{ 'anonymize_ip': true }

woensdag 13 augustus 2025

Garen bestellen

Garen bestellen


In deze blog schreef ik over een paar sokken, waar nog een speciale kleur voor nodig was. Ik keek eerst wat er in de winkel in Sneek te koop was. Helaas niet wat ik nodig had, dus het werd een webshop. Ik kwam terecht bij Hobbydoos.nl, daar krijg ik sowieso elke week een nieuwsbrief van.

2 door mij bestelde bolletjes waren niet op voorraad, dus ik moest een paar dagen langer wachten, maar had het evengoed ruim binnen een week, een doos vol geluk:


Links liggen vier bollen Metropolis van Scheepjes. De hele bestelling ging vooral om deze leuke knalroze, deze kleur heet Montreal.


Die had ik direct in gebruik en ontbreekt op de volgende foto's. Ik bestelde nog drie kleuren, de bovenste vanwege de naam, Tokyo! En ik vind de kleur ook leuk, De andere twee echt om de kleuren, ze heten Bogota en Kabul.


Ik wil nog wel een soortgelijke sjaal maken als de Sunburnt en koos daarvoor deze mooie kleur. Ik heb toevallig een kleurenkaart in huis van Scheepjes Cahlista, dat is in dezelfde kleuren als de Catona. Dat is erg handig, want op het scherm is het vaak moeilijk kiezen, dan lijken de kleuren heel anders.


Ik ontdekte dat hier Drops Fabel te koop is, dat wil ik ook graag eens proberen en ik koos de kleuren van Schiermonnikoog: 


Nou, dan nog maar een bolletje erbij, in plaats van verzendkosten te betalen, dat werd deze bol Jawoll van Lang.


Ik had natuurlijk heus nog wel voorraad, maar de beste raad is voorraad, dus ik kan nog langer vooruit 😉


Fijne dag 🍀🍀🍀

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes 💗💗💗

Reacties zijn van harte welkom. Ik lees ze graag.

dinsdag 12 augustus 2025

Dinsdag - poppendag voor oude taarten

Dinsdag - poppendag voor oude taarten


De foto's in deze blog maakte ik al in mei, tijdens een Creatief Café. Nynke heeft dit gemaakt voor een vriendin, volgens mij ging die vriendin met pensioen.


Dan ben je officieel een "Oude taart", volgens Nynke 🎂
Wat een fantastische kaart zit er bij het pakketje!


In de pot zitten ingrediënten voor een taart of een cake, met een recept erbij. En er zitt ook zo'n leuk gelukspoppetje bij, zo'n omaatje. Met een brilletje op, je kunt het net zien op de volgende foto:


Super leuk icadeau-dee!

Elke dinsdag plaats ik iets dat past bij poppendag. Dat kan over een pop gaan of over een knuffel, ook over poppenkleding, iets over Barbies.
Jarenlang plaatste ik linkjes naar andere bloggers die ook "iets met poppen of knuffels" delen. Ik houd het in de gaten en voeg zo mogelijk weer linkjes toe. 

Dus: wil je meedoen aan poppendag, voor een keertje of voor langer, laat het dan weten! Ook als je zelf geen blog hebt, maar wel iets wilt laten zien, mag je me mailen. Of als je een goede tip hebt. Misschien schrijf ik er dan een blog over.
Het is zo leuk om ideeën te delen en elkaar te inspireren!
Je mag me hierover mailen: debreimeisjes@gmail.com.

Kijk ook bij:



Fijne dag 🍀🍀🍀

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes 💗💗💗

Reacties zijn van harte welkom. Ik lees ze graag.

maandag 11 augustus 2025

Nog meer sokkengebrei bij de tv

Nog meer sokkengebrei bij de tv


De zomerse sokken, waar ik hier al iets van liet zien, waren deel geïnspireerd op de lievelingssokken van zoon. Nou, laten we zeggen, de gekochte lievelingssokken. Ik hoop natuurlijk dat inmiddels een paar dat door z'n moeder gebreid is het meest favoriete paar is geworden 🤔

Hoe dan ook, dat gekochte paar ziet er inmiddels nogal triestig uit:


Diverse gaten en hele dunne stukken, wat mij betreft hoog tijd om afscheid van te nemen. Zoon denkt er anders over.

Voor dat zomerse paar voor mezelf "helix" ik de kleuren. Dat houdt in dat ik steeds 1 toer per kleur brei en de kleuren spiraalsgewijs wisselen. 


Je ziet het, dat is bij die sokken van zoon op een andere manier gedaan. Daar variëren de strepen in breedte.
Wel heel leuk dat ik al drie van de benodigde kleuren gewoon in huis had! Maar niet die felroze. Die heb ik besteld en ondertussen ging ik, al tijdens de mannen Tour de France, aan de slag.
Ik ontdekte en passant ook nog dat zoon een aparte vorm van tenen heeft. Daarop heb ik de meerderingen aangepast.


En daarna moest ik even wachten tot mijn bestelling kwam! Wordt vervolgd dus.



Fijne dag 🍀🍀🍀

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes 💗💗💗

Reacties zijn van harte welkom. Ik lees ze graag.

vrijdag 8 augustus 2025

Vriendelijke vrijdag en sokjes voor Jules

Vriendelijke vrijdag en sokjes voor Jules



Een van m'n handwerkvriendinnen is voor de tweede keer oma geworden, en weer van een jongetje. Tijdens de Tour de France heb ik sokjes gebreid voor de nieuwe wereldburger. In eerste instantie had ik een dikker garen gepakt, maar die sokjes werden te groot naar mijn idee, dat werden peutersokjes. Dus ik begon gewoon opnieuw met een ander wolletje.


Zo'n sokje brei ik van boord naar teen met als basis 24 steken. 


In deze blog heb ik een uitleg geschreven hoe ik meestal babysokjes brei. 
Ik heb in dit geval een normalen hiel gebreid, dat gaat over hetzelfde aantal steken, namelijk de helft. Nu brei je gewoon de heengaande toer recht en de teruggaande toer averecht. Wel gebruik ik kantsteken, de allereerste steek van de hiel brei ik wel, daarna altijd de laatste steek recht en de eerste steek averecht overnemen zonder te breien met de draad voor. En bij zo'n hiel kun je met 2 toeren minder toe, dus hier zijn dat 14 toeren in plaats van 16. Het gaat hier om 2 toeren minder dan dat je steken hebt.
Aan de zijkanten neem je dan 8 steken op: dat is de helft van het aantal toeren + 1.


Het klinkt als veel gereken, hé. En dan is uiteindelijk het resultaat toch gewoon een paar schattige babysokjes!
Ik schreef er een kaartje bij voor oma en opa.


Zo stopte ik het bij hen in de brievenbus. Oma gaat ze persoonlijk aandoen bij de kleine man.


Met veel plezier gebreid!

Er is weer een paar sokjes klaar dit jaar. Ik zit nu op 3 paar volwassen sokken, 1 heel klein paar sokjes en 1 paar babysokjes.

🧦  🧦  🧦  🧦  🧦






Fijne vriendelijke vrijdag en alvast een heerlijk weekend 🍀🍀🍀

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes 💗💗💗

Reacties zijn van harte welkom. Ik lees ze graag.

donderdag 7 augustus 2025

Boeken die ik las in juli

Boeken die ik las in juli


Op deze eerste donderdag van augustus vertel ik welke boeken ik in juli heb gelezen. Het zijn er vijf!


Het klonk wel aantrekkelijk, "De verloren brief" van Christa Caboni. In mei las ik een ander boek van haar. In dit boek gaat het o.a. over boekbinden en over grafologie. Het verhaal is op zich wel mooi uitgedacht, toch vond i het nogal ongeloofwaardig en ik denk dat ik voorlopig niet weer een boek van deze schrijfster kies. Wel heel leuk hoe ze Rome beschrijft! Die stad wil ik graag nog eens bezoeken!


"Hals overkop" van Aline Wijnen vond ik een leuk boek. Deze schrijfster won een schrijfwedstrijd van het tijdschrift Vriendin. Nu ik deze blog schrijf, denk ik: "Is overkop één woord?" Halsoverkop blijkt één woord te zijn. Dit gezegd hebbende: dit was een behoorlijk leuk boek. Over vrij normale mensen en een mooi verhaal vol liefde en vriendschap.


Van Vanessa Thuyns had ik ook al een boek gelezen, in juni, en dat smaakte zeker naar meer. "Voet op eigen bodem" was weer een heel leuk boek. De hoofdpersoon, Cat, is een lange tijd op wereldreis geweest en is nu weer terug in Nederland, omdat haar vader zorg nodig heeft. Het zijn allemaal bijzondere en vaak hele leuke personages in dit originele verhaal. Ik ga vast meer van deze schrijfster lezen!


De titel van het volgende boek sprak me direct aan. "Alle moeders werken al" is geschreven door Anja Meulenbelt. Zelf ben ik gestopt met mijn betaalde baan toen ik moeder werd. En daar vinden sommige mensen wel wat van. Ik sta nog steeds achter mijn beslissing. Dit boek vond ik heel interessant om te lezen. Vrouwen moeten altijd maar uitleggen waarom ze ervoor kiezen om wel te werken of niet, waarom ze fulltime werken of slechts parttime, waarom ze wel of niet kinderen hebben. Dat hoeven mannen niet!
Het is geen lekker leesboek natuurlijk, maar absoluut het lezen waard.


En dan had ik nog een verhalenboek over Japan thuis liggen van de bieb, "Japan" van Cees Nooteboom. Drie van de verhalen had ik al gelezen omdat ze ook in de bundel stonden die ik in juni las. Op zich schrijft hij wel mooi, maar ik geloof dat ik nu wel genoeg van zijn hand heb gelezen.



📕  📗  📘  📙  📕

Wil je meer boekentips?
Adriaantje las er ook 5
Els deelt regelmatig wat ze zoal leest.
Janny las 4 boeken.

Fijne dag 🍀🍀🍀

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes 💗💗💗

Reacties zijn van harte welkom. Ik lees ze graag.

woensdag 6 augustus 2025

Zomertijd, ijsjestijd

Zomertijd, ijsjestijd


"De zomer in je bol vraagt om een ijsje in je hand" zegt Loesje.
Ik vind het een mooie quote en heb mijn miniverzameling raketijsjes weer tevoorschijn gehaald.


Wist je dat ik ook een paar sokken met ijsjes gebreid heb?


Het is een eigen ontwerp, je vindt het patroon hier in mijn Ravelrywinkeltje.
Van deze sokken had ik nog garen over en dat zocht ik weer op.


En daar ging ik mee aan de slag, tijdens het kijken naar de tour en o, wat een heerlijk breiwerkje was dat!


Ze "vlogen" van de rondbreinaald! Ik laat je binnenkort het resultaat zien.



Fijne dag 🍀🍀🍀

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes 💗💗💗

Reacties zijn van harte welkom. Ik lees ze graag.

dinsdag 5 augustus 2025

Dinsdag - poppendag Calender girls, augustus

Dinsdag - poppendag Calender girls, augustus


Het is de eerste dinsdag van augustus, het is weer tijd voor een kalendermeisje! Maria kocht vorig jaar de Barbiekalender en iedere maand heeft ze een barbiepop aangekleed, geïnspireerd door de plaat van de maand.


"Best. Day. Ever." Dat is de "quote' van deze maand. En wat zitten die dames daar mooi in hun pakjes in de auto:


De Barbie van Maria past er weer mooi bij, met haar setje vol roze, met bijpassende hoed en pumps.


De kalendermeisjes zijn terug te vinden onder het label "calender girls".

Elke dinsdag plaats ik iets dat past bij poppendag. Dat kan over een pop gaan of over een knuffel, ook over poppenkleding, iets over Barbies.
Jarenlang plaatste ik linkjes naar andere bloggers die ook "iets met poppen of knuffels" delen. Ik houd het in de gaten en voeg zo mogelijk weer linkjes toe. 

Dus: wil je meedoen aan poppendag, voor een keertje of voor langer, laat het dan weten! Ook als je zelf geen blog hebt, maar wel iets wilt laten zien, mag je me mailen. Of als je een goede tip hebt. Misschien schrijf ik er dan een blog over.
Het is zo leuk om ideeën te delen en elkaar te inspireren!
Je mag me hierover mailen: debreimeisjes@gmail.com.

Kijk ook bij:



Fijne dag 🍀🍀🍀

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes 💗💗💗

Reacties zijn van harte welkom. Ik lees ze graag.