{ 'anonymize_ip': true }

woensdag 1 februari 2017

Een hartelijk haakidee

Een hartelijk haakidee



Op mijn Friese blog heb ik een patroon staan van onderzetters in de vorm van een pompeblêd. Ik bedenk nu af en toe patronen voor Breiclub.nl en hun thema Red Velvet inspireerde me om deze onderzetter nu om te "bouwen" tot een hartvorm. Beetje jammer voor mij: er waren al genoeg ontwerpen binnen voor dit thema. Het patroon heb ik al gebruikt voor de handwerkavond en omdat het deze maand Valentijnsdag is, deel ik het vandaag ook hier.


Ik haakte zelf met katoen. Ik haakte m'n prototype met haaknaald nr 2½. Daarna haakte ik er nog een, nu met haaknaald nr 3. Dan wordt de onderzetter direct al wat groter.


Ik haakte deze hartelijke onderzetter zo:


Let op: je haakt de onderzetter heen en weer! En je hoeft geen keerlossen te haken!
Toer 1: Haak in een magische ring 6 vasten.
Toer 2: Keer, in elke steek 2 vasten (12)
Toer 3: Keer, *in de eerste steek 1 vaste, in de volgende steek 2 vasten*, herhaal van * tot *
5 x tot het einde van de toer (18)
Toer 4: Keer, *in de eerste en tweede steek elk 1 vaste, in de derde steek 2 vasten*, herhaal van * tot * nog 5 x tot het einde van de toer (24)
Toer 5: Keer, *in de eerste drie steken elk 1 vaste, in de vierde steek 2 vasten*, herhaal van * tot * nog 5 x tot het einde van de toer (30)
Toer 6: Keer, * in de eerste vier steken elk 1 vaste, in de vijfde steek 2 vasten*, herhaal van * tot * nog 5 x tot het einde van de toer (36)
Toer 7: Keer, * in de eerste vijf steken elk 1 vaste, in de zesde steek 2 vasten*, herhaal van * tot * nog 5 x tot het einde van de toer (42)
Toer 8: Keer, *in de eerste 6 steken elk 1 vaste, in de zevende steek 2 vasten*, herhaal van * tot * 1 x, haak in de volgende 6 steken elk 1 vaste, in de volgende steek (2 halve stokjes, 1 stokje), in de volgende steek (1 stokje, 2 halve stokjes), herhaal nu 2 x van * tot * en daarna in de laatste 6 steken elk 1 vaste (50)
Toer 9: Keer, 1 halve vaste in de eerste steek, daarna *in de eerste zeven steken elk 1 vaste, in de achtste steek 2 vasten*, herhaal van * tot * 1 x, haak weer 7 x 1 vaste, dan in het middelste steek 3 vasten, *7 x 1 vaste, in de volgende steek 2 vasten*, herhaal van * tot * 1 x, haak nog 7 x 1 vaste en in de laatste steek 1 halve vaste.
Nu haak je nog 1 toer vasten rondom. Je keert nu niet, je haakt gewoon door, eerst tussen de twee bogen van het hart. Ik haakte bovenaan 2 x 2 vasten in 1 steek, dan een paar keer 1 vaste per steek, aan de andere kant omhoog ook zo. Verder in elke steek 1 vaste, alleen onderaan in het puntje 2 vasten in 1 steek. Sluit de toer mooi af en hecht af.

Update: Voor Breiclub.nl schreef ik in februari 2018 een blog waarvoor ik dit patroonidee gebuikte. Ik heb het patroon daarvoor iets aangepast. De verbeterde versie vind je hier!


Tijdens de handwerkavond werd deze onderzetter gehaakt door Akkie en door Christine. Christine haakte er nog een randje in een andere kleur omheen, ook heel leuk!


Dat is toch leuk voor een romantisch Valentijnsdiner! Je hebt nu nog mooi tijd om het te maken. En dan versier je de tafel verder nog met wat hartjesconfetti:


Dat patroontje is al door veel mensen gemaakt/bedacht, ik weet niet wie de eerste was. Ik haak het meestal zo: in een magische ring achtereenvolgens 2 lossen, 3 dubbele stokjes, 3 stokjes, 1 dubbel stokje, 3 stokjes, 3 dubbele stokjes, 2 lossen, 1 halve vaste in de ring. Sluit de ring en hecht in dit geval beide draadjes af.




Liefs van De Breimeisjes!
www.debreimeisjes.nl

Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

4 opmerkingen: