{ 'anonymize_ip': true }

vrijdag 2 juni 2017

Schaduwbreien in een lijstje

Schaduwbreien in een lijstje


In heel mei was het eigenlijk al te zien in m'n hoofdingsafbeelding: de kleine schilderijtjes die ik maakte met schaduwbreien. Vorige week vertelde ik al over de vlaggetjes die ik maakte voor Breiclub.nl. Toen ik ze maakte en zelf vond dat er nog wat bij "moest" voor de KAL, dacht ik aan de drie witte lijstjes die ik nog had liggen.
Hoe leuk zou het zijn om er kleine "schilderijtjes" van te maken! 

Ik had al een bloem en een vlinder, die moest ik aanpassen, omdat de lijstjes wat kleiner zijn dan de vlaggetjes.



Ik wilde er nog wat bij en heb daar lang over nagedacht. Ik wilde graag dat het een symmetrisch ontwerp was. Dat is namelijk patroontechnisch gezien makkelijker, omdat je dan niet steeds hoeft na te denken van welke kant je het patroon "leest". En ik wilde in het thema "Flora & Fauna blijven. Uiteindelijk zocht én vond ik inspiratie in de bibliotheek. In Sneek is een prachtige collectie handwerkboeken!

Ik vond het boek "öland breien" van Marja de Haan. En toen zag ik het: het moest natuurlijk een schaapje worden!



Een tekening voor schaduwbreien is heel anders in verhouding, omdat een lijntje in het uiteindelijke "beeld" bestaat uit vier naalden. De patroontekening moet je dus heel lang gerekt maken. En dat probeer je uit en verander je weer wat en komt er uiteindelijk een schaapje te voorschijn:


Althans, vanuit een bepaalde hoek 😊


En aan de achterkant zie je het ook heel duidelijk:


Ik koos bij deze breiwerkjes steeds voor wit en een extra kleur en het schaapje werd uiteraard wit en mocht in 't groene "gras". De bloem en de vlinder hebben wit als achtergrondkleur gekregen.


Bij de lijstjes verwijderde ik de glasplaatjes. Het is even "pielen" om de breiwerkjes erin te krijgen:


Maar dan heb je ook wat! Het lijkt mij leuk op een kinderkamer. Van voren zie je de vrolijke streepjes:


En je kindje ziet van onderaf iets heel anders:


Ik vind het een superleuke techniek, helemaal leuk, dat "magische effect" en ik ga er zeker nog eens wat mee doen!

Update: In de opmerkingen noemt Marjan de mogelijkheid om het patroon van links naar rechts te breien. Kan heel goed! Kijk voor meer inspiratie eens hier en dit filmpje vond ik ook op die blog, echt heel bijzonder! In het Engels heet de techniek Illusion knitting. Met die term kan je vast nog veel meer moois op het wereldwijde web vinden!

Het is weer vrijdag vandaag! En het Pinksterweekend staat voor de deur. Hier in de omgeving zijn wat leuke evenementen. Ik noem de Overtuinenfair in IJlst, die is morgen, op 3 juni 2017.
Op 4 en 5 juni is One Local Day in Sneek. 
Ik probeer allebei te bezoeken. Vast goed voor happy momentjes!
Bij allebei wordt een bescheiden entree gevraagd, bij de Overtuinenfair is dat voor een goed doel.

Graag wens ik je een fijn, lekker lang weekend toe, ook met happy momentjes!


Liefs van De Breimeisjes!

Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

16 opmerkingen:

  1. Wat zijn ze leuk Akkelien, een superidee! Misschien kan het ook met een patroontje 'overdwars'? Dat je er van twee kanten naar kunt kijken als je langs de lijstjes loopt?
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat kan ook! Ik zal nog even een link toevoegen naar wat meer inspiratie!

      Verwijderen
  2. Wat zijn ze leuk Akkelien, een superidee! Misschien kan het ook met een patroontje 'overdwars'? Dat je er van twee kanten naar kunt kijken als je langs de lijstjes loopt?
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuk idee van die kinderkamer! Grappig hoor

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat knap dat schaduwbreien! Dat wil ik ook eens gaan proberen. Het Oland boek ken ik uit de bibliotheek. Mooi en inspirerend om te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is eigenlijk niet heel moeilijk, het is alleen recht en averecht breien. En als je dat op de goede manier doet, krijg je dit effect!

      Verwijderen
  5. wat leuk zeg ik heb dit nog nooit eerder gezien

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat zijn ze leuk die lijstjes zo met dat schaduwbreien. Erg leuk bedacht om het in te lijsten.

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo leuk, dat verrassingseffect!
    Fijn weekend, hopelijk werkt het weer mee bij al die buitenactiviteiten ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtig! Ik vroeg het me al af toen ik het in je hoofding zag, of ik die post gemist had, want ik vond het toen al leuk!
    Heel speciaal en zoals je zegt; super voor een kinderkamer!
    Fijn weekend, Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had verwacht dat Breiclub.nl het aan het begin van mei zou plaatsen en had het daarom al in de hoofding staan. 't Werd pas in de tweede helft geplaatst, vandaar dat ik er ook pas laat over blog :-)

      Verwijderen
  9. erg leuk! Ik heb ooit een uiltje gemaakt (zit in m'n quilt), vond het patroontje via Ravelry op de term 'shadow knitting)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dit is echt leuk! Ik kende deze techniek niet, ook nog nooit van gehoord...

    BeantwoordenVerwijderen