{ 'anonymize_ip': true }

woensdag 6 maart 2013

Vlag

Vlag


De inspiratie voor deze blog komt door de feestelijkheden in mijn familie. Slingers van gehaakte vlaggetjes! 


Leuk om te m/haken. Je kunt lekker variëren in kleur. Ik heb er al een aantal gemaakt. De rood/wit/blauw/oranje vlaggenlijn ging naar iemand die aan het revalideren was en er begon één of ander voetbaltoernooi rond die tijd (ik ben niet zo van het voetbal ;-))


Deze slinger was voor een meisje op haar eerste verjaardag.


Een slinger in regenboogkleuren voor juf, 21 vlaggetjes, dat jaar had ze 21 kinderen in de klas.


Een detailfoto om te laten zien hoe het vlaggetje is opgebouwd. Het is een driehoekige granny. Als je granny's haakt kun je wel direct de draadjes van begin en eind (bij kleurwisseling) een eindje meehaken, dan heb je niet veel werk met afhechten aan het eind. Anders wordt het wel een hele klus!
Meer vlaggetjes, ook gebreide, en andere feestelijkheden kun je zien op de website, hier.

Hier volgt mijn werkwijze:

Kleur 1:
Drie lossen, twee stokjes in de eerste losse, * 3 lossen, drie stokjes in die eerste losse*, dit twee keer, dan nog drie losse en met een halve vaste in het eerste groepje de toer sluiten. Halve vasten tot je bij het lossenboogje bent. Dan ga je verder met
Kleur 2:
drie lossen, twee stokjes in het boogje, drie lossen en nog drie stokjes in dit boogje, drie lossen en in het volgende boogje maak je weer twee groepjes van drie stokjes, met daar tussen drie lossen en dat ook weer in het volgende boogje.
Kleur 3
hiermee op de hoeken weer twee van die stokjes-groepjes op de hoeken. Tussen de hoeken één groepje stokjes op het tussenliggende boogje en tussen de groepjes stokjes steeds drie lossen.

En zo ga je door tot je het groot genoeg vindt. Mijn kleinste vlaggetjes hebben drie kleuren, Ik heb ook wel eens met de buitenste kleur twee rondes gehaakt. Het is maar net wat je mooi vindt. Ik haak meestal een vlaggenlijn, eerst een hele lange lijn met lossen en dan een toer vasten, waarbij ik de vlaggetjes vast haak. Ook dat kan uiteraard anders, je kunt ze bijvoorbeeld ook op een mooi lint naaien.

Liefs van De Breimeisjes!

4 opmerkingen:

  1. Leuk al die variaties van vlaggetjes
    groetjes joke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat maakt van je huis direct een feestelijke boel.
    Leuk gedaan!
    Grtjs
    Daniëlle

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Akkelien, haak jij maar lekker vrolijke vlagjes, ik ga er breien! Dan kunnen we samen versieren :)
    Groetjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen