{ 'anonymize_ip': true }

vrijdag 15 juli 2022

Week 28

Week 28

Op de achtentwintigste vrijdag van dit jaar is hier deel 28 van mijn eigen challenge, 52 weken in 2022.
Ik ga proberen iedere week iets leuks te verzinnen met een getal en vandaag is dat met het getal


Al googlend op het getal 28 ontdekte ik dat er een Nederlandse munt geweest is die achtentwintig heette en 28 stuivers waard was. Hoezo 28? Dat klinkt toch totaal onlogisch als je aan decimale munteenheden gewend bent 🤔

28 is kennelijk een bijzonder getal:
- het is een gelukkig getal
- het is de som van de eerste 5 priemgetallen
- het is een driehoeksgetal

- Ik had geen idee dat getallen gelukkig kunnen zijn, maar ik gun hen dat van harte. Het is vrij wiskundig, meer informatie kun je vinden op wikipedia.
- Grappig feitje dat het de optelsom is van de eerste 5 priemgetallen. Dat zijn getallen die alleen deelbaar zijn door 1 en zichzelf en de eerste vijf zijn: 2, 3, 5, 7 en 11.
- Dat van het driehoeksgetal vind ik een leuk gegeven waar ik wel wat mee kan: vlaggetjes haken!


Dit vlaggetje is gehaakt met 28 vasten:
Begin met 8 lossen. Sla 1 losse over en haak in elke volgende losse 1 vaste (7)
1 keerlosse, sla de eerste steek over en haak in elke volgende losse 1 vaste (6)
1 keerlosse, sla de eerste steek over en haak in elke volgende losse 1 vaste (5)
1 keerlosse, sla de eerste steek over en haak in elke volgende losse 1 vaste (4)
1 keerlosse, sla de eerste steek over en haak in elke volgende losse 1 vaste (3)
1 keerlosse, sla de eerste steek over en haak in elke volgende losse 1 vaste (2)
1 keerlosse, sla de eerste steek over en haak in elke volgende losse 1 vaste (1)

7 + 6  + 5 + 4 + 3 + 2 + 1 = 28.

Je kunt na zo'n vlaggetje ook doorhaken, een aantal losse (bijvoorbeeld 28 😉), daarna haak je weer zo'n vlaggetje. Het is dan zaak dat je vooraf ook al wat extra lossen haakte, voor het eerste vlaggetje. Je krijgt dan zoiets:


Ik heb daadwerkelijk 28 lossen gehaakt na elk vlaggetje.
Deze manier van vlaggetjes haken bedacht ik zelf en ik beschrijf het uitgebreider in deze blog.

28 dagen, zoveel heeft de kortste maand, februari, meestal. En soms zijn het er 29, maar dat is voor volgende week.



De achtentwintigste vrijdag van 2022 is gevuld! En slingers passen ook nog eens goed in m'n zomerblogs.
Zou ik het jaar volmaken? 

Mocht je dit ook leuk vinden en zin hebben om mee te doen? Dat kan ook voor 1 of 2 keer, een keer per maand, ieder kwartaal of elke week? Leuk, laat het weten! In dat geval voeg ik een link naar je blog toe!


Zomer 2022, ook in deze periode vind je in principe 5x per week een blog met inspiratie, handwerkjes, tips of andere gezelligheid. Gezellig dat je komt kijken en lezen!

Fijne weekend, fijne zomertijd 🍀🍀🍀

Liefs van De Breimeisjes 💗💗💗


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

1 opmerking: