{ 'anonymize_ip': true }

woensdag 12 februari 2014

Harten haken tijdens de workshop

Harten haken tijdens de workshop


Vorige week maandag was er weer een handwerkavond bij Katrein Kunst. Vanwege het feit dat het bijna Valentijnsdag is, was het thema Harten haken. Het was heel gezellig en geslaagd! Ik was zelf ook zo bezig dat ik helemaal vergeten ben om foto's te maken! Jammer, want Jolanda bijvoorbeeld heeft haar kussen afgehaakt, waar ze vorige keer aan begonnen was en dat is zo leuk geworden! Ze combineerde de grijze Zpagetti uiteindelijk met een off-white kleur en dat gaf een heel mooi resultaat!

Van de harten kan ik wel wat laten zien, omdat ik wel foto's heb van mijn voorbeelden:


Dit hart is geïnspireerd op het hart van Karin aan de Haak. Ik haakte met het Cocktail-garen (Scheepjeswol) dat o.a. te koop is bij Katrein Kunst. Heerlijk om mee te haken, maar ik vond het hart wat te groot worden en bedacht een kleinere variant:

10 lossen, hierop 9 vasten, dat is toer 1
Toer 2 t/m 10: 1 keerlosse, 9 vasten.
Keer en haak 9 dubbele stokjes in de middelste steek, 1 halve vaste op de punt. Dat is de eerste boog. 
Op de volgende zijkant 9 dubbele stokjes in het midden en 1 halve vaste op de punt. Dat is de tweede boog. 
Haak vasten rondom, in het onderste puntje *1 vaste, 1 half stokje, 1 vaste* en op de bogen in de eerste acht steken ieder 2 stokjes, in de negende steek 1 vaste, tussen de bogen een halve vaste, op de eerste steek van de tweede boog weer 1 vaste en op de andere acht steken steeds 2 stokjes. 
Werk netjes af.

Je kunt twee harten aan elkaar haken met vasten. Het is mooi om dan alleen de achterste lusjes te gebruiken. Tussen de boogjes kun je direct een ophanglusje maken door + 30 lossen te haken. Vul het hart iets op met fyberfill. Het hartje kun je nog oppimpen met kralen, pailletten, belletjes of door er wat op te borduren!


Dit leuke hart vond ik hier. Een leuk patroon! In het Engels, maar met veel foto's, dus goed te snappen. Kijk eens hoe leuk je daar een slingertje mee kunt rijgen!



Bij Katrein Kunst zijn nu ook haakpakketjes te koop met hartenpatronen:


En hier is nog een door mij bedachte variant op een ander patroontje:


Het oorspronkelijke patroon vond ik hier en dat vond ik destijds via Rinskes haakblog. En in plaats van bloemen hang ik er dus hartjes aan! Ook leuk om een fles mee te versieren!
Hierbij hoe ik die hartjes eraan haak:

Als je de bovenrand op de gewenste lengte hebt haak je 12 lossen en in de 3e losse vanaf de haaknaald haak je: 1 stokje, 2 dubbele stokjes, 3 stokjes, 1 losse, 1 dubbel stokje, 1 losse, 3 stokjes, 2 dubbele stokjes, 1 stokje, 2 lossen en sluit af met 1 halve vaste. Daarna haak je 7 lossen en dan een halve vaste in het volgende 4-lossenboogje van de rand. En zo haak je een hele rij hartjes.

Veel informatie in deze blog, maar het is dan ook al bijna Valentijnsdag! Misschien heb ik nu nog net op tijd iemand een leuk ideetje gegeven!
Ondertussen ben ik al aan het denken over de volgende workshop. Die is op 3 maart aanstaande. Weer bij Katrein Kunst!

Liefs van De Breimeisjes!

3 opmerkingen:

  1. De keuze aan hartjes is er bij jou zeker voldoende.Voor ieders wat wils.
    Grtjs
    Daniëlle

    BeantwoordenVerwijderen

  2. wat een leuk variaties heb je weer laten zien.
    jammer dat we het kussen nu niet kunnen zien maar ik geloof dat ze prachtig zijn geworden.
    groetjes joke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel leuk die verschillende hartjes Akkelien, ik haak meestal dat van karin aan de haak. Maar jij vond nog variaties! Knap!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen