{ 'anonymize_ip': true }

vrijdag 26 maart 2021

De F van Franse geranium

De F van Franse geranium


In de oneven weken doe ik dit jaar mee aan de alfabetchallenge. In de even weken doe ik nog iets met dezelfde letter, vandaag nogmaals de F.
Het lijkt erop dat ik bij iedere letter een bloem haak en ik zocht inspiratie op 't internet en... bij de supermarkt. Ik zag daar de Flamingoplant én Franse geraniums:


De vorm van de Flamingobloem zou wel goed te haken zijn, maar ik wil liever min of meer ronde bloemetjes. Ik had me overigens ook voorgenomen om geen bloemen te kiezen met een extra woord, zoals "echte kamille en fijne ooievaarsbek. Toch heb ik nu gekozen voor de Franse geranium. Die vind ik namelijk altijd zo mooi! Ik heb de planten nog niet gekocht, hoor! Het is nog maar maart, dat is aan de vroege kant.

Ik heb geprobeerd 'm te haken.


De eerste foto van de collage klopt al niet, ik begon eerst met 4 bloemblaadjes, maar het moeten er echt 5 zijn.

Toer 1: Haak in een magische ring (1 vaste, 2 lossen) 5x en wissel bij de laatste doorhaal naar kleur 2
Toer 2: om elk lossenboogje haak je (1 vaste, 1 half stokje, 1 stokje, 1 half stokje, 1 vaste), bij de laatste doorhaal wissel je naar kleur 3
Toer 3: per bloemblaadje (1 vaste in de eerste steek, 2 halve stokjes + 1 stokje in de tweede steek, 3 anderhalve stokjes in de derde steek, 1 stokje + 2 halve stokjes in de vierde steek, 1 vaste in de laatste steek), bij de laatste doorhaal wissel je naar kleur 1
Toer 4: een reliëfstokje voor om de steek uit toer 1 die er precies onderligt. Zie op foto 3 de witte puntjes. Haak vasten in de achterste lussen van de steken van het bloemblaadje. 
Je kunt hierbij de steken direct naast het reliëfstokje overslaan, doe het wat op gevoel.
Haak zo om alle bloemblaadjes.
Knip de draad af en hecht netjes af.


Misschien is 't wit iets te afstekend, en het is zeker niet perfect. Toch vind ik 'm zelf wel geslaagd.
En nu heb ik er al 6 in mijn eigen bloemenalfabet:


Wat ook niet mag ontbreken bij de F: fruit!


Deze sleutelhanger maakte ik bijna 5 jaar terug. Leuk simpel ideetje, rondhaken en dan later die streepjes erover heen haken. Kleur doet veel, zo kun je allemaal citrusvruchten maken. En voor een kiwi zou je er nog wat zwarte "pitjes" op kunnen borduren. Ik ontdekte dat ik destijds mijn manier hier heb uitgelegd.
Ik eet iedere dag fruit, al let ik tegenwoordig wel op welk fruit ik eet, kiwi's en mandarijnen of (bloed-)sinaasappels kunnen prima en smaken mij goed. Eet jij ook graag fruit?




Nog even over de alfabetchallenge: al is dit een tweewekelijkse challenge, er zijn veel deelnemers die iedere week iets plaatsen. Daarom deel ik ook deze week het lijstje met links, zodat je even kunt rondkijken 🙂



Fijne dag  en een heel fijn weekend. 
Geniet ervan en denk aan de happy momentjes 🍀


Liefs van De Breimeisjes 💗💗💗

Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

10 opmerkingen:

  1. Mooi frans geranium bloemetje zo heb je er al veel bij elkaar

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat is je gehaakte franse geranium supergoed gelukt Akkelien! Erg mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jouw Franse geranium is echt heel gelijkend, knap gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben ook dol op fruit, maar fruit haken is weer een ander verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij beginnen de dag met fruit!
    Knap en leuk gehaakte geranium.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Knap van je dat je telkens een bloem kiest en dat
    dan heel treffend voor elkaar krijgt, echt een
    bloem van de Franse geranium, helemaal TOP!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja, ik snap je aarzeling over de F als bijvoeglijk naamwoord, maar ja... Soms moet je wat! Zo wilde ik het puur bij Nederlandse woorden houden, maar ook dat lukt niet helemaal.
    Ik vind je bloemetje zeer geslaagd en vind het ook knap gemaakt. Franse geraniums zijn zò mooi! Ik ben er ook fan van. Leuke sleutelhanger overigens...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je Franse geranium is goed gelukt, het wordt een mooie verzameling.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk als alfabetbloemetjes. En je Franse geranium is zeker wel gelukt, misschien inderdaad iets minder afstekende kleuren maar die geranium is er ook in heel veel verschillende kleuren.

    BeantwoordenVerwijderen