{ 'anonymize_ip': true }

donderdag 29 september 2022

Nazomeren in september Breien in de zomer

Nazomeren in september Breien in de zomer


Wat een warme zomer hadden we dit jaar! 
Ook in die warme tijd heb ik nog best veel gehandwerkt. Jij ook?

Vandaag kom ik terug op een paar blogs die ik een tijdje terug schreef en laat je wat van mijn zomerse breiwerkjes zien.

In juli schreef ik deze blog (https://breiclub.nl/over-breien/vlas-en-linnen/) over vlas en linnen. Toen wij zelf de vlasroute reden, had ik een handwerkpakket gekocht om een slinger mee te maken. Als "Breimeisje" koos ik voor de gebreide versie van het bijgeleverde patroon:




Het garen vind ik prachtig. En het stoere effect is ook leuk. Toch werkt het voor dit patroon niet fijn, dus dit garen gaat wat anders worden. De vlaggetjes ga ik wel maken, maar van ander garen.


Er zat ook een bol linnen garen bij waarmee vlasbloemetjes op de vlaggen gemaakt kunnen worden. Dát garen is al wat anders geworden. Ik heb er een sjaaltje mee gemaakt. Omdat ik slechts 1 bol had, heb ik gekozen voor een sjaal met gevallen steken. Deze versie heb ik rond gebreid.


Op een rondbreinaald van dikte 4½ heb ik 132 steken opgezet. Je kunt voor een ander aantal kiezen, als het maar deelbaar is door 3.
Vervolgens brei je 1 toer recht, 1 toer averecht. Het is handig om een steekmarkeerder te plaatsen op het begin van de toer.

Als het garen bijna op is, komt er een haaknaald aan te pas. Daarmee hecht je de steken af.
Dit doe je zo:
Haak 1 vaste in de eerstvolgende steek, *5 lossen, sla 1 steek over (en laat deze "vallen"), haak in de eerstvolgende 2 steken elk 1 vaste*, herhaal tot het eind en eindig met 1 vaste in de laatste steek. Knip de draad af, afhechten doe je later.


Nu is er al een col, alleen moeten die "gevallen" steken nog even een handje geholpen worden. Je moet het breiwerk wat uit elkaar trekken, zodat die steken gaan "ladderen". Zo wordt de col mooi wat breder en luchtiger.


Als al de steken waarvan het de bedoeling was, gevallen zijn, kun je de begin- en einddraad zo netjes mogelijk afhechten. Dan is de col klaar:


Een echt luchtige col van mooi natuurlijk materiaal, ik ben er heel blij mee 🙂
Een mooie herinnering aan de Vlasroute!

Over o.a. dit zomerse breiwerk schreef ik ook een blog voor Breiclub.nl. Die blog vind je hier.




September 2022, De Breimeisjes verkeren nog in nazomer-sfeer.
5x per week een blog met inspiratie, handwerkjes, tips en/of andere gezelligheid.
Gezellig dat je komt kijken en lezen!

Fijne dag 🍀🍀🍀

Liefs van De Breimeisjes 💗💗💗


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag

5 opmerkingen:

  1. Wat geeft dat een leuk effect! Ik herinner me een roze barbiejurkje, die mijn moeder maakte van kantgaren. De gevallen steken werden een mooie rok van het jurkje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een prachtige colsjaal en lekker luchtig.. Ik heb nog nooit met vlas gewerkt, het lijkt me leuk...
    Zomers handwerk ik net zo hard als 's winters, het maakt me niks uit. Ik heb dan ook geen last van kleffe handen...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De garen zien er mooi robuust uit, het blauw is een prachtige kleur. Leuk, zo'n luchtig colletje.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige col, en wat een grappige methode om de
    soepelheid erin te krijgen. Dat garen van de vlaggetjes
    heeft wel een mooie structuur en ongetwijfeld ga jij
    daar iets moois van maken.

    BeantwoordenVerwijderen