{ 'anonymize_ip': true }

donderdag 21 april 2022

Strandpaal


Strandpaal


Hier had ik het over strandpalen.
Vandaag laat ik zien hoe ik er zelf een gebreid heb.


Ik heb rode en zwarte katoen gebruikt en 5 sokkennaalden dikte 2½.
Je kunt voor andere kleuren en ander materiaal kiezen. Neem breinaalden die bij je garen passen.
Verder is er wat vulmateriaal nodig en een schaar en naald om af te hechten.

Zet 8 steken op met rood. 
Toer 1: alle steken recht.
Toer 2: neem de eerste steek averecht over zonder te breien, 6 steken averecht, laatste steek recht.
Toer 3: eerste steek averecht overnemen zonder te breien met draad voor het werk, 7 steken recht.
Toer 4 t/m 11: herhaal toer 2 en 3.

Nu neem je rondom steken op. De laatste steek van toer 11 is de eerste steek van de zijkant, zie foto 1 op de collage.
Neem op de tweede naald nog 6 steken al breiend op op de zijkant, zie foto 2.
Neem onderaan op de derde naald 7 steken op, zie foto 3.
Neem op de vierde naald 7 steken op op de laatste zijkant, zie foto 4.


De eerstvolgende toer steeds: op de eerste naald  de eerste steek averecht overnemen zonder te breien met draad achter, de andere 6 steken averecht,
op de tweede naald de eerste steek averecht overnemen en de andere 6 steken recht breien,
de derde naald zoals de eerste naald en de vierde naald zoals de tweede naald.
Vanaf nu:
De volgende toer: alle steken recht.
De volgende toer: van elke naald de eerste steek averecht overnemen zonder te breien, de andere steken recht.
Deze twee toeren wissel je steeds af.

En op enig moment ga je over naar de kleur van de paal, in mijn geval zwart. De laatste toer in 't rood heb ik averecht gebreid.


Vervolgens verder met zwart en na 2 toeren weer een toer averecht. In zo'n strandpaal zit vaak ook een soort van groef tussen de kleuren. Zo krijg je ook zoiets in de gebreide strandpaal.

Nu brei je ook weer die 2 toeren afwisselend, dat je de eerste steek ongebreid overneemt en dat je alle steken breit.

Als de paal hoog genoeg is naar je zin, brei je weer 1 toer averecht.
Daarna moet er geminderd worden. Ik deed dat zo:
Toer 1, per naald: 2 steken samenbreien door de achterlussen, 3 r, 2 steken r samenbreien.
Toer 2: alle steken recht.
Vul nu op met fiberfill. Doe dit niet te vol, de paal moet wel "in model" blijven.


Toer 3, per naald: 2 steken samenbreien door de achterlussen, 1 r, 2 steken r samenbreien.
Toer 4: alle steken recht.
Toer 5, per naald: 1 steek overnemen zonder te breien, 2 steken r samenbreien, afgehaalde steek overhalen. Je houdt dus per naald nog maar 1 steek over en ik deed dan 2 steken op 1 naald,  voor 't gemak:


Knip de draad door en haal met een naald die draad door de laatste 4 steken en hecht af.
Het is lastig te zien, omdat het met zwart is, maar ik vind het zelf nogal netjes 🙂


En de strandpaal kan zelfs staan!


Best knap, want die op een strand worden ingegraven! Deze mag hangen en ik herinnerde me dat ik ooit een keer een bende keycords had gekocht op een rommelmarkt, vanwege die leuke, handige hangers eraan.


De allerhandigste heb ik gebruikt. Ik haalde met een haaknaald dat draadje door de bovenkant en zo kon ik het zonder verder moeilijk te doen de hanger bevestigen.


En welk nummer werd het? 
Ik ben het eerstgeboren kind van mijn ouders, geboren in de eerste maand, op huisnummer 1, getrouwd met m'n eerste vriendje, moeder van 1 hele leuke zoon en de enige vrouw in huis. Bovendien is dit de eerste strandpaal die ik gebreid heb. Nummer 1 dus:


Dat is ook lekker makkelijk en het staat aan alle vier de kanten. En nu hangt deze ook aan mijn rugtas:


Over deze strandpaal schreef ik ook een blog voor Breiclub.nl, die blog vind je hier.

Dit is trouwens de strandpaal die ik het vaakst op de foto zet. Echtgenoot vroeg dan ook of ik een gat ging breien in mijn handgemaakte exemplaar. Dat zou ik wel willen, maar dat lijkt met toch wel heel lastig!


En nog een leuke ontdekking op Instagram: als je strandpalen ook mooi vindt, kijk dan eens bij Strandwachters. Prachtige foto's! En je kunt daar ook kaarten van bestellen, dat ga ik vast en zeker doen.


Fijne dag 🍀


Liefs van De Breimeisjes 💗💗💗


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

1 opmerking: