Vriendelijke vrijdag en het recept van juni
Vandaag is het de tweede vrijdag van juni en is het tijd voor
"Recept van de maand"
en dat is een idee van Elizabeth (van Busy Bessy). Hier legt ze het idee uit.
Het is de laatste keer dat we recepten delen.
Ik deel vandaag het recept van een makkelijke ovenschotel. Het recept stond ooit in een Allerhande, minstens 30 jaar geleden. Wij noemen het de Maรฏs-gehakt-schotel.
Wat heb je nodig?
Gehakt, wij gebruiken meestal gekruid rundergehakt, ongeveer 300 gram.
Een salamiworst, op de foto zie je een worst van 250 gram.
Een blikje maรฏs, ik koop bij voorkeur wel lekkere maรฏs, niet meer de goedkoopste.
Wat tomaten.
1 ui.
Geraspte kaas.
Verwarm de oven voor op 200 graden. Dat hoeft natuurlijk niet als je de ovenschotel ruim van te voren klaar maakt. Dat is ook een voordeel van ovenschotels: je maakt ze op het moment dat je zin hebt om te koken. Maar deze is echt heel snel klaar!
Zo maak je het:
Snipper een ui. Bak het gehakt rul en voeg ook de uit doe.
Echtgenoot doet dit meestal in wat olie. Ik vind dat niet nodig, gehakt is vet genoeg ๐
Snijd de salami in plakjes/stukjes en voeg dit toe. Na een minuut of zo voeg je de hele inhoud van het blikje maรฏs toe.
Dan doe je alles in een ovenschaal. Snij de tomaten en leg ze er bovenop en strooi dan de geraspte kaas erop.
Bak het in 30 minuten in de oven op 200 graden:
Klaar:
Lekker met een stokbroodje, wat roomboter en sla:
Eet smakelijk!
In het oorspronkelijke recept heet het Maรฏsovenschotel met kaneel en gehakt. Daar wordt ongekruid gehakt gebruikt en dat wordt gekruid met zout, peper en kaneel. Er wordt ook knoflook toegevoegd, maar aangezien salami al met knoflook is, doen wij dat nooit. Er wordt dan ook een theelepel oregano toegevoegd als de tomaten op de schotel liggen. De geraspte kaas wordt gemengd met paneermeel.
We zitten nog vrij dicht bij het het originele recept, vind ik.
Dit was de laatste keer voor het recept van de maand.
We gaan nu tips delen, vind ik ook leuk!
Nu kun je dus nog kijken of er meer inspirerende recepten gedeeld worden.
Hier zijn de links naar blogs die vorige keren meededen. De links van de recepten van deze maand voeg ik later toe.
De links naar de recepten van juni:
Conny - Elizabeth - Janny - Toos - Miriam - Ger - Ilse - Marjan - Sylvia - Els - Dini - Marthy - Lot - Gerjanne - Annemarie
๐
๐ฅ๐ฅ๐
๐ฅ๐ฅ๐
๐ฅ๐ฅ๐
๐ฅ๐ฅ๐
๐ฅ๐ฅ
Op deze vrijdag wens ik je graag een vriendelijke dag
en een heerlijk weekend ๐๐๐
Liefs van Akkelien van De Breimeisjes ๐๐๐
Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.


































