{ 'anonymize_ip': true }

woensdag 28 juni 2017

Schelp in de herhaling

Schelp in de herhaling


Het is een beetje "komkommertijd" in blogland en daarom vind ik het wel een goed idee om af en toe over iets te bloggen dat ik al eerder liet zien. En soms met een verbetering 😊
Vandaag een schelp! Ik houd van schelpen en het hoort ook nog eens bij de zomer voor mijn gevoel.

Naar aanleiding van het patroon dat je vindt in deze blog haakte ik een nieuwe schelp.
De eerste twee foto's plaatste ik achteraf ook nog even in de blog over spiraalsgewijs rond haken met stokjes (deze dus).


Zo begin je namelijk ook als je stokjes in een spiraal rond wilt haken: in een magische ring haak je achtereenvolgens (3 vasten, 3 halve stokjes, 6 stokjes). In de bovenste foto zie je dat als de ring nog niet gesloten is. In de foto hieronder zie je dat je zo makkelijk spiraalsgewijs door kunt haken.


Voor de schelp haak je in de volgende 5 steken ieder 2 stokjes.


Daarna volgen in de volgende 5 steken ieder 2 "anderhalve stokjes". Voor uitleg over deze steek kun je hier kijken. 
Daarna ga je over op dubbele stokjes. Je haakt in de eerstvolgende 2 steken ieder 2 dubbele stokjes en in de volgende 2 steken ieder 3 dubbele stokjes.

Zelf haakt ik nog zo'n exemplaar:


Die twee legde ik op elkaar en toen haakte ik door beide schelpen heen een rij lossen. Het lijkt ook op een kettingsteek en het heet officieel tamboereren. 


Ik haakte dat langs de hele spiraal naar binnen toe. Ik knipte een lange draad af en stak die door naar het begin van de schelp.


Daarmee haakte ik nog 20 lossen en dat heb ik vast gezet zodat het een lusje werd. Daar kan dan weer een ring aan en zo heb je een leuke sleutel- of tassenhanger. 





















En als tassenhanger komt-ie vrijdag nog eens in mijn blog!


Liefs van De Breimeisjes!
www.debreimeisjes.nl

Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

5 opmerkingen:

  1. Leuk idee zo,n schelpje.

    Lieve groet, dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mooi voor de zomer daar passen schelpen goed bij

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik krijg spontaan zin in het strand 😃 leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja leuk! En goed gelukt, zo'n horentje! Tijd om mijn verzameling zeeschelpjes weer een plaatsje te geven op de kast. Maar een gehaakt exemplaar mag daar ook wel bij :-)
    Groetjes, Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen