{ 'anonymize_ip': true }

vrijdag 22 september 2017

Ammoniet

Ammoniet


Zoon verzamelde fossielen en minerealen, dus de ammoniet, die ken ik wel. 
Ik kwam een ammoniet tegen in het boekje "50 speldenkussens om te haken en te breien". Een leuk boekje met verrassende ontwerpen, maar de ammoniet, die sprong er voor mij uit. Dát wilde ik wel eens proberen, spiraalsgewijs haken met meerdere kleuren:


In dit patroon worden ook nog eens verschillende steken toegepast. In het begin haak je met alle kleuren vasten.


Vanaf de "tweede ronde" haak je met de eerste kleur stokjes en met de derde kleur halve stokjes.


Volgens het boekje moet je zelf ook een beetje kijken hoe je de meerderingen doet, dat hangt er namelijk ook vanaf: of je het plat of bol wilt hebben. Ik dacht na over die meerderingen en maakte een eigen versie, met alleen vasten. Ik gebruikte drie kleuren, omdat ik er een sleutelhanger van wilde maken en die hoeft niet zo groot. 
Mijn eerste versie was al vrij groot, ook te groot voor een speldenkussen. Als je nog even door haakt, heb je een heel leuk kussen voor op de bank! Mooi met natureltinten, of kleuren die in je interieur passen.


Bij de eerste ammoniet haakte ik in de voorste lussen, bij de tweede in de achterste lussen. Zo kun je ze aan elkaar haken en is je ammonietsleutelhanger aan beide kanten mooi:




















Dit is mijn versie die ik ook deelde ik tijdens de handwerkavond afgelopen maandag:


Voor een schelp is het leuk om bij de spiraal alleen in de achterste lussen te haken!
Toer 1 met kleur A: Begin met een magische ring en haak daar 6 vasten in. Trek de lus groter of doe er een markeerder in.
Toer 2 met kleur B: Hecht aan vóór kleur A en haak daar 1 vaste. Vervolgens op elke steek van kleur A 2 vasten. Trek de lus groter of doe er een markeerder in.
Toer 3 met kleur C: Hecht aan vóór de kleur B en haak daar 1 vaste. Vervolgens *in de eerstvolgende steek van de kleur B 1 vaste, in de volgende steek 2 vasten*. Herhaal van * tot * tot de steken van kleur B gevuld zijn. Trek de lus groter of doe er een markeerder in.
Op dit moment kun je de magische ring strak trekken.
Toer 4 met kleur A: je steekt de haaknaald weer in de lus van kleur A en haakt nu verder op de steken van kleur C. Nu haak je *in de eerste 2 steken elk 1 vaste, in de derde steek 2 vasten*.

Zo ga je verder, je houdt dus de meerderingen aan van hoe je normaal gesproken een rondje haakt met vasten.
Je kunt doorgaan zolang je het leuk vindt.
Voor een sleutelhanger haakte ik 2 x alle kleuren. Ik haakte nog een tweede als achterkant, daarbij haakte ik in de voorste lussen. Met de laatste kleur haakte ik direct een ophanglusje van 30 lossen, dat hecht je direct af. Met de kleur A, de kleur die “aan de beurt” was, haakte ik de beide delen aan elkaar, nadat ik kleur B en C vast had afgeknipt en de draden had doorgehaald. Die draden kun je naar binnen stoppen.


Ik haakte ook een snelle versie voor aan de patronenpakketjes en ik had zelfs chocoladeschelpen mee, helemaal in 't thema 😊


Ik houd graag de zomer nog even vast, de schelpen herinneren me aan de fijne vakantie, vlakbij zee, heerlijke happy momentjes.

Graag wens ik jullie allemaal een heel fijn weekend, vol happy momentjes! 🍀

P.S.: En nog wat anders: sinds kort is er een Facebookpagina van De Breimeisjes. Leuk voor mij als je 'm liked!


Liefs van De Breimeisjes!
www.debreimeisjes.nl

Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

11 opmerkingen: