{ 'anonymize_ip': true }

vrijdag 26 juni 2026

Vriendelijke vrijdag en een projectje buiten

Vriendelijke vrijdag en een projectje buiten


Vorige week was ik een paar dagen bij vriendin Irene. Zij heeft een huisje in Ermelo, heerlijk in de bossen. We hadden elkaar al lang niet live gezien. We mailen iedere week, dus zijn wel aardig op de hoogte van elkaars leven. Toch was er nog heel wat bij te kletsen. En Irene had me vooraf al geschreven dat ze ook een projectje had bedacht. Ik was heel benieuwd!


Irene had in een kringloop dit leuke doosje gevonden, met een macramΓ©-project:


Er zat best veel in, 6 kleuren macramΓ©-draad, 6 sleutelhangers, een centimeter, kraaltjes met letters, een handleiding.


De letters vielen een beetje tegen, omdat er nauwelijks klinkers in zaten, geen enkele A, wel 3 Q's, dat soort dingen. De kralen bleken ook zeer moeilijk om de draden te passen, maar Irene had nog meer geschikt garen bij zich. De handleiding was ook echt niet duidelijk, maar met enige kennis van macramΓ© en filmpjes van YouTube kom je heel ver. Daar vond ze ook de tip om een kurken onderzetter en een paar spelden te gebruiken om je werkje vast te leggen tijdens het knopen.
Ze had zelf deze twee al eerder gemaakt:


Ik dacht eigenlijk dat ik veel tussendoor-foto's had gemaakt, maar dat is kennelijk niet zo. Hier is mijn hanger al bijna klaar:


Met wat moeite was het me gelukt om de kralen aan de draden te rijgen, ik heb het Friese woord FROU gekozen, dat is VROUW. 
Irene maakte de oranje hanger met een kraal eraan uit haar eigen voorraad:


Wat hebben we leuke dagen gehad en wat was het fijn, samen in de tuin bezig met dit project. 
  

En nu hebben we allebei een tassenhanger die ons herinnert aan ons vrouwenuitje!

πŸ’—  πŸ’—  πŸ’—  πŸ’—  πŸ’—  πŸ’—  πŸ’—


Fijne vriendelijke vrijdag en alvast een heerlijk weekend! πŸ€πŸ€πŸ€

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes πŸ’—πŸ’—πŸ’—


Reacties zijn van harte welkom. Ik lees ze graag.

donderdag 25 juni 2026

Zomerbloemen: klaprozen

Zomerbloemen: klaprozen


Klaprozen, ik vind ze zo mooi en vrolijk!


Daar maak ik graag foto's van! Kijk, een bij vindt het ook een mooie bloem:


Wist je dat ik een gehaakte versie gemaakt heb voor mijn Bloemen-ABC?


Het patroon vind je hier.

Nieuwe foto's en een al eerder gedeeld patroontje, klaprozen blijven mooi!


Fijne dag πŸ€πŸ€πŸ€

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes πŸ’—πŸ’—πŸ’—

Reacties zijn van harte welkom. Ik lees ze graag.

woensdag 24 juni 2026

Een bloemetje van de markt

Een bloemetje van de markt


Eind vorige week was ik een paar dagen bij een vriendin in Ermelo. Daar bleek een zomermarkt te zijn bij GGz Centraal en daar gingen we even kijken. Mijn vriendin was al eerder, in een ander jaar, naar de zomermarkt geweest, ze wist dat er allemaal creatiefs te zien was en dat klopte. Erg leuk wat er allemaal te koop was en veel voor zeer sympathieke prijsjes. Natuurlijk heb ik zelf spullen genoeg, ook heel veel dat ik zelfgemaakt heb. Toch nam ik iets mee:


In eerste instantie was ik van plan om het weg te geven, maar misschien houd ik toch wel zelf. Erg mooi gehaakt! Heel fijntjes, het ziet er prachtig uit. En inmiddels staat het in een ander vaasje, een flesje waar ik jaren terug zelf een hoesje om gebreid heb:


Een leuke herinnering aan fijne en gezellige dagen samen met Irene!


Fijne dag πŸ€πŸ€πŸ€

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes πŸ’—πŸ’—πŸ’—

Reacties zijn van harte welkom. Ik lees ze graag.

dinsdag 23 juni 2026

Dinsdag - poppendag Een sjaaltje voor Lytje Faam

Dinsdag - poppendag Een sjaaltje voor Lytje Faam


Het is er geen weer voor en dan heb ik het over een sjaal.
Gisteren schreef ik over een project waar ik over twijfel. En dat ik een ander idee wilde uitproberen. Een perfect idee voor een poppensjaaltje, vond ik!
Daarom zocht ik in mandjes met restjes naar rode, witte, blauwe en groene katoen.


