{ 'anonymize_ip': true }

vrijdag 23 juni 2017

Groei en bloei

Groei en bloei


Gisteren liet ik zien dat ik met een cactus bezig was. Tijdens het fotograferen kwam deze mooie vlinder er even bij zitten:


En vandaag heb ik o.a. tuinnieuws, daarom mag deze vlinder ook in mijn blog.

Ik haakte een klein bloempotje voor de cactus:


Dat was gisteren ook al de suggestie van Angelique. Ik had 'm toen al klaar natuurlijk.
Ik haakte 'm rond een bodem, en meerderde een aantal keren op de zijkanten, tot het paste:


En als finishing touch toch nog even een vrolijk gehaakt bloemetje erop:


Ik vind 'm zelf goed geslaagd. Echtgenoot herkende er zelfs een cactus in 😄

Ik heb er niet echt een patroon van, dit was wat "freeform" haken, denk ik. Ik begon rond een basis van lossen en haakte aan twee kanten en de bovenkant vasten. In de tweede toer maakte ik de twee "zijtakken", ook met wat lossen en daar weer vasten op. Ik haakte ook steeds in de achterste of voorste lus, afhankelijk van welke kant ik op dat moment haakte. Dat geeft wat extra leuk reliëf. In mijn blog van gisteren liet ik wat tussenfases zien. Bij de hoekjes en op de uiteinden kijk je of je twee steken moet samen haken of  misschien een steek moet meerderen. En als je twee min of meer dezelfde hebt, haak je ze aan elkaar met halve vasten. Ik probeerde dat eerst met vasten, maar dan gaat de hele vorm eruit.

Hier ook nog een link naar een cactuspatroon dat goed als sleutelhanger zou kunnen. Het is eigenlijk een mutsje voor de "goedgemutste breicampagne". Sophietje maakt de leukste mutsjes, echt de moeite waard om daar regelmatig eens te kijken! 
En ik weet ook weer waar dat andere patroon van een cactus-sleutelhanger te vinden is: bij Mrs Hooked, namelijk hier!

Dan nu over naar het tuinnieuws.
Kijk eens hoeveel bloemen clematis nummer 3 ineens heeft:


En ik was 't al een beetje vergeten, maar ik heb dus ook clematis nummer 4 en dit is de eerste bloem: 


Dan hebben we eindelijk de rabarber geoogst:


Nog net voor de langste dag. Een heel klein pannetje rabarber. Wel lekker, van eigen tuin!
En dit jaar was ik op tijd met het net over de rode besjes, kijk eens wat een volle bak:


Ze zijn al op, zoon en ik zijn er dol op! 
Oogst uit eigen tuin, dat zijn absoluut happy momentjes!
We hebben ook al zeven peultjes gehad van een moestuintje. Zo schattig en ook zo smaakvol. 

Nog steeds mooi weer en het is vrijdag. Ik wens jullie allemaal heel graag een fijn weekend! Uiteraard met happy momentjes 🍀


Nog een nagekomen bericht: Vandaag zou ik laten weten aan wie ik het boek geef. Dat was ik even vergeten. De dag is nog niet voorbij! Ik geef het graag aan Willemien, ik neem contact met je op, Willemien!



Liefs van De Breimeisjes!


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

16 opmerkingen:

  1. Heerlijk, die oogst uit eigen tuin. Smaakt altijd net iets lekkerder!!
    Ik kwam ook nog superleuke cactussleutelhangers tegen:

    https://draadenpraat.nl/2017/06/cactus-sleutelhanger-haken/

    Mag ik zo een linkje plaatsen? Geen idee, eigenlijk. Ik denk het wel.

    Fijn weekend met iets minder tropisch weer. Wordt de tuin blij van!

    Xxx, Irene

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, hoor, prima! Gisteren had ik al een link naar diezelfde sleutelhanger trouwens, via Craftkitchen.
      Het was absoluut inspiratie voor mijn eigen exemplaar :-)

      Verwijderen
  2. Ja, zo is ie leuk! Grappig dat we het zelfde idee hadden. Prachtig is de Clematis, ik heb dezelfde, maar die heeft het zwaar met al dat fruit om zich heen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie foto van die vlinder, met de schaduw erachter, super
    Wat doet je clematis het goed, fijn hé
    Zoveel aalbessen had ik niet, ook die van ons zijn al op :) Je sleutelhanger cactus is echt leuk geworden. Fijne dag nog en een super fijn weekend, groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuk haakwerkjes en mooie oogst zo leuk uit eigen tuin ,genieten.waarom is dat ook alweer die rabarber oogsten voor de langste dag
    Groet marloes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Even voor jou gegoogled, dit komt van de website tuinadvies.nl: Oogsten kan vanaf april tot voor de langste dag (21 juni) Vanaf dan zijn keert het oxaalzuur stilaan terug vanuit de bladeren naar de stelen en is het niet meer aan te raden om ze nog te oogsten.

      Verwijderen
  5. schattig cactusje.. en ja van vlinderbezoek word je zo blij he?? de rupsen zijn minder succes ahahha maar ala mooi zijn is pijn lijden zei mijn moeder vroeger al..clematis hier had ook heel veel bloemen, maar is nu uitgebloeid.. de aalbessen ook al op.. had ook een soepkom vol! maar de framboazen... van 1 struik zoveeeeeeeel.. ik plukte elke dag al een stuk of 4, 5.. maar nu sinds een week elke dag een soepkom vol..en het is een doordragende dus nog plezier tot oktober er van..

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja, het is heel leuk om iets uit eigen tuin te oogsten. Ook al is het weinig, zoals met de peultjes. Wat bloeit je clematis mooi, het is een zomerbloeier denk ik.
    Fijne zondag, groetjes v. Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De beloning is groot als je kan eten uit eigen tuin. Lekker hoor. Ik had op FB al gezegd dat ik je cactusje erg leuk vind. En wat een mooie clematis! Bij ons wil ie niet helaas. Fijne happy zondag! Xx

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk idee, een cactus met potje erbij als sleutelhanger en geen last van stekels :-) Je hebt een rijke tuin zie ik en prachtige bloemen!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hé, een goed idee: een niet-prikkende cactus.
    Wat ziet dat zomerfruit er toch lekker uit. Ook in de winkel, maar uit eigen tuin smaakt het toch net iets lekkerder. Of is dat alleen maar het idee??? :-))
    Groetjes, Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, nou ik moet bekennen dat ik vorige week een bakje besjes van de markt had. Die waren eigenlijk nog lekkerder :-) Maar 't is wél heel leuk om het allemaal te zien groeien en uiteindelijk ook echt te kunnen eten.

      Verwijderen
  11. Magnifiek, die clematis! Enne... geweldig compliment toch dat echtgenoot er een cactusje in herkende :-)
    Ik vind de cactus echt leuk geworden!

    BeantwoordenVerwijderen