{ 'anonymize_ip': true }

vrijdag 13 december 2024

Vriendelijke vrijdag en Tips & Tricks (6)

Vriendelijke vrijdag en Tips & Tricks (6)


Het is de tweede vrijdag van de maand, tijd voor de bloghop. In juli was de eerste aflevering van Tips & Tricks, een nieuw voorstel van Elizabeth oftewel Busy Bessy. De tips en tricks kunnen van alles zijn. Ik citeer Elizabeth:
"Je kunt hierbij denken aan allerlei handigheidjes of weetdingetjes b.v. op het gebied van bloggen, huishouden, gezondheid, opbergen van spullen, etc..."
In deze blog legt ze nog eens uit wat de bedoeling is en je vindt daar ook de data.

Vandaag dus de zesde aflevering! 

Vandaag deel ik een recept. Van een hele lekkere hartige taart, wij noemen deze Quiche de Vannier. Het is namelijk bedacht door echtgenoot, zijn achternaam is in het Frans Vannier 🙂


Echtgenoot maakt deze quiche voor 3 persoen.
De benodigdheden zijn dan:
- margarine om de vorm in te vetten en om in te bakken
- bladerdeeg, wij gebruiken 3 plakjes
- wat bloem
- 1 ui
- kipfilet, 300 á 350 gram
- kipkruiden
- sperziebonen, ongeveer 450 gram
- 1 pakje plakjes ontbijtspek
- 4 eieren
- groot pakje créme fraiche
- geraspte kaas
- olijven


Zo maak je het:

Snipper de ui. Snijd de kip in stukjes en doe dit in een schaal. Kruid dit met kipkruiden en laat even staan. Dop de boontjes en snijd ze in tweeën (of drieën) en kook ze even voor.
Klop de eieren los met de crème fraiche, kruid het ook met de kipkruidenen. Als de boontjes afgekoeld zijn, kun je ze in het eimengsel doen.
De kip en de ui bakken in een pan.


Snijd de ontbijtspek in stukjes:


Met wat bloem rolt echtgenoot de plakjes bladerdeeg uit tot een lap die groot genoeg is voor de vorm. Je kunt natuurlijk meer bladerdeeg gebruiken. Drie plakjes is bij ons een bewuste keuze qua koolhydraten en het blijkt genoeg te zijn.


Vorm in vetten met margarine en dan de lap bladerdeeg erin leggen.


De kip en ui onderin, daarop het ei/boontjesmengsel:


Verdeel het spek eroverheen:


Geraspte kaas eroverheen. De hoeveelheid kun je zelf bepalen.


De Vanniers zijn nogal dol op olijven, dus die gaan er ook nog op. Als je daar niet zo van houdt, dan laat je gewoon weg.


Dan nog in de oven, ongeveer drie kwartier, ongeveer 180º.

Heerlijk!


Een extra tip: op verzoek heb ik nu op de pagina "recepten" een collage van alle 11 recepten geplaatst (de 10 van de bloghop "recept van de maand" en daarbij deze quiche). En daarbij vind je nu de links naar de recepten. Dat lijkt zoon heel handig!
Ik ben heel benieuwd naar Tips & Tricks van anderen. Ik houd het in de gaten, via de blogs die ik al volg en via Elizabeth. Ik ga de links in de loop van de dag/dit weekend toevoegen.

Tips & Tricks vind je ook bij:


Al mijn blogs van deze Tips & Tricks- serie vind je onder het label "tips&tricks".

Dit was de laatste aflevering van de Tips en Tricks. In januari start een nieuwe bloghop.Elizabeth heeft een nieuw idee uitgewerkt, je leest er hier meer over.
Dit is dan steeds op de eerste vrijdag van de maand. Ik ben van plan om mee te doen Jij ook?


Op deze vrijdag wens ik je graag een vriendelijke dag
en een heerlijk weekend 🍀🍀🍀

Liefs van Akkelien van De Breimeisjes 💗💗💗


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

donderdag 12 december 2024

Sokken van 2024, het elfde paar

Sokken van 2024, het elfde paar


Ja hoor, het is gelukt: mijn kerstsokken zijn klaar!


Het was een sjaal en nu heb ik een paar sokken 🧦


Het garen is een kersteditie van Rellana Garne, Flotte Socke. Die wol kocht ik al in 2020.


Ik had nu voor de tweede keer brei-lol van deze wol.


En nu het sokken zijn, heb ik er vast en zeker meer lol van dan toen het nog een sjaal was. Ik ben niet allergisch voor wol, maar vond het niet prettig om m'n nek.


Ik kreeg bij deze blog reacties dat je een kriebelig breiwerk een nacht in de vriezer kan leggen, dan schijnt de kriebel te verdwijnen. Tja, toen was ik al met de sokken begonnen 🤔
Die raad kwam voor mij te laat.


