Vriendelijke vrijdag en het recept van december
Vandaag is het de tweede vrijdag van december en is het tijd voor
"Recept van de maand"
en dat is een idee van Elizabeth (van Busy Bessy). Hier legt ze het idee uit.
Ik heb het al vaker verteld: ik kook bijna nooit. Wat ik zelf wel heel bijzonder vind, is dat die mannen hier in huis vinden, dat ik de lekkerste gehaktballetjes maak. En omdat dit de tijd van (kerst)ballen is, vond ik dat ik dan mijn recept hier maar eens moest delen.
Wat heb je nodig?
- ongekruid rundergehakt
- gehaktkruiden en kipkruiden (Verstegen, in dit geval kipkruiden traditioneel. Het kan ook met pikante kipkruiden, een smaakvariatie)
- 1 ei
- paneermeel
- croma
- een kom
- weegschaal
- een pan
- voor de jus: jusblokjes en van die hele kleine bouillonblokjes (Maggi)
Update: Jusblokjes zijn tegenwoordig niet meer te vinden in de winkel. Ik gebruik nu een juspoeder, ook van Maggi, dat zit in een potje. Veel makkelijker!
- water
- wat keukengerei
Het is heel handig als je vooraf de jusblokjes en de bouillonblokjes vast verkruimeld. Op de jusblokjes staat dat je voor 250 ml 1 zo'n foliepakje nodig hebt, waar 2 blokjes inzitten. Voor wat extra smaak voeg ik daar 1 klein bouillonblokje aan toe, daarvan zitten er ook 2 in 1 zo'n foliepakje. In dit geval ga ik 500 รก 600 ml water gebruiken en ik heb 2 foliepakjes jusblokjes en 1 foliepakje bouillonblokjes vast verkruimeld op het bordje van de laatste foto.
De kom zet ik op de weegschaal, ik zet de weegschaal op 0 en dan gooi ik het gehakt erin, het ei en kruiden. Het gehakt weegt ongeveer 570 gram, dan kun je 11 รก 12 gram kruiden gebruiken. Ik doe dan 5 gram gehaktkruiden en 6 รก 7 gram kipkruiden. Er gaat ook nog paneermeel in, dus 't is prima als 't een grammetje meer wordt.
De hoeveelheid paneermeel is een beetje een gok. Meestal ga ik tot een gewicht dat ik goed kan verdelen.
Nu moet je nog iets van me weten.
Ik wil maar 1 hand gebruiken voor het kneden en het maken van de gehaktballetjes. Ik wil 1 schone hand houden. Voor als de telefoon gaat of de deurbel of wat dan ook.
Daarom maak ik altijd kleine ballen. Van 35 tot hoog uit 40 gram.
Bijkomend voordeel: die zijn ook best snel gaar. En dan mag je er 3. Of soms ook meer. Het hangt ervan af, wat we erbij eten.
Alles goed door elkaar kneden en dan is 't tijd om de balletjes te maken.Ik heb hier besloten om balletjes van ongeveer 36 gram te maken en dan pak ik steeds zo'n hoeveelheid dat er nog 649 op de weegschaal staat.
Nu zijn de balletjes gevormd en was ik mijn handen. Het wordt tijd om ze te bakken.
Croma in de pan en als dat er klaar voor is, de gehaktballetjes erin. Die moet je af en toe even draaien, zodat ze aan alle kanten bruin worden. Als je denkt dat ze wel ongeveer gaar zijn, haal je alle balletjes uit de pan en het water erin en de verkruimelde blokjes erin, afwisselend een scheut water, wat van de kruimels. Roeren en aan de kook brengen.
Als alles goed is opgelost en de jus kookt, kunnen de balletjes er weer in en kunnen ze nog even nagaren.
Daar is de eerste foto weer! Dus, de balletjes van deze mama zijn mede mogelijk gemaakt door Maggi, Verstegen en Croma ๐
Zoek je meer inspiratie?
Hier zijn de links naar blogs die in vorige maand meededen. Leuk om even te kijken of er weer lekkere recepten gedeeld worden!
Hier zijn de links naar de recepten van december:
๐
๐ฅ๐ฅ๐
๐ฅ๐ฅ๐
๐ฅ๐ฅ๐
๐ฅ๐ฅ๐
๐ฅ๐ฅ
Op deze vrijdag wens ik je graag een vriendelijke dag
en een heerlijk weekend ๐๐๐
Liefs van Akkelien van De Breimeisjes ๐๐๐
Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.