Met rood heb ik 50 steken opgezet. Ik schoof alle steken naar de andere kant van de naald en heb met wit een toer recht gebreid. Daarna direct een toer blauw, vervolgens groen, rood, wit en met blauw de laatste toer waarbij ik ook direct afgehecht heb.
Dus verder geen steken verschoven. En de  draadjes afgeknipt, die worden franje.



Ik heb aan de buitenkant 2 draadjes samen geknoopt en de middelste 3 zijn samengeknoopt. De draadjes zijn los "gekamd".
Het is wel grappig, maar ik weet nog niet of ik dit nu voor mezelf in het groot ga uitvoeren.


Lytje Faam mag deze sjaal, maar ze is zelf helemaal gebreid van sokkenwol. Dus eigenlijk had ik voor haar een sjaal van sokkenwol moeten maken πŸ€”


Dit was een testproject, daarvan kan ik nu vertellen dat ik het op pendikte 3 gebreid heb en dat het sjaaltje 26 cm lang is geworden. De lengte was waar het om ging bij de test.
Het blauwe garen is iets dikker dan de andere kleuren, dat had ik al gevoeld. Dat blijkt te kloppen: het blauwe garen bestaat uit 5 draadjes, de andere kleuren uit 4,  dat ontdekte ik bij het los "kammen" van de draden voor de franje.

Wil je meer weten over Lytje Faam? Ik heb haar nu alsnog een eigen label gegeven:"Lytje Faam".

Dinsdag is al sinds lang "poppendag" bij De Breimeisjes. Het kan op dinsdag gaan over een pop of over een knuffel, ook over poppenkleding, of iets over Barbies. Of nog iets anders.
Ik plaats ook graag linkjes naar andere bloggers die ook "iets met poppen of knuffels" delen.
Dus als je mee wilt doen aan poppendag, laat het dan weten! Het is zo leuk om ideeΓ«n te delen en om elkaar te inspireren. Je mag me hierover mailen: debreimeisjes@gmail.com.

Kijk ook bij:


Fijne dag πŸ€πŸ€πŸ€

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes πŸ’—πŸ’—πŸ’—

Reacties zijn van harte welkom. Ik lees ze graag.

maandag 22 juni 2026

Bij nader inzien...

Bij nader inzien...


Een maand of twee geleden begon ik met een sjaal, ik vond het een geweldig leuk idee. Ik vertelde er hier over.

Dit breiwerk ging mee op reis, ik heb er aardig wat aan gebreid ondertussen.


Ik had het ook iets aangepast. Eerst liet ik er steeds 2 steken per kleur tussen. Ik vind dat je dat toch vrij duidelijk ziet.


Daar heb ik drie steken van gemaakt. Dat is beter.


Toch... ik vind het te dik worden, ook gezien het feit dat het een col wordt die ik dan twee keer om m'n hals heb. 
Ik overweeg nu een ander sjaaltje te maken. Mattie die ik regelmatig zie bij het Creatief CafΓ© maakt vaak sjaals van restjes. In deze blog zie je een voorbeeld.

Nu gaat het bij mij om complete bollen, dus geen restjes. Wel is het volgens mij heel leuk om het met deze vier kleuren te doen. Ik moet eerst wel even goed bedenken hoe lang ik de sjaal ongeveer wil. Je knipt namelijk na elke toer de draad af. Het is de bedoeling dat je alle toeren recht breit, zodat het ribbels worden. En steeds 1 toer in 1 kleur. Alle afgeknipte draden zijn dan de franje. Ik denk er nog even over na, maar het lijkt me heel leuk. Misschien moet ik eerst een proefje maken, een poppensjaaltje!
Wordt vervolgd!

Fijne dag πŸ€πŸ€πŸ€

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes πŸ’—πŸ’—πŸ’—


Reacties zijn van harte welkom. Ik lees ze graag.

vrijdag 19 juni 2026

Vriendelijke vrijdag en de vlasroute 2026

Vriendelijke vrijdag en de vlasroute 2026


Juni is de maand dat vlasbloemetjes vaak bloeien. En morgen begint de Vlasroute in het hoge noorden van Friesland. Dat is leuk genoeg om hier te delen als tip.


Morgen is de openingsdag. De route "Follow the blue line" kun je natuurlijk naar eigen inzicht rijden, maar de speciale dingen zijn niet elke dag open. Op de website vind je alle informatie.


