{ 'anonymize_ip': true }

maandag 22 februari 2016

Haak maar aan

Haak maar aan


"Haak maar aan" is een haakproject in het kader van Culturele Hoofdstad Leeuwarden/Fryslân 2018 en de bedoeling is de grootste gehaakte deken van de wereld maken. Ik had er al het een en ander van gehoord en gelezen en er is ook een speciale facebookgroep. Nu zag ik dat "mijn" bibliotheek ook "Haak-maar-aan"-middagen organiseerde! En ik, ik haakte aan :-) Afgelopen donderdag van 14.30 tot 16.00 uur in de bibliotheek in Sneek.



Ik had thuis al heel lang een paar granny's liggen, een project van Lydia dat weer gestopt was, die heb ik nu ingeleverd:


En ik had wat garens uit mijn voorraad gehaald die ik zelf niet meer gebruik:


Daar ging ik mee aan de slag. Het was heel gezellig, ik bleek een aantal vrouwen wel te kennen,  schaatsvriendin Rineke (van De Pronkriders) kwam ook aanhaken en er waren nog veel meer vrouwen. En ja, het is waar: haken is verbinden! Je praat zo lekker met elkaar, je drinkt een kopje koffie of thee en ondertussen maar haken.

Rineke had thuis al heel veel vierkantjes gehaakt! Ze is nu van plan om een complete deken te haken en die in te leveren. Het gaat om vierkantjes van 10 x 10 cm en daar worden dan dekens van gemaakt van 200 x 140 cm.


Een andere mevrouw was ook al lekker op weg, ook zij wil zelf een complete deken maken voor dit project.


Een mevrouw had een gezellig haak-koffertje mee:


Er waren ook dames bezig om lapjes aan elkaar te haken.


Er zijn allerlei soorten granny's, effen en meerkleurige exemplaren.


Zelf haakte ik bijna twee granny's. Effen, want de dekens worden kleurig genoeg :-) En ik ga volgende keer weer! Op 17 maart is dat. 
Mijn granny bleek na vier toeren nog net iets te klein. Ik heb er toen een toer met halve stokjes in grannypatroon opgehaakt. Toen was het precies 10 x10.



Hier is een link naar alle informatie, voor als je ook wilt aanhaken in de bibliotheek in Sneek.
En je kunt ook aanhaken in de bibliotheek in Bolsward, kijk dan even hier.

Update: Nog meer bibliotheken doen mee! In ieder geval in
- Sint Nicolaasga klik
- Joure klik
- Lemmer klik
- Makkum klik
- Wommels klik

En je kunt ook zelf thuis haken en de lapjes, of dekens, inleveren. Er zijn diverse plaatsen waar dan kan. In die facebookgroep kun je hierover informatie krijgen.

Update nummer 2, voor als je meer wilt weten en geen facebook hebt is hier een link.
En hoe groot de deken moet worden: zo'n vijf voetbalvelden groot! 


Liefs van De Breimeisjes!
www.debreimeisjes.nl


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.



11 opmerkingen:

  1. Ook in de bibliotheken van Mar en Fean kun je terecht om mee te haken, garen in te leveren, of garen te halen om thuis vierkantjes te haken. Voor info kun je op hun site terecht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sneek en Bolsward horen bij Mar en Fean :-) Dit zag ik er nu op, maar ik dacht al dat het vast ook in andere bibliotheken in de regio is!

      Verwijderen
    2. Nog even verder gegoogled en inmiddels een uitgebreidere informatie toegevoegd! Haak maar aan!

      Verwijderen
  2. Wat een leuke actie in de provincie! Hoe groot moet de deken worden? (ik heb geen FB..).
    Gister zag ik op tv Friesland ook al zo'n leuke 'samen'actie, maar dan op het gebied muziek: 9 orkesten die samen een muziekstuk gaan spelen. Dat muziekstuk is geschreven door een vogelaar en die kon zó enthousiast vertellen. Mocht je meer willen weten, hier is het te zien: http://tvblik.nl/fryslan-dok/rosse-grutto
    Geweldig dat damen bezig zijn (op welk gebied dan ook)!
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat kon inderdaad wel eens de grootste gehaakte deken worden als er zo veel mensen aan mee werken!! Vraag ik me wel af welke ongelukkige al die dekens aan elkaar gaat haken/maken. Dat wordt een echte megaklus!!!
    Groetjes, Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat lijkt mij ook niet zo'n fijne klus.... Gelukkig hoeft het pas in 2018 klaar te zijn, dus ze hebben nog even ;-)
      En daarna mag het allemaal weer los, want uiteindelijk gaan er dekens van normaal formaat naar goede doelen, heb ik begrepen.

      Verwijderen
  4. Nou, dat is ook toevallig! Ik zit ook weer aan de granny squares te haken, en ook voor een goed doel. Binnenkort blog ik er over...
    Maar wat goed zo´n project, er is nog zoveel armoede op de wereld!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit vind ik een leuk initiatief, 2018... dat gaat vast lukken!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ziet er gezellig uit en de reaultaten mogen er zijn. Zeker weten dat samen haken gezellig is ;-) Groetjes en een fijne week, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gezellig zo met elkaar haken voor een mooi super groot deken. ga straks even buurten op de fB pagina.

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb net even gekeken naar een filmpje op You Tube van omrop fryslan en daar werd mijn vorige werkgever Het Palet nog een paar keer genoemd. Ik ben in de Hofwijck jaren lang werkzaam geweest als activiteitenbegeleider.. Leuk om zo toch nog eens iets te horen van mijn vroegere collega's. :-)

      Verwijderen