{ 'anonymize_ip': true }

vrijdag 13 september 2024

Vriendelijke vrijdag en Tips & Tricks (3)

Vriendelijke vrijdag en Tips & Tricks (3)


Het is de tweede vrijdag van de maand, tijd voor de bloghop. In juli was de eerste aflevering van Tips & Tricks, een nieuw voorstel van Elizabeth oftewel Busy Bessy. De tips en tricks kunnen van alles zijn. Ik citeer Elizabeth:
"Je kunt hierbij denken aan allerlei handigheidjes of weetdingetjes b.v. op het gebied van bloggen, huishouden, gezondheid, opbergen van spullen, etc..."
In deze blog legt ze nog eens uit wat de bedoeling is en je vindt daar ook de data.

Vandaag dus de derde aflevering!

Dit is een tip die ik zelf bedacht, noodgedwongen. Ik heb 'm eerder gedeeld, maar dit is een mooi moment om de tip nog eens onder de aandacht te brengen. Het gaat over knijpers.


We waren in Frankrijk op vakantie en ik had een leuke brei-opdracht. Ik was bezig met een paar blokken voor een kerstdeken. Garen en naalden had ik bij me, maar ik wilden blok breien met schaapjes erin. Kleurwerk dus en dan werk je met kleine bolletjes. Dat zou kunnen met zogenaamde breivisjes, maar die lagen thuis.

Toevallig had ik daar net een pakje knijpers gekocht omdat die niet aanwezig waren in het vakantiehuis. Hele leuke knijpers:


Dat was de oplossing!


Je ziet het in de collage hierboven, de witte draad liet ik gewoon meelopen. Ik vulde een paar knijpers met groen garen. Je kunt de draad tussen de knijper doen, zodat de draad niet onnodig afrolt. Ook kun je de knijpers onderaan de werk vast "knijperen", dat zie je op de derde foto/ En op de vierde foto zie je het uiteindelijke blok met schaapjes.

Knijpers kun je verder gebruiken om bijvoorbeeld patronen bij elkaar te houden:


Of om de steken op de naalden te houden als je je werk weglegt:


Dit is ook bij haakwerk te gebruiken.
Knijpers, hoe kun je zonder? Ik gebruik ze ook vaak om een zak dicht te maken, bijvoorbeeld de aangebroken broodzak die in de vriezer ligt.
Heb jij er ook leuke andere toepassingen voor?


Ik ben heel benieuwd naar Tips & Tricks van anderen. Ik houd het in de gaten, via de blogs die ik al volg en via Elizabeth. Ik ga de links in de loop van dit weekend toevoegen.

Tips & Tricks vind je ook bij:


Al mijn blogs van deze Tips & Tricks- serie vind je onder het label "tips&tricks".


Op deze vrijdag wens ik je graag een vriendelijke dag
en een heerlijk weekend πŸ€πŸ€πŸ€

Liefs van Akkelien van De Breimeisjes πŸ’—πŸ’—πŸ’—


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

donderdag 12 september 2024

Boeken over borduren

Boeken over borduren


Ergens in juli kreeg ik een bijzonder verzoek. Of ik iets wilde borduren, een ringkussen.
Ik had geen idee hoe zoiets eruit zou moeten zien. Ook houd ik eigenlijk niet van borduren en dan moet het ook nog een kussentje worden. Dat betekent  naaiwerk, ook helemaal niet mijn ding. Dus ik reageerde met dat ik dit niet ging doen.

Toen kwam de vraag of ik iemand anders wist die dit zou kunnen en daar reageerde ik weer op en zo hadden we een paar keer contact en het hele idee triggerde me toch. Het zou iets moeten worden met wilde bloemen erop, in warme kleuren en in ieder geval de namen erop.

Lang verhaal kort: ik ging de uitdaging toch aan. Ter inspiratie haalde ik wat boeken van de bibliotheek:


Het eerste boek heet "Kleurrijk borduren in kruissteek" en is van drie ontwerpsters. Het is gevuld met werkelijk prachtige patronen voor kleine kussentjes en biscornu's (dat zijn speldenkussens in een specifieke vorm). Ik heb dit helemaal niet gebruikt omdat ik geen kruissteken wilde borduren.

Het tweede boek is "Modern borduren. Basistechnieken stap voor stap" van Jennifer Cardenas Riggs. Hierin vind je 30 projecten. O.a. dat schitterende kussen dat je hieronder op de tweede foto ziet:


Hieruit haalde ik wat inspiratie. Foto 3 is van het boek, op de laatste foto zie je mijn versie op het ringkussen, vast een kleine preview van mijn werk.

Het derde boek heet "Tiny stitches" en is van Irem Yazici. Heel leuk boek met mooie voorbeelden en erg leuke borduurwerkjes. Foto 2 is uit het boek.


