{ 'anonymize_ip': true }

vrijdag 15 december 2023

Vriendelijke vrijdag en sterren haken

Vriendelijke vrijdag en sterren haken


Het wordt onderhand tijd dat de kerstkaarten gepost zijn, want anders wordt het onzeker of ze nog voor de kerst arriveren!
Dit jaar had ik best wel vroeg de kerstkaarten in huis, maar o, wat heb ik het versturen weer uitgesteld...
Dat kwam ook omdat ik het leuk vind om er iets bij te doen dat ik zelf gemaakt heb en de tijd gaat zo snel tegenwoordig!

Ik heb weer een sterretje bedacht, een ster met 7 punten.


Dit was ook een van de patronen die ik afgelopen dinsdag deelde bij de handwerkavond en vandaag deel ik het hier:

Maak een magische ring.
Haak hierin 1 "beginstokje" (of 3 lossen) en nog 13 stokjes. Haak een halve vaste in dat beginstokje (of in de bovenste van de 3 lossen).
*In de volgende steek [1 vaste, 1 half stokje, 1 stokje, 2 lossen, 1 halve vaste door de voorste 2 lussen van dat stokje], in de volgende steek [1 stokje, 1 half stokje]*. Herhaal van * tot * nog 6x en knip de draad af. Hecht netjes af.
De begin- en einddraad kun je gebruiken als ophanglusje. Werk ze daarvoor naar de bovenkant van de dichtstbijzijnde punt en leg bovenaan een knoopje.

Hier zijn nog wat foto's om wat dingen duidelijker te maken, van die voorste 2 lussen en het uiteindelijk afhechten:


Het is gelukt, woensdag was ik klaar met schrijven, gisteren is 't gepost.


Over post gesproken: wist je dat in 2024 de postzegels weer duurder worden? Je kunt nu nog mooi wat postzegels inslaan tegen de oude prijs!


Op deze vrijdag wens ik je graag een vriendelijke dag
en een heerlijk weekend ๐ŸŽ„๐ŸŽ„๐ŸŽ„

Liefs van Akkelien van De Breimeisjes ๐Ÿ’—๐Ÿ’—๐Ÿ’—


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

donderdag 14 december 2023

Mijn Dorcas-CAL-slinger (2)

Mijn Dorcas-CAL-slinger (2)


In november vertelde hier ik al iets over de CAL van Dorcas.
Deze maand haak ik alle vlaggetjes en laat ik iedere week zien hoever ik ben. Vorige week kon je zien dat ik met het derde vlaggetje begonnen was.


Hier is vlaggetje nummer 3:


Dit vind ik een erg leuk vlaggetje, en ik had er al een paar gehaakt met ander garen, dat liet ik hier zien.

Hier is het vierde vlaggetje:


Elk vlaggetje is totaal anders van vorm. Heel benieuwd naar de complete slinger! Het zijn allemaal hele leuke patroontjes om te haken.


Ik haak deze slinger van katoen, een bol ongebleekte katoen van Durable die ik vond bij Dorcas. Extra leuk, vind ik dat. Het is wat dunner garen, ik haak met haaknaald 2½.

Hier vind je de informatie van het Dorcas Handwerkatelier.
Doe jij ook mee aan deze CAL?


Fijne dag ๐ŸŽ„๐ŸŽ„๐ŸŽ„

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes ๐Ÿ’—๐Ÿ’—๐Ÿ’—

Reacties zijn van harte welkom. Ik lees ze graag.

woensdag 13 december 2023

Kerstboom in de bibliotheek

Kerstboom in de bibliotheek


Is jullie huis al in kerstsfeer? Ik ben gisteren begonnen. Ik had 's avonds een handwerkavond en het leek me zo leuk als dan m'n boom met engelen in ieder geval zou staan ๐ŸŽ„
Ik ben er niet echt vroeg mee, maar goed, wij vierden afgelopen zondag ook pas Sinterklaas.

Vorige week in de bibliotheek heb ik daar de kerstboom bekeken.


Deze staat op de kinderafdeling, met kerstachtige prentenboeken erbij.
De kerstboom is gevuld met haakwerk van Yke, zij haakt altijd mee bij het Creatief Cafรฉ en ik had hier al een foto laten zien wat ze zoal gemaakt had.

Hier nog even een paar van de kersthangers uitgelicht:


Deze leuke schaats wil ik ook nog even extra laten zien:


Yke haakte dit allemaal op verzoek van de bibliotheek.

Wij hebben volgende week voor de laatste keer in 2023 een Creatief Cafรฉ, dat is op donderdag 21 december, we zijn er van 14.30 - 16.00 uur.


Fijne dag ๐ŸŽ„๐ŸŽ„๐ŸŽ„

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes ๐Ÿ’—๐Ÿ’—๐Ÿ’—

Reacties zijn van harte welkom. Ik lees ze graag.

dinsdag 12 december 2023

Dinsdag - poppendag Meer muizen

Dinsdag - poppendag Meer muizen


De laatste 2 poppenblogs waren gevuld met de muizen Sam en Julia. Vandaag nog meer muizen:


Deze twee zijn ook gehaakt door Lydia.


