{ 'anonymize_ip': true }

woensdag 20 september 2017

Ik ging op vakantie en ik nam mee...

Ik ging op vakantie en ik nam mee...


Wij waren pas laat op vakantie deze zomer, we gingen op 18 augustus naar Frankrijk om op 2 september weer terug te komen. Heerlijk weer gehad! Weer thuis was het al heel snel herfstig... Ik probeer het zomergevoel nog wat vast te houden en deed dat bijvoorbeeld met het thema voor de handwerkavond afgelopen maandag: schelpen! En dat kwam zo:

Ik had verschillend projecten mee op vakantie:


Over die eerste twee bollen Katia had ik hier al wat verteld. Ik kreeg patronen bij dit garen, van de eerste zou ik een omslagdoek haken, van de tweede zou ik een ajoursjaal breien.
Bol 3 moeten sokken worden, maar daar is nog steeds niks aan gedaan. Bolletje 4 werd een sjaaltje, dat liet ik vrijdag zien. Dát was een geslaagd project! 

Die andere twee niet. Zie hier het breiwerk:


Het is wel mooi, hoor, het patroon dat je erbij krijgt. Alleen kwam ik bijna iedere naald niet uit! Ik zat maar te tellen en te verbeteren en terug te steken... Dáár werd ik niet blij van en daarom ben ik ermee gestopt en heb het uitgehaald. Het wordt iets anders, dat is al zeker!

En dit is hoever ik kwam met het haakwerk:


Er moesten steeds veel steken gemeerderd worden aan begin en eind van de toeren, daar had ik mijn twijfels al over. En ik vind het dus niet mooi: het loopt rond en op dit moment klopt het aantal steken ook niet meer. Niks aan, geen ontspannen vakantiewerkje! Ook hier stopte ik mee en ook dit haalde ik uit.

En wat is het dan fijn dat je zo'n grote online "bibliotheek" ter beschikking hebt. Omdat we vlakbij de zee waren, wilde ik wel iets met schelpen en ik kwam bij dit patroon terecht. Een patroon van een kussen. Vlak voor onze vakantie had ik ook al schelpsteken gehaakt in een rond kleedje (het derde kleedje van deze blog), ook zo leuk om te doen! Ik maakte er nu een sjaal van en besloot om 'm in de lengte te haken, zodat die in ieder geval goed zou zijn. 




Ik bedacht dat het ook leuk zou zijn om direct aan beide kanten van de opzetlossen een schelpenrand te haken. Dan krijg je sowieso aan beide kanten van de sjaal zo'n mooie rand!


Vervolgens haakte ik een aantal toeren heen en weer:


Trouwens: héérlijk ontspannen haakwerk! Echt tomeloos haken. Steeds 7 dubbele stokjes in één steek, 1 vaste steeds tussen de schelpen. En heb je eens 6 of 8 dubbels stokjes, dan is dat geen punt: in de natuur is ook niet elk schelpje hetzelfde 😊

Opeens vond ik dat ik nog wel wat lengte kon creëren en ik besloot ook langs de uiteinden te haken.

 Vanaf dat moment haakte ik "rond" in plaats van heen en weer.


Wat een mooi kleurverloop!


Ik haakte dit met haaknaald 3½. In de auto terug ook nog lekker aan gewerkt. Toen had ik één vreemde overgang, met een knoopje. De kleurovergang "klopt" ook niet met hoe het verder in de bol ging.


Ach, in 't geheel zie je het niet.
Ik eindigde uiteindelijk met wat kleinere schelpen, met stokjes en halve stokjes en wat vasten, tot de draad helemaal op was:


De uiteinden van de sjaal:



En wat staat het Marie-Antoinette weer mooi!





Liefs van De Breimeisjes!
www.debreimeisjes.nl

Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

8 opmerkingen:

  1. Oh, dat is echt een heel mooie sjaal geworden! En niet onbelangrijk: met veel plezier gehaakt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dat kan ik wel raden een koffer vol handwerk materiaal en je hebt goed gewerkt heel mooi geworden

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk dat ik het resultaat van deze sjaal zelfs mooier vind dan de oorspronkelijke bedoeling. Wat is ie mooi groot ook. Een lekker "woon"sjaal. En niks boven tomeloos. Eind goed al goed :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hé, wat leuk, je bent er weer! Dank je wel voor alle leuke reacties! Ja, ik ben hier ook heel blij mee :-)

      Verwijderen
  4. Wat een prachtige blauwe kleuren. Dat heb je zo mooi gedaan. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beter laat dan nooit zeggen ze ...hihihi ( want voor mij was er dit jaar geen vakantie ) wat knap dat jij in de auto kan haken ..het is een mooie sjaal geworden ..heel veel groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze sjaal is idd veel mooier dan die driehoek.ook veel origineler!
    Ik ben ook zo iemand die altijd veel wol meeneemt op vakantie en dan ook meestal met dezelfde terugkom. Mijn meeste breiwerkjes brei ik in de auto, daar heb ik, met al die files overal, de meeste tijd.

    BeantwoordenVerwijderen