Op de derde foto zie je mijn versie toen ik dat zo'n beetje nadeed. Die gele bloem van foto vier zou ik ook ongeveer zo maken, maar die werd uiteindelijk toch anders πŸ™‚
Ik heb heerlijk op mijn gevoel geborduurd en dus werd alles toch gewoon een beetje anders.

Het vierde boek is "Steekjes met liefde" van Mandy Shaw. Hierin vind je uitleg over 11 verschillende steken en 20 leuke projecten. Ik laat je vandaag vast zien welke foto mij inspireerde tot iets op het eindresultaat.


Volgende week laat ik je meer zien van dit bijzondere project.

Wat fijn dat ze in onze bibliotheek zoveel handwerkboeken hebben! Het was erg leuk om in deze boeken te zoeken naar mogelijkheden en inspiratie te vinden.

Vind jij borduren leuk om te doen?


Fijne dag πŸ€πŸ€πŸ€

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes πŸ’—πŸ’—πŸ’—

Reacties zijn van harte welkom. Ik lees ze graag.

woensdag 11 september 2024

Bloemen in de (na)zomertijd (11)

Bloemen in de (na)zomertijd (11)


In de zomertijd "recyclede" ik hier en daar eens een blogideetje. In september, de nazomer, ga ik daar nog even mee door.

In deze serie laat ik bloemen zien uit mijn Bloemen-alfabet en vandaag is het de hortensia. Ik heb er heel wat in de tuin staan, een witte en veel roze varianten.
Deze foto's heb ik allemaal in eigen tuin gemaakt, op 1 dag. Sommige bloemen dus nog echt in de knop, zoals de eerste. De middelste onder is al over het mooiste punt heen.


De hortensia heb ik ook gehaakt voor mijn Bloemen-ABC, dat werd dit bloemetje:


Dit patroon vind je hier.
In die blog vind je ook een link naar een eerdere versie. Die bewuste blog, uit 2016, wordt nog opvallend vaak bekeken. Bijzonder vind ik dat.


🌻  
🌻  🌻  πŸŒ»  πŸŒ»  πŸŒ»  πŸŒ»  🌻  πŸŒ»  πŸŒ»  🌻


Alle bloemen van mijn Bloemen-ABC vind je makkelijk terug via deze blog.
De komende weken zie je een aantal weer langskomen.


Fijne dag πŸ€πŸ€πŸ€

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes πŸ’—πŸ’—πŸ’—

Reacties zijn van harte welkom. Ik lees ze graag.

dinsdag 10 september 2024

Dinsdag - poppendag Eleonoor in het nieuw (1)

Dinsdag - poppendag Eleonoor in het nieuw (1)


September is al lang begonnen. Het wordt tijd voor nieuws op de poppendag. En Eleonoor heeft nog wat nieuws om te laten zien.

Eleonoor is een pop van Maria en ze had kort geleden al een twee leuke sets gekregen, namelijk deze en deze.
Toch kwam er nog een setje bij. Maria zag nog steeds verbeterpuntjes in het patroon en bedacht weer een leuke kleurencombinatie. Hier is het begin:


Voor- en achterkant zijn al bijna af:


Ook dit setje heeft knoopjes nodig en een leuke applicatie:


Maria is echt dol op knoopjes, dus kon ze het niet laten om deze knoopjes ook mee te nemen:


De knoopjes en de applicatie kunnen erop en dan mag Eleonoor passen:


Dat staat haar goed:


Er komt natuurlijk nog meer bij, dus dit wordt vervolgd.


Nu ga ik kijken of er ook poppen- of ander nieuws is bij

Ria

En kijk deze keer ook even hier bij Ilse. Zo leuk!

Als je ook mee wilt doen aan poppendag, voor een keertje of voor langer, laat het dan weten! Dan wordt het lijstje weer wat langer. Het is zo leuk om ideeΓ«n te delen en elkaar te inspireren.
Je mag me hierover ook mailen: debreimeisjes@gmail.com.
In oktober ga ik de lijst weer eens even bijwerken.


Fijne dag πŸ€πŸ€πŸ€

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes πŸ’—πŸ’—πŸ’—

Reacties zijn van harte welkom. Ik lees ze graag.

maandag 9 september 2024

Windspinner

Windspinner


Een paar jaar terug heb ik ze ook veel gezien en deze zomer was het ineens weer een grote hype: windspinners haken. Ik heb ze vooral op Facebook (waar zelfs een windspinner-groep is) en Instagram veel gezien. Bij het Creatief CafΓ© doken ze op en vriendinnen waren er mee bezig. Zelf heb ik dit nog niet gehaakt en toch heb ik er eentje hangen:


Lydia kwam bij me en nam er eentje voor me mee. Heerlijk werkje om te maken, zei ze.
En ik vroeg haar welk patroon ze gebruikt.


