{ 'anonymize_ip': true }

woensdag 31 januari 2018

Pykje fjouwer

Pykje fjouwer


Vandaag een Fries kop, want het gaat om een Friese actie. 
Het zit namelijk zo: Lida Dijkstra schreef een Fries boekje en dat werd geïllustreerd door Ina Hallemans. Het boekje heet "Pykje fjouwer" en het gaat over een skriezepykje, dat is een grutto-kuikentje. 


Dit boek komt in het voorjaar op alle basisscholen in Friesland en nu hebben ze bedacht dat het leuk zou zijn als er dan bij al die boeken ook een gehaakte Pykje fjouwer komt. Er is een haakpatroon gemaakt en er is een oproep gedaan in de sociale media "Haaksto ek in Pykje fjouwer?" Oftewel: "Haak jij ook een Kuikentje vier?" Dit is het voorbeeld:


Ik werd al getagd door een Facebookvriendin én ik kreeg al een mail, dus men vindt dit wel weer echt wat voor De Breimeisjes 🙂

Nu had ik ook nog altijd een restje garen dat heel geschikt is voor zo'n pykje en afgelopen zondag begon ik vast te haken. Wie De Breimeisjes volgt op Instagram heeft deze foto al gezien: 


Het garen was net niet genoeg, dus bovenop het koppie ben ik overgegaan naar effen beige garen. 


Het is tot nog toe een makkelijk patroon en ik vind het inderdaad leuk om te maken.
Ik schreef er hier ook al iets over op m'n Friese blog. 
Als mijn Pykje klaar is, laat ik het eindresultaat uiteraard ook hier zien. En op Instagram. En op Facebook.
 Mocht je meer willen weten over de actie, kijk dan even hier.
En het patroon vind je hier!


Liefs van De Breimeisjes!

Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

10 opmerkingen:

  1. Wat leuk wordt hij/zij!
    Succes verder met Pykje fjouwer!
    Ben benieuwd naar het eindresultaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat leuk en met zo'n popke erbij spreekt een boek nog vbeel meer

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Op het plaatje heeft hij ook een effen beige koppie, goed gedaan dus!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik blijf steken bij rij 40

    24 vasten en 6 vasten is 3p
    Maar waar doe je de 6 vasten in ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat staat er wat typisch. Ik heb het zo gelezen dat je die ene toer gewoon haakt + 24 vasten. Dan haak je nog 6 vasten en dan ben je op de zijkant van het hoofd en haak je de rest vanaf daar, dat is je nieuwe beginpunt voor de volgende toeren.

      Verwijderen
  5. LEuk ik ga het ook evend elen ik in mijn groep.

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuk idee! En wat leuk dat jou pykje-fjouwer straks plat geknuffeld gaat worden op een school. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuk boekje en wat leuk een knuffel erbij maken.
    Dat boekje wordt heel populair :)
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Och wat vreselijk leuk :) Ik ben heel benieuwd naar jouw 'pykje'!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ook weer een gevalletje haken is verbinden. En dankzij Facebook wordt het weer breed gedeeld. Er gaan vast een hoop Pykje's geboren worden.

    BeantwoordenVerwijderen