{ 'anonymize_ip': true }

vrijdag 14 juni 2024

Vriendelijke vrijdag en het recept van juni

Vriendelijke vrijdag en het recept van juni


Vandaag is het de tweede vrijdag van juni en is het tijd voor

"Recept van de maand"

en dat is een idee van Elizabeth (van Busy Bessy). Hier legt ze het idee uit.
Het is de laatste keer dat we recepten delen.

Ik deel vandaag het recept van een makkelijke ovenschotel. Het recept stond ooit in een Allerhande, minstens 30 jaar geleden. Wij noemen het de Maรฏs-gehakt-schotel.

Wat heb je nodig?

Gehakt, wij gebruiken meestal gekruid rundergehakt, ongeveer 300 gram.
Een salamiworst, op de foto zie je een worst van 250 gram.
Een blikje maรฏs, ik koop bij voorkeur wel lekkere maรฏs, niet meer de goedkoopste.
Wat tomaten.
1 ui.
Geraspte kaas.


Verwarm de oven voor op 200 graden. Dat hoeft natuurlijk niet als je de ovenschotel ruim van te voren klaar maakt. Dat is ook een voordeel van ovenschotels: je maakt ze op het moment dat je zin hebt om te koken. Maar deze is echt heel snel klaar!

Zo maak je het:
Snipper een ui. Bak het gehakt rul en voeg ook de uit doe.
Echtgenoot doet dit meestal in wat olie. Ik vind dat niet nodig, gehakt is vet genoeg ๐Ÿ˜‰


Snijd de salami in plakjes/stukjes en voeg dit toe. Na een minuut of zo voeg je de hele inhoud van het blikje maรฏs toe.
Dan doe je alles in een ovenschaal. Snij de tomaten en leg ze er bovenop en strooi dan de geraspte kaas erop.

Bak het in 30 minuten in de oven op 200 graden:


Klaar:


Lekker met een stokbroodje, wat roomboter en sla:


Eet smakelijk!


In het oorspronkelijke recept heet het Maรฏsovenschotel met kaneel en gehakt. Daar wordt ongekruid gehakt gebruikt en dat wordt gekruid met zout, peper en kaneel. Er wordt ook knoflook toegevoegd, maar aangezien salami al met knoflook is, doen wij dat nooit. Er wordt dan ook een theelepel oregano toegevoegd als de tomaten op de schotel liggen. De geraspte kaas wordt gemengd met paneermeel.
We zitten nog vrij dicht bij het het originele recept, vind ik. 

Dit was de laatste keer voor het recept van de maand.
We gaan nu tips delen, vind ik ook leuk!

Nu kun je dus nog kijken of er meer inspirerende recepten gedeeld worden.

Hier zijn de links naar blogs die vorige keren meededen. De links van de recepten van deze maand voeg ik later toe.

Elizabeth - Janny - Conny - Mieke - Josephine - Toos - Miriam - Anita - Ger - Ilse - Marjan
Daphne - Sylvia - Els - Dini - Willy - Irene - Marthy


De links naar de recepten van juni:


๐Ÿ…๐Ÿฅš๐Ÿฅ—๐Ÿ…๐Ÿฅš๐Ÿฅ—๐Ÿ…๐Ÿฅš๐Ÿฅ—๐Ÿ…๐Ÿฅš๐Ÿฅ—๐Ÿ…๐Ÿฅš๐Ÿฅ—

Op deze vrijdag wens ik je graag een vriendelijke dag
en een heerlijk weekend ๐Ÿ€๐Ÿ€๐Ÿ€

Liefs van Akkelien van De Breimeisjes ๐Ÿ’—๐Ÿ’—๐Ÿ’—


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

donderdag 13 juni 2024

Overdwars

Overdwars


Op deze donderdag heb ik inspiratie uit het Creatief Cafรฉ van vorige week donderdag. 
Ik zat tussen Henne en Loes in.

Henne was aan 't breien:


Het wordt een soort van mouwloos vest met capuchon. Ik snapte dat pas toen ik de foto van het patroon zag:


Wat ontzettend leuk, zo overdwars gebreid!

Loes was aan het haken:


Het leek me wat lang voor een deken. Het wordt een sjaal! Overdwars gehaakt ๐Ÿ™‚
En ze maakt gebruik van de techniek mozaรฏek haken, zo heb je direct al aardig wat franje ook:


Het motief heeft ze zelf uitgetekend. Een heerlijk werkje dat ook kan terwijl je lekker muziek luistert of zit te kletsen, volgens Loes.

En er was nog een mooi overdwars project:


Mattie breit haar restjes op, steeds 1 toer van 1 kleur en dan weer een andere kleur. Zo heeft ook zij direct de franje klaar. Dit wordt een kindersjaal, voor het goede doel. Ze heeft 250 steken opgezet. Dit is voor een kindersjaal.
Wat een fantastische en super vrolijke sjaal wordt dit!
Bovendien een geweldige manier om restjes op te maken.

