{ 'anonymize_ip': true }

donderdag 6 oktober 2016

Hoe haak je een engel

Hoe haak je een engel


Vandaag weer een patroon dat al op de website stond. En het is nog niet zover, maar ik zie op o.a. facebook dat er al veel mensen bezig zijn met kerstversiering, dus misschien is dit juist mooi op tijd. 

Mijn zusje heeft een mooi gehaakt engeltje, dit is gehaakt door de Beppe van een vriendin van haar. Er was geen patroon bekend. Ik heb later begrepen dat die Beppe het na gehaakt heeft van een engeltje dat uit het buitenland kwam. Ik heb het engeltje op mijn manier na gehaakt én het patroon uitgeschreven. 


Ik haakte deze engelen met hele dunne katoen en haaknaald nr 1,5.

Extra tip: als er aan het begin van een toer een stokje moet komen,
dan staat er in dit patroon dat je 3 lossen haakt. Sinds enige tijd
gebruik ik vaak een andere methode die ik hier vond. Het is even wennen,
maar ik persoonlijk vind het mooier en best handig.


Begin met 2 lossen of een magische ring.
Het eerste deel, tot en met toer 11 haak je spiraalsgewijs door.
Toer 1: 6 vasten in de eerste losse of in de magische ring.
Toer 2: in iedere vaste haak je 2 vasten (12 vasten)
Toer 3: in iedere vaste 1 vaste (12 vasten)
Toer 4: in iedere tweede vaste haak je 2 vasten (18 vasten)
Toer 5,6 en 7: in iedere vaste 1 vaste (18 vasten)
Toer 8: haak iedere tweede en derde vaste samen (12 vasten)
Vul het hoofdje op met een beetje vulling.
Toer 9: haak steeds 2 vasten samen (6 vasten)
Toer 10: in iedere vaste 1 vaste (6 vasten)
Toer 11: in iedere vaste 2 vasten (12 vasten)
 

Toer 12: 3 lossen (dit is het eerste stokje), in de volgende steek 2 stokjes, steeds in iedere tweede steek 2 stokjes (18 stokjes), toer sluiten met halve vaste
Toer 13: in ieder stokje twee stokjes (36 stokjes), toer sluiten met halve vaste
Toer 14: 3 lossen en 6 stokjes (steeds 1 in 1 steek), **5 lossen, 2 steken overslaan, in volgende steek 1 stokje, *5 lossen, 1 steek overslaan, in volgende steek 1 stokje*. Herhaal van * tot * nog 2 x .
5 lossen**, 2 steken overslaan, 7 stokjes. Van ** tot ** herhalen.
Die twee stukjes van 7 stokjes zijn de voor- en achterkant van de engel, daartussen komen de vleugels.
Toer 15: 6 vasten op de eerste 7 stokjes, in ieder boogje 1 vaste, 1 half stokje, 1 stokje, 3 dubbele stokjes, 1 stokje, 1 half stokje, 1 vaste, ook 6 vasten op de volgende 7 stokjes en de boogjes vullen


Toer 16: op de 6 vasten: 6 lossen ( = 1 beginstokje + 3 lossen), 1 stokje vlak na 2e vaste, 3 lossen, 1 stokje vlak na 4e vaste, 3 lossen, 1 stokje in de laatste vaste, dan 3 lossen, dat is de "zijkant" en dan op de andere 6 vasten: 1 stokje, 3 lossen, 1 stokje vlak na 2e vaste, 3 lossen, 1 stokje vlak na 4e vaste, 3 lossen, 1 stokje op laatste vaste, weer 3 lossen voor de tweede "zijkant" en toer sluiten met 1 halve vaste. Je hebt nu 8 "lossenboogjes".
Update: In 2019 heb ik weer engelen gehaakt en vond toer 16 heel apart. Ik heb het nu zo gedaan, deze toer: *1 vaste op de 1e steek, 2 lossen, 1 vaste na de 2e steek, 2 lossen, 1 vaste na de 4e steek, 2 lossen, 1 vaste na de laatste vaste, 2 lossen * (dat is de "zijkant" en dan aan de andere kant weer van * tot * haken. Sluit de toer met 1 halve vaste. Vanaf hier kun je verder haken met het patroon. Het verschil is dat de overgang van het lijfje naar het rokje kleine boogjes heeft.



Toer 17: *met halve vasten naar het boogje, (voor het eerste stokje van de toer gebruik je 3 lossen)* (dit deel van * tot * geldt voor het begin van de volgende toeren), in ieder 3-lossen-boogje haak je 2 stokjes, 2 lossen, 2 stokjes, 1 losse, sluit met halve vaste
Toer 18: in ieder 2-lossen-boogje haak je 2 stokjes, 2 lossen, 2 stokjes, 1 losse, sluit met halve vaste
Toer 19: in ieder 2-lossen-boogje haak je 2 stokjes, 2 lossen, 2 stokjes, in het andere boogje haak je 1 losse, 1 stokje, 1 losse, sluit met halve vaste
Toer 20: in het 2-lossen-boogje hetzelfde, dan 2 lossen, 1 stokje op het enkele stokje, 2 lossen, sluit met halve vaste
Toer 21: idem, nu op het tussenstukje: 3 lossen, 1 stokje op het stokje, 3 lossen, sluit met halve vaste
Toer 22: idem, nu op het tussenstukje: 4 lossen, 1 stokje op het stokje, 4 lossen, sluit met halve vaste en hecht af


Maak nog een ketting van 30 lossen en bevestig dat boven aan het hoofd. Zelf heb ik het door het hoofdje gehaald met een naald en daar vastgezet met het begindraadje dat daar nog hing en vervolgens deze drie draden vrij kort afgeknipt.

Je zou de engelen op kunnen stijven, maar dat heb ik zelf nog nooit gedaan. Ik vind ze zo ook wel mooi! En als je er eens eentje wilt versturen, dan is dat makkelijker met zo'n flexibel exemplaar :-)
Op het internet zijn ook andere patronen te vinden van soortgelijke engelen, bijvoorbeeld deze. Ik ben zelf wel tevreden over mijn eigen versie.

Veel plezier met dit patroon! En heb je er nog vragen over of wil je graag dat ik een paar voor je haak, mail me dan, dan overleggen we de mogelijkheden!
debreimeisjes@gmail.com



Liefs van De Breimeisjes!
www.debreimeisjes.nl


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

4 opmerkingen:

  1. Ik spaar engeltjes dus ik vind deze leuk! Helemaal els je er een aantal hebt. Zoals jij aan de kroonluchter, ziet er gezellig uit. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor het patroontje én je extra tip. Ik kende al een alternatief, maar denk dat deze nóg mooier is :-)
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb het engeltje net zitten maken. Heel erg bedankt voor het patroon. Ik heb het niet helemaal goed gedaan. Maar nu snap ik hem. Dus de tweede gaat vast en zeker beter.

    BeantwoordenVerwijderen