Nu ben ik heel blij met echte kerstsokken!

Het is het elfde paar sokken van dit jaar dat ik gebreid heb in dit jaar. Ik red het waarschijnlijk niet helemaal met 12 paar voor de challenge op Instagram #24monthlysocks.
Ik vind het overigens vooral leuk om voor mezelf bij te houden, hoeveel sokken ik brei. Tot nog toe dus 11 paar volwassen sokken (en 4 paar babysokjes).

🧦  🧦  🧦  🧦  🧦  🧦  🧦  🧦  🧦  🧦  🧦

Fijne dag 🍀🍀🍀

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes 💗💗💗

Reacties zijn van harte welkom. Ik lees ze graag.

woensdag 11 december 2024

Maria maakt mittens

Maria maakt mittens


Maria stuurde me een paar weken geleden foto's van een paar mittens, oftewel handwarmers. Ze kocht ze ooit bij de Hema.


Wat zijn ze mooi, hé, met die kleine blauwe bloemetjes en de kraaltjes en zo.


Wel een ramp in de was, want die kraaltjes zitten in een metalen "vatting" en dat haakt overal aan. Dus deed Maria ze dan in zo'n wasnetje, maar daar waren ze dan weer heel lastig uit te krijgen. Na al die jaren was er ook wel eens wat af gegaan en ze passen ook niet meer lekker, Maria's handen veranderen.


Het werd tijd voor nieuwe! En Maria besloot ze na te breien! Ze had gewoon de goede kleuren acryl in huis (ze is allergisch voor wol) en ging aan de slag.


Achteraf had ze de boorden iets langer willen hebben.


Op de volgende foto zie je dat ze de kabels op de tweede mitten gespiegeld heeft. Dat is iets dat ik zelf ook meestal doe. Dat was bij de originele niet zo.
Maria borduurt de bloemetjes erop:


Het vinden van de juiste kraaltjes was nog vrij moeilijk, maar het is goed gelukt:


Wat zijn ze mooi! Maria is zelf ook heel blij met het resultaat.


Ik heb mijn eigen paar ook al weer vaak aangehad. Ik vind ze heel fijn in het gebruik.
Meer inspiratie vind je onder het label "mittens".


Fijne dag 🍀🍀🍀

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes 💗💗💗

Reacties zijn van harte welkom. Ik lees ze graag.

dinsdag 10 december 2024

Dinsdag - poppendag Rudolf (1)

Dinsdag - poppendag Rudolf (1)


Jaren terug kocht ik zelf een haakpakketje voor een kerstknuffel. Het belandde in een bak op mijn hobbykamer. Tja, zo wordt het nooit wat 🤔

Ik vond het weer terug. Het is behoorlijk compleet, met goedkope materialen, acrylgaren en een (volgens mij onbruikbare) plastic haaknaald, ook een belletje en oogjes om er op te plakken én opvulmateriaal, het zit er allemaal bij.


Ik begon met de vele bruine onderdelen, die bol werd al snel een soort van ravage 🤔:


Ik moest dus wel regelmatig even wat "rommelen" om het weer te ontwarren. Echtgenoot zei: "Ik zou die hele bende allang weggegooid hebben!" Maar ja, ik vond het geen probleem 😄


Garen genoeg. De onderdelen zijn inmiddels gehaakt. Nu alleen nog even in elkaar zetten 😉
Wordt vervolgd, denk ik.

Nu ga ik kijken of er ook poppen- of ander nieuws is bij

Ria

Als je ook mee wilt doen aan poppendag, voor een keertje of voor langer, laat het dan weten! Dan wordt het lijstje weer wat langer. Het is zo leuk om ideeën te delen en elkaar te inspireren.
Je mag me hierover ook mailen: debreimeisjes@gmail.com.


Fijne dag 🎄🎄🎄

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes 💗💗💗

Reacties zijn van harte welkom. Ik lees ze graag.

maandag 9 december 2024

Kerst inspiratie

Kerst inspiratie


Op 5 december maakte ik de nieuwe collage als coverfoto en daarvoor zocht ik foto's op mijn telefoon van vorige jaren, van "kerstig" breiwerk. Ik heb het in het weekend nog even aangepast, qua tekst en lettertype. Ik zet 'm ook in de blog van vandaag:


In deze collage zie je de serie kerstballen en -hangers die ik in 2022 maakte voor Breiclub.nl. 
En voor mijn eigen plezier 🤶


In deze blog vind je het patroon van de sneeuwman én linkjes naar vier kerstballen en de kleine kerstgnoom. Om deze collage te vullen, voegde ik ook wat foto's van andere gebreide kerstballen toe en van gehaakte sterren.

Ik bedacht in 2021 een slinger met sterren:


Dit patroon vind je terug in deze blog. En later ontdekte ik per ongeluk de vierpuntige variant, die vind je hier.

Veel meer inspiratie is te vinden onder de labels



Fijne dag 🍀🍀🍀

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes 💗💗💗

Reacties zijn van harte welkom. Ik lees ze graag.

vrijdag 6 december 2024

Vriendelijke vrijdag en engelen en zo

Vriendelijke vrijdag en engelen en zo


De laatste vrijdag van de maand! En wat was het donker en nat deze week.
Deze blog schrijf ik op donderdag en nu schijnt de zon en het weekend ziet er ook goed uit, heel fijn.

In diverse huizen staat inmiddels al een kerstboom. Ik denk dat mensen behoefte hebben aan lichtjes in deze donkere dagen. Bij mij is het nog niet zover, dan kan zeker niet voor Sinterklaas, vind ik. Nu vieren wij dit zelf pas met de kerst dit jaar, al vind ik dit zelf ook wel een beetje raar. Maar soms kan het niet anders en als het niet kan zoals het moet dan moet het maar zoals het kan.

Ik heb wel onlangs vast een voor mij nieuw engeltje gevonden, bij m'n lievelingswinkel, de Dorcas:


Ik herinnerde me dat ik voor mijn verjaardag nog een mooi engeltje had gekregen:


Ik heb haar even uitgepakt, dan kun je haar beter zien:


Zo leuk bedacht! Een kleinkerstballetje met daaraan een waaier-vouwwerkje. Heel leuk, ook nog van muziekpapier, de engelen zingen.

En gisteren vond ik dit engeltje:


Een blij en vrolijk engeltje, die mocht ook mee.

Wist je dat er op deze blog ook een patroon van een gehaakte engel te vinden is? Ik vertel het wel vaker, dus de kans is groot dat het al bekend is. Bovendien zag ik dat de blog ook al weer weken bij de meest bekeken blogs hoort. Het gaat om deze engelen:



Dit patroon vind je hier.

Ik maak me trouwens ook een beetje zorgen om de kerstboom dit jaar, want nu woont Ted 🐈 bij ons. En katten en kerstbomen, daar heb ik wel eens foto's en filmpjes van gezien 🤔

Nog wat anders, dat ik kort geleden zag bij de Dorcas:


Een herinneringsbeker voor de geboortedag van de kroonprinses Catharina-Amalia.
Het is vandaag haar oudejaarsdag. Morgen wordt ze 21 jaar, een bijzondere mijlpaal. Ik hoop dat ze een hele leuke, feestelijke en gezellige dag heeft.
De beker heb ik niet gekocht, hoor!

Vanwege die verjaardag mocht Maria's Amália vandaag nog een keertje in de blog.


Alles over deze mooie pop vind je terug onder het label "Prinses Amália".




Op deze vrijdag wens ik je graag een vriendelijke dag
en een heerlijk weekend 🍀🍀🍀

Liefs van Akkelien van De Breimeisjes 💗💗💗


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

donderdag 5 december 2024

5 december 2024

5 december 2024


Vandaag is het 5 december, dan snap je het allicht:
vandaag is de blog een Sinterklaasgedicht.

Dat is dan wel weer makkelijker gedacht dan gedaan:
een hele blog op rijm! Ga er maar aan staan!

Toepasselijke foto's zijn er wel genoeg dit jaar.
Met het Creatief Café haakten we een flinke ploeg Pieten bij elkaar!
Sint en z'n paardje Ozosnel die waren uiteraard ook van de partij:
Dit was echt een superleuk project, zeer geslaagd, volgens mij.



Vieren jullie vandaag dit leuke feest
Of is dat al in afgelopen weekend geweest?
Met mijn familie vieren we het pas met kerst dit jaar.
Ik ben met het dichten dan ook nog lang niet klaar 🤔

Ook alle inkopen moeten nog worden gedaan.
Het wachten is op wat er op verlanglijstjes komt te staan.
Komt tijd, komt raad, zo denkt de Piet chef inkoop hier.
In ieder geval wens ik iedereen die het nu viert heel veel plezier!



Vandaag, op deze middag is er nog een Creatief Café alhier.
We zijn er van ongeveer half drie tot een uur of vier.
We haken, breien en kletsen heel wat af, in de bibliotheek
en dat allemaal in het gezellige Sneek!

Heb je zin om mee te doen? Je vindt hier altijd
inspiratie, veel kennis en gezelligheid.
Op elke eerste en derde donderdag komen we 's middags bij elkaar
en (tegen een kleine vergoeding) staat er ook nog koffie/thee klaar!


 Fijne dag 🍀🍀🍀

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes 💗💗💗

Reacties zijn van harte welkom. Ik lees ze graag.