{ 'anonymize_ip': true }

vrijdag 3 juni 2016

Fruit

Fruit


Voor de handwerkavond, altijd een happy momentje, wilden we wat zomerse haakideetjes en we bedachten dat we nog nooit fruit als thema hebben gehad. Dat werd het dus. Ik ging op zoek naar ideetjes en vond van alles! Ik probeerde wat uit, combineerde wat en paste patronen aan en haakte zelf een citroenschijfje en een partje limoen:


Ik volgde voor de limoen, die ik als eerste haakte, een patroon waarbij ze uitgingen van 8 vasten in de eerste toer en iedere toer 8 meerderen. Ik vond dat al wat veel en besloot dat het met 6 veel mooier is. Links is de limoen op basis van 6 steken, de rechter is volgens een patroontje. Die van 6 blijft mooier plat én het kost minder garen :-) ik heb de meerderingen niet steeds op dezelfde plaats gedaan, waardoor het ook mooier rond wordt.


Weet je niet hoe je een rondje haakt met als basis de tafel van 6? Kijk dan even hier.

Zoals je ziet heb ik de middelste toer witachtig gehaakt en als je het schijfje groot genoeg vindt, kun je nog een toer in die kleur doen en met die lichte kleur maak je ook "partjes", dat kun je haken of borduren.


Als je halve schijfjes wilt, haak je de cirkel dubbel, met een donkerder kleur, de schil. En als je 'm rond wilt houden, kun je ook een toertje "schil" toevoegen. Bij de limoen haakte ik nog 30 lossen extra die ik weer vastmaakte, als ophanglusje.

Wat kun je allemaal met die schijfjes?

- als onderzetter
- sleutelhanger
- oorhangers
- aan een zomerse slinger
- haak door tot het een pannenlap is
- haak door tot het om een krukje past
- haak door tot het een kussen kan worden

En er is vast nog meer te verzinnen!

En je kunt ook nog heel veel kleurvariaties maken. Denk ook aan kiwi, meloen, mandarijden etc.

Ik haakte ook nog aardbeitjes. Ik had veel aan het patroon van Annekids. Ik haakte wel een ander kroontje:


In een magische ring *4 lossen, 1 halve vaste in de ring*, herhaal dit 4 x (in totaal 5 blaadjes). Haak nog ongeveer 5 lossen, dat is het steeltje. Haal dit van onder naar boven door de magische ring en sluit de ring dan strak. Zet het kroontje aan de aardbei en hecht de draadjes af.

Je zou er ook een knikker of in kunnen doen en de aardbei als gewichtje aan het tafelkleed kunnen gebruiken.


Bij de grotere aardbei (naar 't patroon van Annekids)  haakte ik er een ophanglusje aan in plaats van een steeltje.

Het kleinere aardbeitje haakte ik zo:

In een magische ring haak je 5 vasten.
Toer 2: in de eerste steek 2 vasten, volgende steek 1 vaste, volgende steek 2 vasten, volgende 2 steken ieder 1 vaste (7v)
Toer 3: In elke steek 2 vasten (14 v)
Toer 4 en 5: in elke steek 1 vaste (14 v)
Toer 6: *1 vaste, dan 2 steken samenhaken*, herhaal tot je nog 2 steken over hebt, haak die ook samen. (9 v).
Vul de aardbei met fiberfill. Laat een stuk draad aan de aarbei zitten en rijg dit door de laatste steken, strak aantrekken tot het gat gesloten is en de draad wegwerken.


Mmmm, ik krijg gewoon zin in een lekkere fruitsalade!
Misschien een ideetje voor 't weekend?
Graag wens ik jullie een heerlijk en heel fijn weekend, mét happy momentjes!


Liefs van De Breimeisjes!
www.debreimeisjes.nl

Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

3 opmerkingen:

  1. Precies wat ik dacht: Je zou er trek van krijgen :) Leuk zomers haakwerkje. Prettig weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die aardbeitjes zijn allerschattigst!
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen