{ 'anonymize_ip': true }

maandag 20 juni 2016

Dropproject (1)

Dropproject (1)


Zoon is geslaagd, het VMBO zit dr'op voor hem. De vlag mocht dus uit en tijd voor een slinger :-) En ik heb een hele leuke gehaakt, vind ik zelf. De inspiratie voor dit project staat bij mij op tafel:

De kleinere dropjes heb ik gehaakt, zie dit bericht. De kaarsen kocht ik bij Katrein.

Ik haakte.... een slinger met Engelse dropjes!



Platte Engelse dropjes. De droppatronen ga ik stuk voor stuk delen en ik begin met het lievelingsdropje van echtgenoot: die zwarte staafjes.

Ik heb een paar dingen uitgeprobeerd. Ik laat hier drie versies zien, mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de derde versie.


Versie 1: In een magische ring haak je 12 stokjes. Als eerste stokje kun je 3 lossen haken, zelf haak ik een "beginstokje". Toer 2 begint ook weer met zo'n beginstokje óf 3 lossen, in de eerste steek haak je nog 1 stokje en in alle volgende steken steeds 2 stokjes. Sluit de toer af en hecht de draden af.


Versie 2: Deze haak je spiraalsgewijs met vasten. Begin met een magische ring en haak hierin 6 vasten. Meerder in elke volgende toer 6 steken. Dat mag naar eigen inzicht, zelf deed ik het als volgt:
Toer 2: in elke vaste 2 vasten (12)
Toer 3: *in de eerste steek 1 vaste, in de volgende steek 2 vasten* (18)
Toer 4: in de eerste steek 1 vasten, *in de volgende steek 2 vasten, in de volgende 2 steken elk 1 vaste*, herhaal van * tot * tot het einde van de toer, alleen haak je de laatste keer slechts 1 x 1vaste na de meerdering. (18)
Toer 5: *in de eerste 3 steken ieder 1 vasten, in de vierde steek 2 vasten*, herhaal van * tot * (24).
Toer 6: in de eerste 2 steken ieder 1 vaste, *in de volgende steek 2 vasten, in de volgende 4 steken ieder 1 vaste*, herhaal van * tot * tot het einde van de toer, alleen haak je de laatste keer 2 x 1 vaste na de meerdering, i.p.v. 4 x (30)
Je kunt zo door gaan tot je het dropje groot genoeg vindt.



Versie 3, mijn persoonlijke voorkeur, want 1 toer is voldoende. In een magische ring haak je 18 dubbele stokjes. Als eerste stokje haak je 4 lossen. Zelf maakte ik een variatie op dat "beginstokje", door de haaknaald een keer extra in de begin-lus te draaien.



Overigens: dit patroontje is ook de basis van twee andere dropjes en bij die patronen ga ik uit van versie drie.
Woensdag geef ik het volgende droppatroon! 
Uiteindelijk kun je alle patronen terug vinden onder het label dropproject.



En morgen zijn De Breimeisjes in Leeuwarden, in het Fries Museum. We zijn weer een dagje "brei-willigers" bij de tentoonstelling Breien!


Liefs van De Breimeisjes!
www.debreimeisjes.nl


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

6 opmerkingen:

  1. Wat een lekkere slinger is dat...

    Lieve groetjes, dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een briljant idee weer. Heel feestelijk. En wat een leuke term. Breiwilligers :) Hoe lang duurt de tentoonstelling nog?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Superleuk bedacht, en natuurlijk nogmaals van harte hoor met de geslaagde!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een geweldige slinger en voor morgen weer veel plezier!
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen