{ 'anonymize_ip': true }

woensdag 9 maart 2016

Een twijfelgeval

Een twijfelgeval


Er is momenteel één project dat een twijfelgeval is geworden: de omslagdoek van het Unikat-achtige garen. Dit breiwerk ben ik gestart om wat te breien te hebben tijdens de tentoonstelling Breien in het Fries Museum. Ik schreef er hier al over.

Het twijfelen komt door het patroon dat niet helemaal klopt. Ik heb het uit het boek "Trendy accessoires, haken en breien voor vaardige handen" van Jaroslava Dovcová. Het kan deels door het vertalen komen, dat volgens mij niet altijd door iemand gedaan wordt die echt kan haken en breien. 
Verder staat er dat je op een gegeven moment 317 steken hebt en ik had er 319. Heel goed gekeken waar ik iets fout had gedaan, maar even later blijkt er ook in het patroon over 319 gesproken te worden. Typefout.
En dan blijkt het alsnog niet te kloppen. Toen heb ik zelf aanpassingen gemaakt, maar daar twijfel ik nu over.

In het patroon wordt gestopt met de gaatjesrij in het midden als er met het kantpatroon gestart wordt. Ik ben daar mee doorgegaan en heb er wel een mindering bij gezet om het juiste stekenaantal te houden.


Dat wordt dan straks weer een heel gepuzzel natuurlijk.... En ook over de zijkanten heb ik een twijfel. Ik had net zo goed 2 naalden eerder kunnen beginnen, met 6 steken minder. Dan zou het al veel beter uitkomen. Een twijfelgeval. Hoewel...., ik denk dat ik het al weet....


Liefs van De Breimeisjes!
www.debreimeisjes.nl


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.



dinsdag 8 maart 2016

Dinsdag - poppendag Garfield haat dinsdag

Dinsdag - poppendag Garfield haat dinsdag


Het was ongeveer een jaar geleden dat ik ermee begon, ik begon toen kort voor de verjaardag van onze zoon, hier schreef ik er voor het eerst over. Een hele tijd heb ik er ook helemaal niks aan gedaan, maar een tijdje terug bedacht ik dat ik de eerstvolgende verjaardag wel als streefdatum kon houden en dus werd het een 15-minuten-project. Ook dat lukte niet helemaal. 
Ik had de onderdelen al klaar, maar het patroon (in het Spaans) voorzag niet in duidelijke instructies voor het in elkaar zetten. Ik moest het dus van de foto's hebben.

Eerst de kop en het lijf maar eens aan elkaar gezet.


Toen de "ojos" erop. Ik had er twee gehaakt, maar bleek aan één genoeg te hebben :-)
Ook de bigotes en de nariz zitten er al op.


En met de "orejas" erbij lijkt het al wat:


De poten (pata) en de staart (cola) maken het een complete kat. Maar om Garfield te worden moet er nog wat vilt geknipt worden. In het patroon stond plakken, maar ik heb het vast gezet met naald en draad:


Nu op de foto's vind ik dat ik het zwart in de ogen iets te groot heb, maar ik vond het live helemaal leuk.


Wat foto's van alle kanten, van bovenaf en de zijkanten, om alles goed te laten zien.


Op zich viel het me nog mee, het in elkaar zetten, al heb ik de eerste poot drie keer opnieuw gedaan.... Eerst te hoog, toen te laag....


Garfield was uiteindelijk nog net voor de voorjaarsvakantie af. Ik bedacht op tijd dat zoon die hele week thuis zou zijn :-)



Afgelopen zaterdag was zoon jarig, 16 jaar. En natuurlijk speelt hij niet meer met knuffels! Maar Garfield is wel heel leuk, zo'n luie mopperkat :-)


Garfield mag een hekel hebben aan dinsdagen, ik vind het altijd leuk, want dan is het poppendag en ik ga snel kijken of er poppen- of ander nieuws is bij

Es,
Jannie,
Juffrouw Ooievaar,
Mariam,
- Nienke,
- Petra,
Ria en
Rita

Als je ook mee wilt doen op poppendag, voor een keer of voor regelmatig, laat het weten! Dan wordt het lijstje weer wat langer! Het is zo leuk om ideetjes te delen en elkaar te inspireren! 



Liefs van De Breimeisjes!
www.debreimeisjes.nl

Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

maandag 7 maart 2016

Een leuk en makkelijk project

Een leuk en makkelijk project


Een tijdje terug schreef ik hier al dat ik al een ander leuk project in m'n hoofd had. Een project dat lekker makkelijk is en waar je goed mee kan door werken, een haakproject. En ja, inmiddels ben ik begonnen.

Ik had laatst een keer tijdens een handwerkavond een beginnetje gemaakt met een omslagdoek om iemand op weg te helpen.
 


De gele versie is van mij. Een omslagdoek in granny-style, dat haakt zo leuk! Ik kon toen gelijk wel doorhaken, maar ik houd eigenlijk helemaal niet van geel. Ja, narcissen vind ik prachtig en zonnebloemen ook, maar dat is het dan ook wel. 

Toen kwam ik dit leuke garen tegen, bij 't Kruidvat:


Ik heb maar liefst drie bolletjes en er zitten heel veel meters op! Het is erg dun, volgens de wikkel voor naald 1½ á 2. Ik koos voor nummer 3, die past er qua kleur ook nog eens heel mooi bij :-)


Ik haak het iets anders dan ik het toen deed, ik haak namelijk de eerste drie stokjes "gewoon" op de laatste drie stokjes van de vorige toer (en de laatste drie stokjes op de eerste drie stokjes van die toer) waardoor de bovenrand een lange rand wordt met steeds drie stokjes onder elkaar. We deden het in de die versie van de handwerkavond als één groepje in de eerste (en laatste) steek van de vorige toer. 

Heerlijk haakwerkje! En heel leuk garen! 


Liefs van De Breimeisjes!
www.debreimeisjes.nl


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

vrijdag 4 maart 2016

De sjaal/ketting is klaar!

De sjaal/ketting is klaar!


Ja, dat leuke project is klaar! (Ik schreef er hier en hier al over).


Ongeveer halverwege bol drie had ik nog een moment dat ik dacht: zal ik het hierbij laten?


Op dat moment waren de uiteinden exact gelijk. Ik heb het eens goed bekeken.


Overleg met Marie-Antoinette :-)


Nee, het is het nog niet helemaal...


Dus de rest van de bol ook maar op gebreid. En het onderste stukje is ook nu gelijk, maar de stukken daarvoor niet, dat vind ik toch leuker.


Hier zie je de hele sjaal/ketting:


Ruim drie meter:


Daar kun je van alles mee doen, Marie-Antoinette laat even wat mogelijkheden zien:




Het hele breien van deze sjaal/ketting was leuk, allemaal "happy moments"! 25 steken in triocotsteek, lekker ontspannen breien. Ik heb gebreid op pen nr. 3½ en gebruikte drie bolletjes katoen. Je zou ook wel met minder steken kunnen breien, meer hoeft zeker niet!
Ik had bolletjes van de Action, die zijn vrij "mat" van kleur, dat past heel goed in mijn kleurenschema. 

 


Het is vrijdag, de laatste vrijdag van de voorjaarsvakantie! Wij genieten van de vrije tijd :-)
Morgen is onze zoon jarig, dus wij hebben een feestelijk weekend als afsluiter! 
Graag wens ik jullie ook een heel fijn weekend! Denk aan de happy momentjes!



Liefs van De Breimeisjes!
www.debreimeisjes.nl


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

donderdag 3 maart 2016

#zaaienmaarT en #lentesprint

#zaaienmaarT en #lentesprint


Es houdt drie blogs bij en eentje volg ik officieel, eentje zeker een keer per week, en dan kom je vanzelf ook regelmatig op de andere terecht. En ik vind Es reuze inspirerend! Nu heeft ze een uitdaging, dat heet tegenwoordig ook wel challenge. Je leest er hier alles over.
En hier lees je over de # die erbij gekozen zijn. Leuk voor mij, want ik kreeg een zadenpakketje :-)


Ik had oorspronkelijk #zaaienmaar(t) bedacht, maar haakjes werken niet in die hashtags, vandaar dat het nu zaaienmaarT is geworden.

Ik heb een zaadpakketje gekocht met cherrytomaatjes, dat was mijn eerste project, van 1 maart.


En ik vond nog het een en ander en de zaadjes van 2 maart, dat wordt een verrassing. Het komt uit dit pakketje:


en er zaten nog twee "zaadbanden" in, dus het is wortel of radijs :-)



En vandaag is het tuinkers:



Op Instagram post ik hierover ook, dat is juist de bedoeling natuurlijk! En als je daar dan die hashtags bij gebruikt, kun je zien wie er nog meer meedoen! 

Het is de bedoeling om het vooral te doen met spullen die je nog hebt, een beetje recyclen en zo, maar ik heb er ook al weer wat voor gekocht.... Die tomatenzaadjes dus en ook deze leuke potjes:


Die kocht ik bij de Dorcaswinkel, dus dat is dan toch nog recyclen én voor een goed doel!
Een tip van Es was dat je zoiets ook leuk cadeau kan geven en dat kan zeker met deze leuke potjes, toch?!?!

Hier nog even alle blogs van Es op een rijtje:

#zaaienmaarT
#lentesprint


Liefs van De Breimeisjes!
www.debreimeisjes.nl


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

woensdag 2 maart 2016

Wol

Wol


Katrein Kunst gooit het roer om. Binnenkort gaat alles anders. En ze stopt met de wolletjes. Onze handwerkavonden blijven gelukkig nog wel doorgaan :-)
De wolletjes zijn inmiddels al aardig opgeruimd en wij van De Breimeisjes werden ook verblijd met wat wolletjes! 

We hebben ze eerlijk verdeeld en ik ben nu aan het bedenken wat ik hiervan ga maken:


Heel dik garen, Misty, van Scheepjes.

En ik heb ook deze mooie Felina, ook van Scheepjes:


Daar ben ik al een klein beetje mee begonnen:


Met dikke pennen en niet al te veel meters op de bol zou ik daar best nog lol van kunnen hebben voor het serieus lente wordt!

Liefs van De Breimeisjes!
www.debreimeisjes.nl


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

dinsdag 1 maart 2016

Dinsdag - poppendag Stttt...

Dinsdag - poppendag Stttt...


"Goedemorgen!"
Huh? Wat is het hier nog donker. En wat staan die laarzen daar keurig op een rijtje....


En, wacht eens even....


O, het is vakantie! Hier wordt uitgeslapen! Stttt...

Alle tijd om eens te kijken of er wel poppen- of ander nieuws is bij


Es,
Jannie,
Mariam.
Ria en
Rita
En deze keer ga ik ook even kijken bij Petra, ze berichtte me via Instagram over een hele berg barbies die aangekleed willen worden! Ik ben benieuwd!
En nog een nieuwe link: Dilliedijn, zij blogt nog niet zo lang. Vandaag zag ik zomaar een heel leuk popje op haar blog!

Als je ook mee wilt doen op poppendag, voor een keer of voor regelmatig, laat het weten! Dan wordt het lijstje weer wat langer! Het is zo leuk om ideetjes te delen en elkaar te inspireren! 



Liefs van De Breimeisjes!
www.debreimeisjes.nl

Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.