Maandag vind je nog meer handwerk van het Creatief Cafรฉ.

Volgende week donderdag, op 20 juni, is het eerstvolgende Creatief Cafรฉ, in de bibliotheek in Sneek. We zijn er van 14.30 - 16.00 uur. Neem je eigen handwerkje of andere creatieve hobby mee. Koffie/thee is tegen een sympathieke vergoeding verkrijgbaar. Voel je welkom!


Fijne dag ๐Ÿ€๐Ÿ€๐Ÿ€

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes ๐Ÿ’—๐Ÿ’—๐Ÿ’—

Reacties zijn van harte welkom. Ik lees ze graag.

woensdag 12 juni 2024

60 jaar getrouwd

60 jaar getrouwd


Afgelopen zondag vierden wij een feestje en deze slinger mocht ook meedoen.


Het was de trouwdag van mijn ouders, 60 jaar getrouwd: wat een bijzondere mijlpaal!


Ze trouwden op 9 juni 1964.


De ruimte waar we het feest vierden werd versierd met een aantal slingers. De hartjes mochten ook weer meedoen.


Deze slinger haakte ik toen ze 50 jaar getrouwd waren. Ik had er best meer hartjes bij kunnen rijgen, daar leent het patroon zich goed voor. Omdat ik dit garen niet had, heb ik het zo gelaten. 


In deze blog schreef ik tien jaar geleden over deze slinger met harten. In die blog vind je ook de link naar het patroon dat ik gebruikte voor de harten. Die werkt ook nog ๐Ÿ’—๐Ÿ’—๐Ÿ’—

De quote past hier weer mooi bij:

Slinger door het leven
beleef, geniet, lach.
Begin maar met versieren.
Maak een feestje van elke dag!

De gasten herkenden direct dat het door mij gemaakt was. Ze waren verrast dat ik 'm tien jaar geleden al gemaakt heb. Zo'n zelfgemaakte slinger is dus ook nog eens reuze duurzaam!

๐Ÿ’—  ๐Ÿ’—  ๐Ÿ’—  ๐Ÿ’—  ๐Ÿ’—  ๐Ÿ’—  ๐Ÿ’—  ๐Ÿ’—  ๐Ÿ’—


Fijne dag ๐Ÿ€๐Ÿ€๐Ÿ€

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes ๐Ÿ’—๐Ÿ’—๐Ÿ’—

Reacties zijn van harte welkom. Ik lees ze graag.

dinsdag 11 juni 2024

Dinsdag - poppendag Een kikkertje in een zwempak

Dinsdag - poppendag Een kikkertje in een zwempak


Je zou bijna zeggen dat ik overgestapt ben op kikkerdag in plaats van poppendag ๐Ÿธ
Vandaag heb ik namelijk weer een opkikkertje om te laten zien.


Dit kikkertje kreeg een roze zwempak.
Toen we naar buiten gingen voor de fotoshoot, dook ze direct in dit badje. Beetje jammer vond ze het, dat het gevuld was met stenen en schelpen. Maar ja, dat is wel beter om een beetje te strijden tegen de muggen ๐Ÿค”


Ze vond het leuk om even met die dikke kikker te kletsen en was ook direct bevriend met deze kikker:


Het is weer een vrolijk opkikkertje zoals je ziet:


Deze mooie bloem kocht ik bij Nellie Keramiek, tijdens de Overtuinenfair. Het kikkertje wilde er wel even op zitten.


En waar ze nu uithangt?


Op het magneetbord van Lydia:


Nu maar hopen dat Lydia ook echt opkikkert!

๐Ÿธ  ๐Ÿธ  ๐Ÿธ  ๐Ÿธ  ๐Ÿธ  ๐Ÿธ  ๐Ÿธ

Het patroon is van Monique Meulenbroek, je vind het hier. Voor het zwembroek haakte ik het lijf gewoon in het roze, de laatste toer, die van 5 vasten, deed ik in het groen.
In deze blog beschrijf ik hoe ik een zwembroek doe. En veel meer kikkerinspiratie vind je onder het label "kikker".
De laatste drie kikkers heb ik gehaakt van sokkenwol, dat valt ook goed uit.

Nu ga ik kijken of er ook poppen- of ander nieuws is bij

Ria

Als je ook mee wilt doen aan poppendag, voor een keertje of voor langer, laat het dan weten! Dan wordt het lijstje weer wat langer. Het is zo leuk om ideeรซn te delen en elkaar te inspireren.
Je mag me hierover ook mailen: debreimeisjes@gmail.com.


Fijne dag ๐Ÿ€๐Ÿ€๐Ÿ€

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes ๐Ÿ’—๐Ÿ’—๐Ÿ’—

Reacties zijn van harte welkom. Ik lees ze graag.

maandag 10 juni 2024

Nostalgisch haken, Ava (1)

Nostalgisch haken, Ava (1)


In mei had ik hier al verteld dat ik eindelijk een patroon had gevonden voor mijn mooie bol Unikat. Ik ben begonnen!


Die bol "staat" op mijn mooie garenspindel, die kreeg ik met de kerst van zoon. Ik twijfelde altijd, maar wat een mooi ding! En het werkt fantastisch! Die van mij is van Scheepjes.


Het begin van het patroon is natuurlijk niet echt leuk: heel veel lossen en dan denk je dat je iets te weinig hebt en blijkt na de eerste toer dat je toch wel genoeg had... Nou, die kon ik makkelijk weghalen. De tweede toer is ook nog echt even puzzelen.


In de derde toer wordt het leuk, nu ontstaat echt het patroon.


Het plan is om hier regelmatig wat aan te doen en dan kan ik ook af en toe weer wat laten zien. Ik ben heel benieuwd hoe het kleurverloop het gaat doen in het patroon.

Dit patroon komt uit het boek "Nostalgisch haken" van Susan Cropper. Het is de "Ava" omslagdoek, een ontwerp van Kristeen Griffin-Grimes.

Wordt vervolgd!


Fijne dag ๐Ÿ€๐Ÿ€๐Ÿ€

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes ๐Ÿ’—๐Ÿ’—๐Ÿ’—

Reacties zijn van harte welkom. Ik lees ze graag.

vrijdag 7 juni 2024

Vriendelijke vrijdag en slinger door het leven

Vriendelijke vrijdag en slinger door het leven


Had je mijn nieuwe fotocollage bovenaan de blog al gezien? Ik zal 'm ook even in deze blog plaatsen, want ooit vervang ik 'm weer hierboven en dan weten we niet meer waar ik het over heb ๐Ÿ˜‰


Dit jaar zoek ik steeds een toepasselijke quote bij deze collages en ik vond dit wel een vrolijke en zomerse quote.

Slinger door het leven,
beleef, geniet, lach.
Begin maar met versieren.
Maak een feestje van elke dag!

Afgelopen maandag trouwde een neef van echtgenoot met z'n lief. Ik stuurde een kaart, met een slinger:


Een slinger met zo'n 50 klavertjes vier:


Om de boel te versieren en er een feestje van te maken. En om ze heel veel geluk toe te wensen.


Wil je ook zo'n slinger haken? Ik bedacht eens een armbandje met klavertjes vier, dat vind je hier. Je haakt de slinger op dezelfde manier, met veel meer begin- en eindlossen en wat meer lossen tussen de klavertjes. Ik had nu 150 aan begin en eind en 12 ertussen.

En de armbandjes zijn ook leuk om te maken en super feestelijk!


Ik slinger een eind aan deze blog, en slinger het weekend in, laten we er een feestje van maken ๐ŸŽ†๐ŸŽ†๐ŸŽ†


Op deze vrijdag wens ik je graag een vriendelijke dag
en een heerlijk weekend ๐Ÿ€๐Ÿ€๐Ÿ€

Liefs van Akkelien van De Breimeisjes ๐Ÿ’—๐Ÿ’—๐Ÿ’—


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

donderdag 6 juni 2024

Borduren op hout

Borduren op hout


Afgelopen vrijdag liet ik al zien dat er tijdens de handwerkavond geborduurd was, op hout.

Nu laat ik de eindresultaten zien.

Margriet wist direct dat ze voor iemand een hart onder de riem wilde maken en koos daarom een setje hartjes uit een van de doosjes.


Ze was al heel ver op die avond en maakte het thuis af. Ze heeft het iets anders aan elkaar gemaakt dan op het voorbeeld. Heel leuk geworden ๐Ÿ’—

Zelf had ik me de regenboog al toegeรซigend.
Ik heb het ook heel anders gedaan dan het voorbeeld. Ik heb de 7 kleuren van de regenboog gebruikt. Rechtsboven zie je de achterkant van het borduurwerk.


In het pakketje zitten ook plakviltjes voor de achterkant. Zo is het mooi afgewerkt ๐ŸŒˆ
Op de laatste foto zie je de voorkant, zoals gewenst. Ik moet zeggen dat als het vrij hangt, die hangers jammergenoet andersom hangen. Misschien verzin ik daar nog wat op.

Christine ging een huisje borduren.


Ze maakt het thuis af en ik vind haar kleurkeuze zo leuk! Zij liet de oorspronkelijke kleuren "los" ๐Ÿš
En nu denk ik dat het ook heel leuk zou zijn om er een soort van strandhuisjes-versie van te maken!
Zo leuk, samen handwerken en elkaar inspireren! En ook erg leuk om eens wat anders te doen. Wij hebben in juni alweer een afspraak staan ๐Ÿ˜Š


Fijne dag ๐Ÿ€๐Ÿ€๐Ÿ€

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes ๐Ÿ’—๐Ÿ’—๐Ÿ’—

Reacties zijn van harte welkom. Ik lees ze graag.