{ 'anonymize_ip': true }

maandag 16 oktober 2017

Mystery maandag (2)

Mystery maandag (2)



Voor 1 oktober had ik echt geen idee hoeveel werk het zou zijn, de Mystery Blanket. Zou ik nog wel tijd hebben voor andere haak- en breiwerken? Ik wist het niet.
Toch kocht ik op de laatste dag van september nog even garen voor drie andere projecten en een van de drie is zelfs al klaar! Dat valt dus best mee. De blokken op zich zijn ook niet zo groot, 20 x 20 cm is best te doen en er zijn ook blokken die niet erg moeilijk lijken. 
Mijn streven is om twee blokken per week te maken. Dat had ik vorige week al niet helemaal gehaald, inmiddels ben ik weer op schema.

Dat ik toen niet twee blokken af had, kwam door het "makkelijke" blok nummer 2, in ribbelsteek. Ik heb in het forum en op Facebook gezien dat ik beslist niet de enige ben die hier mee aan 't stoeien was. Ik heb deze week blok nummer 7 opgezet met de andere kant van de bol , terwijl blok nummer 2 nog aan de draad vanuit het midden hing.
Deze twee blokken moeten namelijk met dezelfde bol gebreid worden in de zomerdeken en je hebt hier maar een bol van. Dan kun je wel veel meer naalden breien om bij blok 2 aan de juiste hoogte te komen, maar blok 7 moet ook zo hoog worden.



Je ziet dat blok 7 weer veel smaller uitvalt. Ik heb hier ook wel een kanttekening bij: in de Zeeuwse meebreideken moest je steeds extra steken bijzetten in de blokken met kabels. In de Mystery Blanket hebben deze beide blokken precies evenveel steken en kabels maken het blok smaller.... Er zit wel veel rek in, dus ga ik er maar vanuit dat dit met het blocken goed gaat komen. De hoogte is hier geen enkel probleem, dat is dan wel weer fijn 🙂
En voor beginners lijkt me dit ook nog een vrij ingewikkelde kabel... Alhoewel, als je gewoon doet wat er staat, gaat het prima, hoor.




Met de rest van de bol heb ik blok 2 tot 20 cm hoogte gebreid, 80 naalden.



Ik maakte nog een eenvoudig blok, nummer 5. Dit is weer van hetzelfde soort garen als blok 1, dus heb ik 't direct op naalden nr 4½ gebreid, net als de boom.



Ik heb nog genoeg garen van deze bol om nog zo'n blok te maken. En er zijn zelfs nog 2 van deze bollen. Deze kleur komt vast vaker terug, schat ik in.

Ik heb inmiddels Eucalan in huis. Bij Trendywol waren drie geuren aanwezig! Ik mocht ze allemaal ruiken en heb voor lavendel gekozen. De andere mogelijkheden waren jasmijn en citrus. Omdat ik gelezen heb dat je 't goed met een plantenspuit kunt aanbrengen, heb ik bij Action nog een leuk roze plantenspuitje gehaald:


Mijn plan is om eerst alle blokken van oktober te maken en ze dan in een keer te blocken. Ik hoop dat het ook deze maand nog lukt. Ik mis nog steeds een bolletje en dat heb ik nodig voor blok nummer 3.

Ik ben niet de enige die bezig is met de Mystery Blanket en ook niet de enige die erover blogt. Wil je meer hierover lezen en zien? Hier is een lijstje met links:

Breien

De Breimeisjes 
Renske Creatief
Siets aan de Haak Sietske is ook tester van de breideken.

Haken

De Haakhelden
Liefgehaakt
Renske Creatief Renske is ook tester van de haakdeken


Liefs van De Breimeisjes!

Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

13 opmerkingen:

  1. Wat blijft het toch lastig om lapjes van verschillende patronen even groot te maken. Ik hoop dat je kabelblok na het blocken even groot wordt als de ribbelsteek en daarna ook even groot blijft!
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat hoop ik ook, Marjan. Ik heb besloten om deze blokken nog niet te "blocken". Ik kan altijd nog besluiten het over te doen. Maar 't garen is wat krap, ik heb het nu wel bijna op, deze ene bol.

      Verwijderen
  2. Ik heb zo het gevoel dat het uiteindelijk een prachtige deken gaat worden! Ik ga ook eens bij de andere dames neuzen. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lekker bezig, maar net wat je zegt, volgens mij is het ook fijn als je wat meer ervaring met breien hebt. Zo te zien gaat het jou goed af, fijn voor je :-) Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Spannend elke keer weer om te zien wat voor patroon je krijgt... Maar wel jammer dat sommige blokken zo afwijken van de gewenste maat!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. dat is altijd het mysterie van een deken met blokken of toeren ik kom het ook tegen bij de cosy deken niet heel heftih maar toch de eerste blokken zijn net wat groter als de tweede en derde serie even afwachten nog maar

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat lijkt me best lastig met die verschillende blokken om het goed aan elkaar te krijgen, maar misschien valt het mee en heft het blocken het verschil op. Een prachtig kabelpatroontje is het en ook een mooie kleur. Ben benieuwd naar de rest van de deken. Groetjes, Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik ben ook benieuwd! Je krijgt steeds op de eerste van de maand weer 8 nieuwe blokken en uiteindelijk ook de werkwijze hoe je het in elkaar moet gaan zetten. Het blijft nog lang een mysterie!

      Verwijderen
  7. Mooie kleuren tot dusver.
    Ik brei de winterdeken en heb inmiddels alle acht blokken af.
    Ook bij mij een heel gedoe om het een beetje gelijk te krijgen.
    Succes, ik houd je vorderingen in de gaten.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuke blog! Leuk plantenspuitertje ook. Ik heb eens heel Sneek afgezocht voor ééntje. Schijnt niet meer zo'n veelverkocht item te zijn ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze hadden nu zelfs twee maten te koop! Ik vond deze wel mooi bij m'n zomerdeken passen :-)

      Verwijderen
  9. Poeh dat is een hele uitdaging zo te zien. Veel succes met alle nog komende blokken.

    BeantwoordenVerwijderen