Wat zijn ze leuk, hรฉ!


Ze zijn gehaakt naar de patronen uit het boekje "Familie Muis voor het Poppenhuis" van Annelies de Vries en Laura de Vries.



Tekst van de achterkant:
"In dit boek staan 21 haakpatronen waarmee je 2 muizenfamilies kunt haken: 3 aan te kleden muizen, 7 kledingsets, 6 aangeklede muizen en 5 accessoires. De families bestaan uit vader en moeder, broer en zus, babymuis en opa en oma.

Iedereen kan ze haken en ze passen uitstekend in ieder poppenhuis of muizenhuis met de verhouding 1:12."

Het boekje is gemaakt door Annelies de Vries en Laura de Vries.
Meer informatie vind je via www.muisenzo.nl.

Nu wil je natuurlijk weten of deze muizen ook in een poppen- uhhh... muizenhuis wonen. Jazeker!


Als je volgende week weer komt kijken, zul je er meer van zien!

Nu ga ik kijken of er ook poppen- of ander nieuws is bij

Ria

Als je ook mee wilt doen aan poppendag, voor een keertje of voor langer, laat het dan weten! Dan wordt het lijstje weer wat langer. Het is zo leuk om ideeรซn te delen en elkaar te inspireren.
Je mag me hierover ook mailen: debreimeisjes@gmail.com.


Fijne dag ๐Ÿ€๐Ÿ€๐Ÿ€

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes ๐Ÿ’—๐Ÿ’—๐Ÿ’—

Reacties zijn van harte welkom. Ik lees ze graag.

maandag 11 december 2023

Sokken voor Lydia

 Sokken voor Lydia


Afgelopen vrijdag was Lydia jarig. Tijdens onze vakantie had ik sokkenwol gekocht in een heel leuk winkeltje in Berwick-upon-Tweed (zie deze blog). Toen ik de bollen in onze hotelkamer nog eens goed bekeek, zag ik dat deze kleur


Circus heet.


Toen wist ik dat ik hier sokken van ging breien voor Lydia. 


Met 56 steken op mijn favoriete sokkenwonder ging ik aan de slag. Eerst wilde ik het simpele kabelpatroontje gebruiken:


Ik haalde dat uit, ik vond dat deze steek het garen geen recht deed. Ik heb ze gebreid in 5 steken recht, 2 steken averecht. Dat breit prima en ik vind dat het garen zo veel beter uit komt.


Het ging echt lekker snel, de tweede sok heb ik in vier dagen gebreid!


Ik kon ze zelfs nog even blocken voor ik ermee op verjaardagsbezoek ging!


Lydia vindt ze prachtig. 
Het zestiende paar van dit jaar ๐Ÿ™‚


๐Ÿงฆ ๐Ÿงฆ ๐Ÿงฆ ๐Ÿงฆ ๐Ÿงฆ ๐Ÿงฆ ๐Ÿงฆ ๐Ÿงฆ ๐Ÿงฆ ๐Ÿงฆ ๐Ÿงฆ ๐Ÿงฆ ๐Ÿงฆ ๐Ÿงฆ ๐Ÿงฆ ๐Ÿงฆ


Fijne dag ๐ŸŽ„๐ŸŽ„๐ŸŽ„

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes ๐Ÿ’—๐Ÿ’—๐Ÿ’—

Reacties zijn van harte welkom. Ik lees ze graag.

vrijdag 8 december 2023

Vriendelijke vrijdag en het recept van december

Vriendelijke vrijdag en het recept van december


Vandaag is het de tweede vrijdag van december en is het tijd voor

"Recept van de maand"

en dat is een idee van Elizabeth (van Busy Bessy). Hier legt ze het idee uit.

Ik heb het al vaker verteld: ik kook bijna nooit. Wat ik zelf wel heel bijzonder vind, is dat die mannen hier in huis vinden, dat ik de lekkerste gehaktballetjes maak. En omdat dit de tijd van (kerst)ballen is, vond ik dat ik dan mijn recept hier maar eens moest delen.



Wat heb je nodig?


- ongekruid rundergehakt
- gehaktkruiden en kipkruiden (Verstegen, in dit geval kipkruiden traditioneel. Het kan ook met pikante kipkruiden, een smaakvariatie)
- 1 ei
- paneermeel
- croma
- een kom
- weegschaal
- een pan
- voor de jus: jusblokjes en van die hele kleine bouillonblokjes (Maggi)
Update: Jusblokjes zijn tegenwoordig niet meer te vinden in de winkel. Ik gebruik nu een juspoeder, ook van Maggi, dat zit in een potje. Veel makkelijker!
- water
- wat keukengerei

Het is heel handig als je vooraf de jusblokjes en de bouillonblokjes vast verkruimeld. Op de jusblokjes staat dat je voor 250 ml 1 zo'n foliepakje nodig hebt, waar 2 blokjes inzitten. Voor wat extra smaak voeg ik daar 1 klein bouillonblokje aan toe, daarvan zitten er ook 2 in 1 zo'n foliepakje. In dit geval ga ik 500 รก 600 ml water gebruiken en ik heb 2 foliepakjes jusblokjes en 1 foliepakje bouillonblokjes vast verkruimeld op het bordje van de laatste foto.

De kom zet ik op de weegschaal, ik zet de weegschaal op 0 en dan gooi ik het gehakt erin, het ei en kruiden. Het gehakt weegt ongeveer 570 gram, dan kun je 11 รก 12 gram kruiden gebruiken. Ik doe dan 5 gram gehaktkruiden en 6 รก 7 gram kipkruiden. Er gaat ook nog paneermeel in, dus 't is prima als 't een grammetje meer wordt.
De hoeveelheid paneermeel is een beetje een gok. Meestal ga ik tot een gewicht dat ik goed  kan verdelen.


Je ziet het: 681 gram. 
Nu moet je nog iets van me weten.
Ik wil maar 1 hand gebruiken voor het kneden en het maken van de gehaktballetjes. Ik wil 1 schone hand houden. Voor als de telefoon gaat of de deurbel of wat dan ook.
Daarom maak ik altijd kleine ballen. Van 35 tot hoog uit 40 gram.
Bijkomend voordeel: die zijn ook best snel gaar. En dan mag je er 3. Of soms ook meer. Het hangt ervan af, wat we erbij eten.


Alles goed door elkaar kneden en dan is 't tijd om de balletjes te maken.
Ik heb hier besloten om balletjes van ongeveer 36 gram te maken en dan pak ik steeds zo'n hoeveelheid dat er nog 649 op de weegschaal staat.


Nu zijn de balletjes gevormd en was ik mijn handen. Het wordt tijd om ze te bakken.


Croma in de pan en als dat er klaar voor is, de gehaktballetjes erin. Die moet je af en toe even draaien, zodat ze aan alle kanten bruin worden. Als je denkt dat ze wel ongeveer gaar zijn, haal je alle balletjes uit de pan en  het water erin en de verkruimelde blokjes erin, afwisselend een scheut water, wat van de kruimels. Roeren en aan de kook brengen. 

Als alles goed is opgelost en de jus kookt, kunnen de balletjes er weer in en kunnen ze nog even nagaren. 


Daar is de eerste foto weer!
Dus, de balletjes van deze mama zijn mede mogelijk gemaakt door Maggi, Verstegen en Croma ๐Ÿ˜‰


Zoek je meer inspiratie?

Hier zijn de links naar blogs die in vorige maand meededen. Leuk om even te kijken of er weer lekkere recepten gedeeld worden!

Judy - Daphne - Janny - Irene -
Conny - Mieke - Marthy - Cรฉline - Josephine - 
Toos - Miriam - Annet - Anita - Dini - Elizabeth - 
Annemarie - Ger - Sylvia - Ilse - Marjan


Hier zijn de links naar de recepten van december:


๐Ÿ…๐Ÿฅš๐Ÿฅ—๐Ÿ…๐Ÿฅš๐Ÿฅ—๐Ÿ…๐Ÿฅš๐Ÿฅ—๐Ÿ…๐Ÿฅš๐Ÿฅ—๐Ÿ…๐Ÿฅš๐Ÿฅ—

Op deze vrijdag wens ik je graag een vriendelijke dag
en een heerlijk weekend ๐Ÿ€๐Ÿ€๐Ÿ€

Liefs van Akkelien van De Breimeisjes ๐Ÿ’—๐Ÿ’—๐Ÿ’—


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

donderdag 7 december 2023

Mijn Dorcas-CAL-slinger (1)

Mijn Dorcas-CAL-slinger (1)


In november vertelde hier ik al iets over de CAL van Dorcas.

Het is mijn lievelingswinkel, de Dorcas, als deze winkel open is, dan ga ik er heen. Je weet maar nooit of je iets leuks ziet. En als je niks ziet, is 't ook goed.

Eind november vond ik deze bol ongebleekte katoen:


Die heb ik meegenomen en met haaknaald 2½ wil ik nu de slinger haken zoals die bedoeld is. Dus haak ik alle vlaggetjes met deze bol. Toevallig wordt deze actie gesponsord door Durable en volgens mij is dit ongebleekte katoen van Durable. Het moest zo zijn!

Dit is nummer 1:


Nummer 2:


Dit stervormige vlaggetje had ik al eerder uitgeprobeerd, met glittergaren. Je kunt 't zien in deze blog.


Volgende week laat ik weer een paar vlaggetjes zien. Als ik het goed heb, krijgen we morgen bericht over hoe we er een slinger van maken.

Hier vind je de informatie van het Dorcas Handwerkatelier.
Doe je ook mee aan deze CAL?


Fijne dag ๐ŸŽ„๐ŸŽ„๐ŸŽ„

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes ๐Ÿ’—๐Ÿ’—๐Ÿ’—

Reacties zijn van harte welkom. Ik lees ze graag.