{ 'anonymize_ip': true }

donderdag 29 juni 2017

Haak maar aan Friese dekens: pompeblêd in de vertaling

Haak maar aan Friese dekens: pompeblêd in de vertaling


Het is zomerstop wat betreft de Haak-maar-aan-middagen in de bibliotheek in Sneek. Op 15 juni zijn we nog bij elkaar geweest. De keer daarvoor had ik wat ideeën meegenomen voor dekens, een Sneeker versie en een Friese. Er zijn bij een aantal aanhaaksters plannen om wat met die ontwerpen te doen, vooral met die voor de Friese deken:


Op de plaats van de rode vierkantjes haak je een witte granny en daarop naai je dan later een gehaakt "pompeblêd". Daarvoor zou ik zelf het patroon gebruiken dat ik bedacht voor onderzetters:


Dat patroon is hier te vinden, in het Fries. Nu is er tegenwoordig Google Translate en die beweert ook Fries te kunnen. Dát heb ik eens even bekeken... Het begint dan met "Openbaring 1"!  😂

Hier volgt een klein stukje van die vertaling:
Openbaring 1: magische ring met 6 snel (6)
Ronde 2: draai, in alle stekken 2 snel (12)
Ronde 3: draaien, * in het eerste traject 1 gefixeerd, in de tweede nuchtere * 2, van * tot * 5 x   herhaald  tot het eind van de toren  (18)
Round 4: draaien, * in de eerste en tweede traject 1 gefixeerd, derde nuchtere * 2, 
van * tot * 5 x  herhaald  tot het eind van de toren  (24)

Een woord krijgt meerdere vertalingen en soms wordt het Engels! Ik ga het dus maar even zelf vertalen.

Je haakt dit patroon in heen- en teruggaande toeren. Je begint wel met een magische ring, maar voor de tweede toer keer je het werk. En ik heb 't weer even uitgeprobeerd, ik haak dit inderdaad echt zonder keerlossen. 
Omdat je heen en terug haakt, komen de meerderingen niet precies boven elkaar. Daardoor wordt de ronding mooier.

Toer 1: Haak in een magische ring 6 vasten (6). Trek de ring dicht.
Toer 2: Keer en haak in elke steek 2 vasten (12)
Toer 3: Keer. *In de eerste steek 1 vaste, in de tweede steek 2 vasten* Herhaal van * tot *.(18)
Toer 4: Keer. *In de eerste en tweede steek elk 1 vaste, in de derde steek 2 vasten*. Herhaal van * tot *. (24)
Toer 5: Keer. * In de eerste drie steken elk 1 vaste, in de vierde steek 2 vasten*. Herhaal van * tot *. (30)
Toer 6: Keer. *In de eerste vier steken elk 1 vaste, in de vijfde steek 2 vasten*. Herhaal van * tot *. (36)
Toer 7: Keer. *In de eerste vijf steken elk 1 vaste, in de zesde steek 2 vasten*. Herhaal van * tot *. (42)
Toer 8: Keer. *In de eerste zes steken elk 1 vaste, in de zevende steek 2 vasten*. Herhaal van * tot *. (48)
Toer 9: Keer. Sla de eerste steek over, dan *in de eerste 8 steken elk 1 vaste, in de negende steek 2 vasten*. Herhaal van * tot * 4 x en haak dan verder in elke steek van de toer 1 vaste, alleen in de laatste steek 1 halve vaste.
Nu haak je nog een toer vasten om het hele pompeblêd. Je keert deze keer niet. Gewoon door haken, eerst tussen de boogjes. Ik heb bovenaan 2 vasten in een steek, daarna een paar keer 1 vaste en dan weer omhoog op dezelfde manier. Verder rondom in elke steek 1 vaste tot je helemaal rond bent. Hecht af.


Opmerking: In toer 9 is de meerdering een steek verder dan je verwacht, omdat het anders op precies dezelfde plek komt als in de toer ervoor. En die toer heb ik nu iets anders gedaan dat in de Friese versie stond. Inzichten veranderen, hé.


Ik haak nu 7 pompeblêden voor een Friese deken. Een van m'n mede-haaksters wilde wel zo'n Friese deken haken. Ze beschikt niet over internet, dus ik beloofde het patroon voor haar te vertalen. Dát heb ik bij deze gedaan en nu hebben meer mensen er plezier van. 
Wij haken weer aan op 14 september, dus ik heb tijd zat om deze 7 af te krijgen!





Tijdens een boottochtje met mijn familie zag ik allemaal pompeblêden, de echte!





Liefs van De Breimeisjes!

Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

4 opmerkingen:

  1. Wat leuk als je ideeën straks in de deken te zien zijn. De Friese deken is een mooi eerbetoon aan alle Friese haakster die er zo aan mee gehaakt hebben. Dus Google bakte er niet zoveel van 😁 Leuk weetje dat het pompeblad een lelieblad is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk idee! De Friese dames zullen hier erg blij mee zijn. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Echt een leuk idee! Als er tussen de echte nog de prachtige lelies gaan bloeien zijn ze nóg mooier :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jullie zijn ook gezellig bezig met de Friese deken. Ziet er leuk uit. Succes ermee.

    BeantwoordenVerwijderen