{ 'anonymize_ip': true }

donderdag 30 juni 2016

Juni-nieuws over ZaaienmaarT & hortensia's

Juni-nieuws over ZaaienmaarT & hortensia's


Update: Twee jaar later, ik schrijf dit in augustus 2018, blijkt dit een van de meest bezochte blogjes te zijn. En dat komt door het patroontje van de hortensia-bloemetjes, dat vind je onderaan deze blog. Ik zet er nu een foto boven van die bloemetjes. Dan weet je direct dat je de juiste blog gevonden hebt 🙂


Het is vandaag de laatste dag van juni en ik heb weer een update van de tuin,  nog als vervolg op het project #zaaienmaarT en #lentesprint. 

Eind mei gingen wij een weekje op vakantie en voor we weggingen had ik gezien dat mijn pas gezaaide boontjes prachtig opkwamen. Toen we terugkwamen..... waren ze al weer op! 



Slakken. Ik houd er niet van. Ik las handige tips bij Angélique, daar ga ik volgend jaar zeker wat mee doen!
Ik heb wel een andere natuurlijke vijand van slakken in de tuin, namelijk vogels. Jammer genoeg hebben de vogels ook al m'n rode besjes uit de struik gehaald...




Ik heb nu nog één tuinprojectje:



Thee uit eigen tuin. Een leuk pakketje dat ik mezelf cadeau gaf. Ik had zoon getipt dat ik dit wel wilde voor moederdag, maar hij gaf mij een lunch. Die heb ik inmiddels al gehad en dat was ook een heel leuk cadeau :-)


Dit setje is inmiddels gezaaid. Ik ben benieuwd of ik hier nog van kan oogsten dit jaar!

En nu we het toch over de tuin hebben....
In het tijdschrift Anna zag ik een lampekap volg met gehaakte hortensia-bloemetjes, zo leuk! Ik probeerde uiteraard het patroon uit, maar dat was niet helemaal naar m'n zin, dus ik heb het anders gedaan én ik haakte later met dunner garen. De paarse is van het patroon uit het tijdschrift de lichte is m'n eigen versie.



Ik keek even naar 'n witte hortensia in de tuin welke kleur kraaltje ik het beste kon gebruiken:



Groen dus. Volgens mij zijn ze later blauw-achtig, ik zal er eens opletten.

En als je dan een heleboel van die gehaakte bloemetjes bij elkaar hebt, dan ziet dat er heel mooi uit:


Ik haakte ze voor aan de handwerkpakketjes voor afgelopen maandag. 

Mijn versie: In een magische ring haak je 4 x *1 vaste, 2 lossen, 1 vaste*.
Toer 2: in ieder 2-lossenboogje haak je *1 vaste, 1 halve stokje, 3 stokjes, 1 half stokje, 1 vaste*.
Toer 3: op ieder bloemblaadje haak je *1 vaste op de vaste, 2 halve stokjes op het halve stokje, 2 stokjes op het eerste stokje, 3 stokjes op het tweede stokje, 2 stokjes op het derde stokje, 2 halve stokjes op het halve stokje, 1 vaste op de vaste*.
Hecht netjes af. Naai er een kraaltje in.




Liefs van De Breimeisjes!
www.debreimeisjes.nl


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

27 opmerkingen:

  1. Op zoek naar loopeenden en egels dat zijn echte slakkenverorberaars! Het is echt bar en boos dit jaar maar het is ook heel erg nat....het tuinjaar van de slak!
    Leuk die gehaakte bloemen.
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk zeg dat thee uit eigen tuin pakket! Ik ga ook eens op zoek, geweldig als theeleut ;)
    Oh ja hoor, jouw bloemetjes zijn veeeel mooier! Leuk! Ik ben benieuwd naar de kap.
    Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, leuk hé, dat pakketje! Ik kocht het bij de Wibra, heel verrassend :-)

      Verwijderen
    2. O, en voor die kap moet je zo'n 200 bloemetjes haken en die op zo'n lampenkap vastzetten. Dat is wel even een klusje!

      Verwijderen
    3. Oei dat is zeker een klusje. Ze heb en ook alles bij Wibra. Grappig wel.

      Verwijderen
    4. Oei dat is zeker een klusje. Ze heb en ook alles bij Wibra. Grappig wel.

      Verwijderen
  3. Wat jammer van je boontjes, maar ja, die slakken weten niet beter. Geweldig die bloemetjes, veel mooier dan die grote!
    Hierboven lees ik dat je er 200 nodig hebt. Wat een aantal. En dan al die draadjes instoppen, zucht.Veel succes!
    Groetjes, Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, 200 vind ik ook wel veel. Dat die paarse zo groot is, komt natuurlijk ook doordat ik dat met gewone katoen haakte, dat is er gewoon te dik voor. Maar ik heb toch ook het patroontje iets aangepast, waardoor het bloemetjes iets fijner werd.