Dit is hoe zij ze maakt:
Met katoen en haaknaald nr 3 haakt ze 140 lossen.
Toer 1: in elke steek 1 vaste.
Dan gaat ze over naar haaknaald nr 2.
Toer 2: in elke steek 2 stokjes.
Toer 3: in elke steek 1 vaste.
Toer 4: in elke steek 2 stokjes.
Toer 5: in elke steek 1 vaste.
Toer 6: in elke steek 1 halve vaste en 1 losse.

Je kunt zelf weten hoe vaak je een andere kleur neemt.

Lydia was tijdens haar bezoek aan mij bezig met deze kleurcombinatie:


Het is belangrijk dat je de spinner aan 1 draad ophangt. Lydia heeft dat verder versierd met kralen en zo'n handig ophangertje eraan bevestigd en onderaan hangt, ook heel trendy, Nijntje. 


Het was een Nijntje-sleutelhanger, die heeft ze dus in twee delen aan deze windspinner gezet.


De spinner hangt nu aan ons afdakje, dan kan ik 'm ook vanuit huis zien, dat vind ik leuk. Hij draait/spint heel goed.

Heb jij ze ook hangen? En misschien zelfs zelf gehaakt?


Fijne dag πŸ€πŸ€πŸ€

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes πŸ’—πŸ’—πŸ’—

Reacties zijn van harte welkom. Ik lees ze graag.

Nazomeren/voorherfsten (1)

Nazomeren/voorherfsten (1)


September, dat is een maand dat je eigenlijk nog wel wat aan het nazomeren bent. Dat vind ik altijd wel lekker klinken, maar eigenlijk ben je ook gewoon een beetje aan het "voorherfsten".
En dat is dan weer geen echt goed Nederlands woord.

In de zomermaanden hadden we ook al wat zomerstormen en daardoor viel er al weer van alles van de bomen. Ja, dat doet toch ook al ernstig aan de herfst denken...

In m'n herinneringen op Facebook kwam ik tegen dat we in een jaar slechts drie peren aan onze perenboom hadden en daarvan waaiden er dan ook nog een paar te vroeg van de boom. Dit was wat er dit jaar gebeurde:


Ineens 9 peren uit de boom. En zoals je ziet zijn er ook heel veel aan getast...

Gelukkig was onze zoon op vakantie in Frankrijk en hij nam perenjam mee:


Dan hebben we dat maar! Lekker.

Ik stop nog wat "toffe peren" in deze blog. Die heb ik al eens vaker laten zien.


Eerder maakte ik zelf wel perenjam en zo'n pot jam is een leuk cadeautje. Zeker met zo'n gehaakt kleedje erop.


De volgende peer, dat is een sleutelhanger. Al deze foto's liet ik ongeveer een jaar geleden ook zien. In deze blog vind je alle linkjes naar informatie over de patronen. Ook een link naar hoe ik perenjam maakte.


Peren horen echt bij deze tijd van het jaar. Een beetje bij de nazomer, ook alvast een beetje bij de herfst.

🍐  🍐  🍐  🍐  🍐


Fijne dag πŸ€πŸ€πŸ€

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes πŸ’—πŸ’—πŸ’—

Reacties zijn van harte welkom. Ik lees ze graag.

vrijdag 6 september 2024

Vriendelijke vrijdag en verhuizen

Vriendelijke vrijdag en verhuizen


Onze buurtjes kochten een ander huis, ze gingen verhuizen. 't Zijn de officiΓ«le baasjes van "onze" deeltijdpoes Ted.

Ik had nog bedacht dat ik wel even een kruidkoek kon bakken, lekker voor op de verhuisdag, maar 't ging ineens zo snel, dat ik daar gewoon te laat mee was. Ik heb nog wel een nieuwe sleutelhanger gemaakt.


Een gebreid huisje in de kleuren van Sneek. Ze blijven namelijk wel in deze stad wonen, zelfs in dezelfde wijk.


Het huisje heb ik opgeleukt met borduurwerk. Hierboven zie je al een klavertje vier en de ramen van de "huisjeskant", verder kwam er nog een hartje op en een vergeet-me-nietje.


Dat vond ik wel mooie symbolen om mee te geven. We wensen hen veel geluk in het nieuwe huis, en veel liefs. En een vergeet-me-nietje is zeker toepasselijk. 


Nu maar hopen dat het nieuwe huis voor hen snel als THUIS zal voelen. 
Ted blijft bij ons wonen, hebben we onderling afgesproken. En dat vinden wij heel erg leuk, een zeer bijzonder afscheidscadeau 🐈

Wil je ook zo'n huisje breien? In deze blog lees je hoe ik dat doe. Onder het label "huisje" vind je veel meer inspiratie.


Op deze vrijdag wens ik je graag een vriendelijke dag
en een heerlijk weekend πŸ€πŸ€πŸ€

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes πŸ’—πŸ’—πŸ’—

Reacties zijn van harte welkom. Ik lees ze graag.