Vlas is een zeer handwerkgerelateerd bloemetje, omdat van deze plant linnen wordt gemaakt.
Als je de route volgt, kom je langs verschillende locaties, waar je iets kunt leren of vinden of zien dat met vlas en/of linnen te maken heeft. Ook kom je langs vlasvelden.


Het noorden van Friesland is sowieso een prachtig gebied, heel bijzonder. Als je erheen gaat, ga dan ook even kijken bij de Waddenzee.

Het vlasbloemetje zit niet in mijn bloemen-ABC. Ik heb wel een leuk lichtblauw slingertje gehaakt:


Vergeet-me-nietjes hebben ook 5 bloemblaadjes. What's in a name!


Stel dat je deze haakt van mooi blauw linnen garen, dat zou leuk zijn! In deze blog vertel ik hoe ik dit gehaakt heb.
Ik heb vaker over deze route geschreven, die blogs vind je onder het label "vlas".


Fijne vriendelijke vrijdag en alvast een heerlijk weekend πŸ€πŸ€πŸ€

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes πŸ’—πŸ’—πŸ’—


Reacties zijn van harte welkom. Ik lees ze graag.

donderdag 18 juni 2026

Recept op verzoek: Filosoof

Recept op verzoek: Filosoof


Een tijd terug deed ik mee aan een culinaire bloghop, daar werden iedere maand recepten gedeeld. Heel leuk om daar aan mee te doen. Bijkomend voordeel: zo heb ik al heel wat familierecepten van ons in een online archief staan. Super handig, vindt ook zoon. En nu bleek dat een vriend van zoon belangstelling had voor een recept dat ik vandaag deel, de filosoof.

Je hebt nodig:
- restjes vlees
- een restje jus en/of water + juspoeder o.i.d.
- uien, ik gebruik voor 3 personen 2 grote of 3 kleinere
- laurierblad/kruidnagelen (ik doe het ook wel eens zonder, als ik een snelle 1-persoonsversie maak)
- beetje croma of andere bakboter/margarine

- aardappelpuree: aardappelen, melk, vloeibare margarine, zout en peper


Snipper de uien. Ik heb deze keer eerst wat margarine in de pan gedaan en de uien. De kruidnagelen en het laurierblad deed ik er ook vast bij. Die doe ik vaak in zo'n papieren theezakje, dan kun je het er later heel makkelijk weer uithalen.

De restjes vlees in kleine stukjes snijden en dit toevoegen aan de uien in doen en lekker laten sudderen. De jus doe je erbij als de uien al wat zacht worden.


Ondertussen kun je de geschilde aardappels koken. Als ze gaar zijn, maak je er puree van. Ik doe dat met melk en vloeibare margarine en zout en peper. Stampen en kijken of het wat wordt, weer wat margarine en melk erbij, weer stampen, etc, tot je ziet dat het een mooie puree is. Dan nog proeven of het op smaak is.


Doe het vleesmengsel onderin een ovenschotel. Als het goed is, is dit mengsel ook vochtig door de jus. Dan kun je daarmee de schotel direct ook "invetten", even zorgen dat er rondom wat van de jus tegen de randen zit. 


Schep de aardappelpuree erop.


Dit gedeelte kun je op elk moment van de dag doen. Ik maak het ook wel voor mijn vader, dan vries ik het in. Dan kan ik het veilig bij hem brengen. 

Voordat je het gaat eten, zet je het zo'n 35 - 45 minuten in de oven op ongeveer 180 ℃.
Als je een kleine portie maakt, voor 1 Γ‘ 2 personen is 35 minuten waarschijnlijk voldoende, voor een grote schaal is drie kwartier nodig.


Ik vind het lekker om hier sla bij te eten. Iets zoets part ook goed: compote, appelmoes of rabarber. Maar alles kan natuurlijk!


Het is een klassiek recept, waarbij je restjes vlees verwerkt. Maar je kunt natuurlijk best speciaal voor dit gerecht wat vlees halen, worstjes, gehakt of zo.

Als ik dit met vers gehakt maak, dan bak ik dat eerst rul en voeg daarna de uien toe en de kruiden en jus.

Dit recept lijkt ook erg op een jachtschotel. Volgens mij doe je daar een appel in, zodat er direct al iets zoets in zit.


Meer recepten die ik gedeeld heb vind je via de receptenpagina op deze blog.


Fijne dag πŸ€πŸ€πŸ€

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes πŸ’—πŸ’—πŸ’—


Reacties zijn van harte welkom. Ik lees ze graag.