      Verwijderen
  4. Die slakken ook,, ik vind vooral die naakte zo vies.. En ja mijn hosta's zitten ook weer vol met gaten zo jammer... Leuk die lieve kleine bloemen, ga je er ook een lamp mee bekleden?

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee! Maar 't zag er wel heel mooi uit en ik vond het bloemetje zo leuk.

      Verwijderen
  5. O, die slakken toch! Zo jammer dat je zelf niet van de boontjes mag genieten... Leuk, het theepakketje! Ik zag ze overigens ook laatst bij de Action (voor wie geen Wibra in de buurt heeft) ;-)
    De bloemetjes zijn echt heel fijntjes!Ook heel leuk om een applicatie mee te maken (scheelt dan dat je er minder nodig hebt ;-) )

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lijkt me heerlijk, thee uit eigen tuin!
    Je bloemetjes vind ik ook erg mooi. Vooral als het er zoveel zijn!Leuk dat je het patroon met ons deelt!

    Groet, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Super, die hortensia! Echt mooi!
    Wij hebben ook veel slakken... de aardbeien worden gretig door hun én door vogels aangevreten :-(
    Vogels eten soms wel eens huisjesslakken, maar die dikke vraatzuchtige naaktslakken laten ze links liggen en het zijn juist die, die het meest schade aanrichten.
    Af en toe ga ik op 'moordtocht' in de tuin, en vang ik er een heleboel, maar vermits ze zich razendsnel voortplanten, is het effect nihil...
    Het regenweer heeft er dit jaar ook veel mee te maken... misschien volgend jaar beter!
    Ik zou in elk geval niet opgeven, want zo te lezen heb je echt groene vingers ;-)
    Groetjes, Sigrid
    Succes met de thee!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat leuk om je eigen thee te kweken. Welke smaken zitten er in? ik ben reuze benieuwd naar de uiteindelijke thee!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De smaken zijn: munt, kamille, mexicaanse dragon, lemon bergamot en verbena.

      Verwijderen
  9. Ellendige slakken... En je vogels moet je even voorlichten; géén besjes, hoogstens 1 als toetje na 5 slakken :-))
    Je hortensia bloemen zijn fantastisch!
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha, als dát gelukt was, dan was er in de verste verte geen slak meer te bekennen geweest!

      Verwijderen
  10. Wat een mooie bloemen! De paarse vind ik ook mooi, maar de witte veruit het mooist!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dankjewel voor het patroon! Ik zal een linkje naar je mooie hortensia bloemetjes plaatsen op mijn website.
    Groetjes Lisa

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk! En zo is dit ineens een jaar later een superdruk bezochte blogpost :-)

      Verwijderen
    2. Zo ben ik hier ook terecht gekomen. Erg leuke blogpost! Heb je daar ooit nog meer mee gedaan met die hortensiablaadjes? Hoe heb je ze aan elkaar vastgemaakt? Of moet je ze ergens op naaien of plakken?

      Verwijderen
    3. Hallo Marijke, zelf heb ik niets speciaals gedaan met de bloemetjes. Als je ze voor een lampenkap wilt gebruiken, dan kun je dat met een lijmpistool doen, denk ik. Je zou ze ook met een klein steekje vast kunnen zetten. Vast ook leuk op een kussen, (een deel daarvan) vol steken met deze bloemetjes!

      Verwijderen
  12. Super leuk ik heb ze in rose en lila gemaakt en ze met parelmoer speeltjes op een piepschuim bol geprikt.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Bedankt voor het leuke patroontje van de hortentia bloementjes ben er een trouwboeket mee aan maken voor de bff.
    Enigste wat ik niet snap ik doe je nu steeds
    vaste 2 losse en vaste en dan weer vaste 2 losse en vaste? dus 2 vaste 2 vaste 2 losse
    of maar 1 vaste 2 losse vaste 2 losse en weer vaste?. Alvast bedankt hoop dat me vraag duidelijk is.
    Groetjes Karin

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen idee! Het is al even geleden, deze blog.
      Ik ga het even uitproberen en kom erop terug.

      Verwijderen
    2. Ben ik weer! Het is per bloemblaadje, dus dan krijg je inderdaad steeds 2 vasten achter elkaar.
      1 vaste, 2 lossen, 2 vasten, 2 lossen, 2 vasten, etc. Eindig met 1 vaste. Je kunt daarna gewoon doorhaken met toer 2.

      Verwijderen