol hoor !!!. Veel succes met je kousen project.
    Grtjs
    Daniëlle

    BeantwoordenVerwijderen
  7. hahaah een echte restauratie!!!
    leuke foto van je schaatsende ouders!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zo hee....dat is zeker sterke wol! Knap dat je de renovatie aan durft. Ik kan me ook nog herinneren dat mijn ouders zo schaatsten op het kanaal......leuk om te lezen en te zien!

    BeantwoordenVerwijderen